Premiéru klasické baletní féerie o milostném trojúhelníku má v pátek (22. února) na programu Janáčkovo divadlo. Další premiéry Raymondy ruského skladatele Alexandra Glazunova jsou v alternativním obsazení na programu v sobotu a v úterý.

„Vybrali jsme Raymondu především proto, že je založená na virtuózní technice, kostýmech a především na velmi kvalitní partituře,“ zdůvodnil volbu umělecký tajemník baletu Janáčkova divadla Tomáš Nagel.

Svátek tance
Raymondu napsal Galzunov v poslední dekádě devatenáctého století na objednávku ředitele carských divadel a choreografii k ní vymyslel šéf petrohradského baletu Marius Petipa. Premiéru měl nový balet v lednu 1898 právě v Petrohradě a v dalších desetiletích se dočkal řady uvedení i mimo Rusko. V Československu jej poprvé uvedlo pražské Národní divadlo v roce 1927, o čtyři roky později se objevil i na programu brněnského Zemského divadla.

Příběh Raymondy spočívá v milostném trojúhelníku mezi hraběnkou Raymondou, jejím snoubencem Jean de Brienem a saracénským šejkem Abderachmanem, který se snaží získat srdce Raymondy.

Toto pestré obsazení umožnilo Petipovi inspirovat se při psaní choreografie řadou tanečních vlivů. „Dá se říct, že Raymonda je takovým svátkem tance,“ uvedl režisér a choreograf Jaroslav Slavický. „V její choreografii se totiž mísí francouzské, španělské i arabské tance a v zavěrečné části je i maďarský čardáš.“

Pestré choreografii však muselo v původní Galzunově verzi trochu ustoupit libreto. „Raymonda patřila ke klasickým ruským baletům, kde příběh nebyl příliš podstatný,“ uvedl Slavický a dodal, že v minulosti kvůli tomu byly s uvedením představení mimo Rusko problémy. „Proto jsme v našem nastudování provedli úpravy v libretu a zdůraznili příběh, vývoj postav a jejich vzájemných vztahů,“ vypočítává Slavický změny, kterých Raymonda doznala.

Kromě libreta byla upravena i scéna. „Děj se odehrává ve středověku a je často umísťován do prostředí kamenných hradů. My jsme se pokusili scénu trochu odlehčit,“ komentoval výtvarnou stránku scénograf Josef Jelínek. „Navíc jsme vizuálně vyjádřili rozdíl mezi francouzským šlechtickým dvorem s pastelovými barvami a arabským světem v ohnivých barvách.

Hvězdné obsazení
Janáčkovo divadlo uvede Raymondu ve třech různých aletrnacích. Klíčová je především role hraběnky Raymondy, ve které se vystřídají Jana Přibylová, Andrea Smejkalová a Ivona Jeličová.

„Raymonda je jednou z nejtěžších rolí klasického baletu, protože její představitelka prakticky neopustí jeviště,“ prohlásil Slavický. Držitelka Ceny Thálie Jana Přibylová, která zatančí na dnešní premiéře, si však nestěžuje. „Vyhovuje mi, že jsem na jevišti po celé představení. Pomáhá mi to lépe se do postavy Raymondy vcítit,“ usmívá se Přibylová.

Kromě Přibylové se v pátek večer na prknech Janáčkova divadla představí také Jan Fousek jako rytíř Jean de Brien a Karel Audy v úloze šejka Abderachmana.