Další díly seriálu Malá divadla jižní Moravy najdete ZDE

Středověká fraška v loutkové úpravě, variace na cirkusové představení, divadelní zpracování bohuslavských legend nebo romská verze Shakespearovy tragédie. Kyjovské Divadlo v karanténě, které představuje další díl seriálu deníku Rovnost o malých scénách jižní Moravy, má na repertoáru pestré projekty vhodné i pro uvádění ve venkovním šapitó.

Divadlo v karanténě se vyčlenilo ze stejnojmenného občanského sdružení, které v Kyjově působí od roku 2004. „Kromě této činoherní sekce postupně vzniklo ještě dětské loutkové Divadélko u Jeníčka a Mařenky a fotografická skupina Ex tempore. Všechny tři skupiny spolu navzájem úzce spolupracují,“ uvedla dramaturgyně a umělecká vedoucí souboru Petra Maria Kryštof.

Název sdružení vznikl při přípravách Šamberkovy hry Palackého třída 27. „Při zkouškách nám onemocněl snad celý soubor, když jsme virózu chytali jeden od druhého. Ocitli jsme se tak vlastně všichni v karanténě, tak nám přišlo vtipné použít to i jako název. A teď chceme, aby se s námi do karantény dostalo co nejvíc lidí a nakazili jsme je láskou k divadlu,“ vysvětlila vznik názvu Kryštof.

Ochotnický divadelní spolek navazuje na tradici kočovných souborů, které do malých obcí kdysi přijížděly rozšiřovat kulturní nabídku regionu. „I my se snažíme prezentovat divadlo jako sociální akci, která může působit na estetické cítění. Před představením proto za zvuku bubnů putujeme vesnicí v karnevalově cirkusovém průvodu, ve kterém nechybí maškary, chůdaři nebo žongléři,“ popsala tradici Kryštof.

Divadlo v karanténě má na repertoáru například středověkou frašku Mi(ni)str Pleticha, upravenou ve stylu italské commedia dell'arte, kterou v roce 2007 odehrálo i v přírodním areálu ve Vlkoši nebo na nádvoří zámku v Miloticích. V bohuslavickém mlýně ze 17. století zase divadlo v cirkusovém šapitó uvádí svůj site-specific projekt Mašíruju na Francúza. „S další inscenací Ciao, cornuto! jsme vyjeli v létě 2008 i na turné po Francii a Španělsku. Příběh odkrývá zákulisí jednoho cirkusového soubor,u a ukazuje tak i odvrácenou tvář umění,“ přiblížila inscenaci z loňské sezony Kryštof.

Stěžejním projektem Divadla v karanténě je dramatizace Shakespearovy hry Romeo a Julie s podtitulem Kaj džas, more – Kam jdeš, člověče? Inscenace, která usiluje o bližší poznání odlišných kultur, propojuje romské i neromské amatérské a profesionální herce. „Napadlo mě, že téma o špatné komunikaci a odvěké nenávisti dvou rodů, které léta žijí vedle sebe a mají spolu problém, lze převést i na Romy a majoritní zbytek společnosti,“ vysvětlil šéf souboru Petr Jan Kryštof impuls ke vzniku inscenace, kterou doprovází i výrazná pohybová složka a hudba od romsko-moravské kapely Paramisara. Divadlo v karanténě se pravidelně účastní i masopustních průvodů, divadelních festivalů a poutí.

Člen Divadla v karanténě Jan Gregor Körber říká: Jsem muzikant i herec zároveň

Brno /ROZHOVOR/ – Multifunkčností se může v Divadle v karanténě pochlubit sedmadvacetiletý Jan Gregor Körber. V inscenacích hraje, obstarává k nim hudební doprovod na často neobvyklé nástroje a věnuje se i skládání muziky. „Aspoň to mám pestré,“ pochvaluje si Körber, který od letoška studuje na brněnské Masarykově univerzitě etnologii.

Jak jste se do souboru dostal?
Nějakou dobu jsem žil v Kyjově, kde má soubor zázemí, a znal jsem se taky s některými členy. Jednou jsem v Bohuslavicích ve mlýně navštívil jejich představení, a tam jsme se domluvili, že bych mohl pomoct s přípravou inscenace Mašíruju na Francúza.

Jak vaše pomoc vypadala?
Vyhledával jsem do inscenace v archivu lidové písně. Šlo jednak o bohuslavské legendy a pak taky o skladby s vojenskou tematikou. Podařilo se mně dokonce v archivu vypátrat asi čtyři unikátní písně, které tam ležely zapomenuté přes osmdesát let a byly zapsané tehdejším sběratelem.

Na inscenacích divadla se často podílíte taky jako hudebník…
Hraji na kytaru, flétny nebo na dudy, konkrétně na moravské dudy zvané gajdy. V Romeovi a Julii si rád zahraji romské písničky s kapelou Paramisara. Muzikanti příběhem provázejí a místy se do hry sami zapojují i jako herci. Já třeba ztvárňuji Romeova bratra Benvolia.