Smetanova Hubička z roku 1876 patří po Prodané nevěstě ke skladatelovým nejhranějším operám. Smetana v ní vytvořil další poetický obraz českého venkova. „Libreto napsala Eliška Krásnohorská podle stejnojmenné povídky Karoliny Světlé. Příběh se prý skutečně odehrál v jedné vesnici v Podještědí. Sám Smetana v době kompozice prožíval nejtragičtější období svého života, kdy jej nemoc postupně připravila o sluch. Dílo proto hlouběji propracoval a dal mu nadčasové vyznění," přiblížila dramaturgyně Patricie Částková. Doplnila, že Hubička se v Brně inscenovala už šestadvacetkrát, z toho naposledy v roce 1993.

Hubička
Autor: Bedřich Smetana, hudební nastudování: Jakub Klecker, dirigent: Jakub Klecker, režie: Linda Keprtová, scéna: Eva Jiřikovská, kostýmy: Marie Blažková, pohybová spolupráce: Ladislava Košíková, sbormistr: Klára Roztočilová, světelný design: Tomáš Morávek
Hrají: Daniela Straková-Šedrlová, Pavla Vykopalová, Aleš Briscein, Petr Levíček, Jiří Sulženko Jan Šťáva, Svatopluk Sem, Jakub Tolaš aj.
Premiéra: 4. prosince 2015, začátek v 19.00 hodin v Janáčkově divadle
Nejbližší reprízy: 8. a 16. prosince 2015

Nasazením Hubičky zahajuje vedení brněnské opery blok tří premiér připravovaných mladými režiséry, kteří absolvovali brněnskou Janáčkovu akademii múzických umění. Linda Keprtová v minulosti zaujala například inscenacemi Její pastorkyňa pro festival Janáček Brno 2008 či Dialogy karmelitánek ve Státním divadle Košice, za níž před dvěma lety získala cenu Dosky. „Motiv o otálení s hubičkou se může v dnešní uspěchané době už zdát mrtvý. Ale já spatřuji základní dramatický konflikt ve Vendulčině nitru. Vendulka je čistá a krásná duše, která se musí smířit s tím, že aby byla šťastná ona, musel zemřít někdo jiný. Proto Vendulka otálí s hubičkou a nechce Lukášovi dát hned všechno," interpretovala Linda Keprtová příběh o tvrdohlavé Vendulce a Lukášovi, jejichž lásku málem ukončila hádka o předmanželský polibek.

Významným prvkem inscenace je scénografické řešení od Evy Jiřikovské. „Na jevišti jsou domy tvořeny desítkami starých oken, symbolizujícími jakési venkovské paneláky. Stará okna, která jsme sháněli po všech možných bazarech a sběrnách, pro mě odrážejí vše odžité. Okna jsou také symbolem až bulvární pozornosti, kterou vesnická komunita věnuje ústřední dvojici opery," popsala Jiřikovská.

Po hudební stránce patří v Hubičce k nejznámějším duet Lukáše a Vendulky Jsme svoji či dvě ukolébavky ze závěru prvního dějství Hajej, můj andílku a Letěla bělounká holubička. Vendulku si v Hubičce zazpívají Daniela Straková-Šedrlová nebo Pavla Vykopalová, v úloze Lukáše alternují Aleš Briscein a Petr Levíček.