Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gershwin a Čajkovskij: Filharmonie Brno mile překvapila

Brno /RECENZE/ - Po mírném zklamání ze zahajovacího koncertu 13. ročníku Festivalu Špilberk mě tentokrát Filharmonie Brno překvapila veskrze mile. Pod taktovkou hostujícího Tomáše Netopila, šéfdirigenta orchestru pražského ND, předvedla v úterý 14. srpna suverénní interpretaci dvou dosti odlišných hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

16.8.2012 1
SDÍLEJ:

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Foto: Tomáš Hliva

To, co mají obě klasická díla společného, je interpretační obtížnost – u Gershwina daná hlavně nároky kladenými na přesné frázování a souhru klavíristy a orchestru, u Čajkovského pak zejména nutností vyjádřit velký patos a skrytý významový obsah (nejen v duchu tradičního „konečného vítězství") této pozdně romantické symfonie.

Concerto in F George Gershwina je jedním ze zásadních děl bouřlivých dvacátých let, zrozeným v prostředí fitzgeraldovského New Yorku. Kombinace klasické struktury a jazzových intonací dokáže ještě dnes oslovovat, i když její revoluční vůně už pochopitelně značně vyprchala. Především je však třeba tuto „vážnou" skladbu zahrát adekvátně „jazzově".

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Jazzový feeling, jehož nedostatek vadí na nahrávkách Kempffa, Richtera a některých jiných legendárních klavíristů, Karel Košárek rozhodně nepostrádá; snad za to mohou bohaté zkušenosti s dílem Bohuslava Martinů a Jaroslava Ježka – ostatně ani Gershwinův koncert nehrál poprvé. Košárkovo umění je skutečně veliké. Hrál stejně jistě a přesvědčivě, lehce a přitom pregnantně ostřejší jazzové pasáže i takřka debussyovské „zvukomalebné" rozklady a běhy; vše podpořil adekvátní pedalizací.

Ovšem orchestr brněnské filharmonie mu byl rovnocenným partnerem. V ne zrovna dokonalých akustických podmínkách velkého nádvoří Špilberku hrál od úvodního tympánového signálu velmi soustředěně, Netopil držel žestě na uzdě, jednotlivé nástrojové skupiny, celý orchestr a sólista si předávali štafetu hladce a nonšalantně; poněkud tenčí zvuk smyčců zde nebyl na překážku. Dvacáté století (hlavně jeho první polovinu) Filharmonie Brno prostě umí; kromě toho potvrdila, že české symfonické orchestry se už za ty roky naučily jazzově frázovat, hlavně hrát jazzové synkopy.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Čajkovského Symfonie č. 5 e moll, jedno ze skladatelových nejpopulárnějších děl, se pod Netopilovýma rukama proměnila v živé, snad stále trochu znepokojivé dílo. Zkušený dirigent dokázal dát logiku jednotlivým částem i celku rozsáhlé skladby. Souhra orchestru byla velmi solidní, vynikla barvitost partitury (pochvalu zaslouží zejména klarinety a flétny), síla pasáží v tutti, jakož i hornové sólo v pomalé větě.

Scherzo třetí věty bylo adekvátně, valčíkově lehké, závěrečně věta drtivě triumfální. Jediným nedostatkem byl tradičně příliš vystupující zvuk žesťů, konkrétně trombónů. Zejména smyčce však odvedly velkou práci.

Přiznám se, že ač jsem se snažil sebevíc, dramaturgickou koncepci večera jsem nepochopil. Ale snad právě maximální nesourodost obou skladeb je oním ozvláštňujícím momentem, schopným uvolňovat nové významy… Tak jako tak však buďme především za Gershwina rádi: díla tohoto klasika dvacátého století u nás nepatří k nejhranějším.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

MILOŠ ZAPLETAL (autor je hudební publicista)

Autor: Redakce

16.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Zneužil bezbrannosti svého pětiletého syna a donutil ho, aby ho rukou sexuálně uspokojil, tvrdí obžaloba. Otce dítěte poslal ve středu brněnský krajský soud na pět a půl roku do vězení.

Pětiletého syna otec znásilnil, potvrdil soud. Muž trvá na tom, že je nevinný

Lídryně Starostů a nezávislých Jana Krutáková.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídryně Starostů a nezávislých Jany Krutákové

Kometa zná termíny osmifinále Ligy mistrů. Se švýcarským Zugem začne doma

Brno - Nejprve doma a poté ven. Hokejisté brněnské Komety osmifinále Ligy mistrů začnou před vlastními fanoušky. Se švýcarským Zugem se poprvé střetnou na ledě DRFG Areny v úterý 31. října v sedm hodin večer, odvetu pak ve Švýcarsku pak Brňané sehrají 7. listopadu ve tři čtvrtě na osm večer.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra Strany zelených Michala Berga

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Michal Berg je lídrem jihomoravské kandidátky Strany zelených pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 10 do 11 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Kradl a bílil spíže. Do chatek na Tišnovsku se muž vloupal minimálně desetkrát

Brněnsko – Poničená okna a prázdné police ve spížích za sebou nechával devětapadesátiletý muž, který podle kriminalistů v létě kradl v chatových oblastech na Tišnovsku. O případu v úterý informovali policisté.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení