„Rok 2012 je ve znamení dvojitého výročí Johna Cage. Roku 1912 se narodil, v roce 1992 zemřel. A ačkoliv se zdá, že století vytváří klasika, tvorba tohoto organizátora zvuků je neustále onou expozicí, která nabízí neprošlapané cesty k poslechu, k hledání nového a nepoznaného, k nalezení krásy v něčem, v čem bychom ji možná nikdy nehledali,“ uvedl dramaturg Viktor Pantůček.

Brněnské kontrasty

Letošní ročník Expozice nové hudby je pětadvacátým v pořadí a organizace přehlídky se poprvé ujala Filharmonie Brno. Cageova tvorba je podle pořadatelů často provokativní a těžko uchopitelná i dvacet let po jeho smrti. A Expozice nové hudby se pokusí o určitou revizi jeho odkazu.

„Cage je pro mnohé problematický, pro jiné povzbuzující a podnětný. Jeho smrtí skutečně skončila jedna epocha. Je to skladatel, bez kterého si mnozí nedokážou současnou hudbu představit. Jiní upozorňují na to, že bez něj bychom se nevzdali hudby, kterou jsme znali předtím,“ uvedl Pantůček.

Hlavním dějištěm festivalu se letos stane Besední dům, jinak sídlo Filharmonie Brno a tradiční stánek klasické hudby. Organizátoři věří, že mezi konzervativním prostorem a Cageovou hudbou vznikne zajímavý kontrast. „Můžeme se ptát, jestli už Cageova hudba doopravdy patří do Besedního domu, jestli tam nebude působit nepatřičně, jestli dokáže zaplnit koncertní sál. Na tomto střetávání je celá dramaturgie postavena,“ řekl Pantůček.

Z Cageovy tvorby zazní například slavná skladba pro klavír Cheap Imitation v podání belgického pianisty Daa-na Vandewalla a několik skladeb pro bicí nástroje, které provede maďarský soubor Amadinda Percussion Group. Zajímavostí je simultánní koncert, při kterém hudebníci zahrají zároveň Koncert pro klavír a orchestr z roku 1958 a další Cageova díla Fontana Mix a Aria. Možnost současného provádění těchto skladeb připouštěl už sám autor. Do programu pořadatelé zahrnuli také díla francouzského novátora a podivína Erika Satieho, Cageova spolupracovníka Mortona Feldmana nebo Čecha Petra Kotíka. Současnou reflexi Cageova díla pak nabídne společné vystoupení skladatelů a zároveň interpretů Alvina Currana, Richarda Teitelbauma a Ralpha Samuelsona.

Partitury náhody

Zajímavé propojení hudby a dalších druhů umění návštěvníkům nabídne výstava Remake v Domě pánů z Kunštátu, další výstavu zahájí Památník Leoše Janáčka ve Smetanově ulici. Tato expozice nese název Partitury náhody a vernisáž v pátek uvede kurátor Josef Cseres.

Letošní 25. ročník festivalu je podle organizátorů určitým způsobem bilanční. „Díky spojení s Filharmonií Brno a především se sálem Besedního domu jsme nuceni ptát se, zdali skutečně vše ukáže čas. John Cage se stal klasikem, přesto do tradičních hudebních sálů stále nepatří. Proto se spojení může jevit jako nepatřičné a možná i provokující. Dle našeho názoru však o to víc vzrušující. Zvládneme ještě přijímat organizo-vané zvuky, nic nepředstírající, abstraktní, nezávislé a osvobozující? Zvládneme vůbec ticho?“ ptají se jednohlas-ně organizátoři přehlídky.

Festival Expozice nové hudby je spolu s Moravským podzimem a dalšími akcemi součástí Mezinárodního hudebního festivalu Brno. Celý tento blok přehlídek rozložených do různých částí roku loni převzala Filharmonie Brno od soukromé agentury Arskoncert.