RECENZE: Marković a Botvinov si dobře porozuměli

Brno - Úvodní koncert hudebního festivalu Špilberk nabídl skladby Ference Liszta i Straussovu symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra.

13.8.2011

VIRTUOZ Z ODĚSY. Souhra ukrajinského klavíristy Botvinova s orchestrem i sólisty byla bezchybná.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Kouzlo romantické fantazie. Tak nazvali pořadatelé koncert, který ve čtvrtek zahájil 12. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Hudební událost uspořádaná k dvojímu životnímu výročí Ference Liszta (1811–1886) nabídla kromě dvou děl velkého romantického skladatele také symfonickou báseň jeho o padesát let mladšího kolegy Richarda Strausse, jednoho z dovršitelů tradice německé hudby devatenáctého století.

Úvodní minuty Lisztovy třetí a zároveň asi nejpopulárnější symfonické básně Preludia představily brněnské filharmoniky v poněkud rytmicky i intonačně rozházené podobě. Tato drobná vada na kráse však byla brzy smazána, zvuk orchestru se usadil a skladba v plném lesku gradovala do velkolepého závěru. Marković je výborný dirigent, to ukázal už nejednou, tuto kompozici velmi úspěšně vybudoval na kontrastech mezi subtilním zvukem idylických scén a mohutným, jakoby zadržovaným přílivem symfonického hromobití ve scénách hrdinných.

Umístit Lisztův klavírní koncert č. 1 Es dur (výjimečný čtyřdílnou formou a strohým úvodním motivem) za Preludia nebyl úplně šťastný nápad. Opačné pořadí by bylo lepší. Po mocném finále první skladby by se totiž téměř cokoliv kromě startu stíhačky jevilo jako pokles zvukové hladiny. Klavír se navíc v celkovém zvuku poněkud ztrácel a zněl ploše, což však mohla ovlivnit i poloha místa diváka.

Poslouchat klavíristu Alexeje Botvinova bylo i tak okouzlující. Jeho projevu není vlastní romantický gestus, spíše mi svou uměřeností připomíná mozartovský interpretační styl. Typickým stupnicovým pasážím a běhům v jeho podání nechyběla nutná brilance. Není divu, Botvinov ve světě platí za specialistu nejen na Rachmaninova, ale i na Goldbergovy variace. Souhra klavíristy s orchestrem (zejména „odpovědi“ klavíru a smyčců) i se sólisty (klarinet, cello) byla bezchybná. Marković a ukrajinský virtuóz si zřejmě dobře porozuměli, koncert zněl lehce, jako by ani nešlo o jeden z prubířských kamenů klavírní hry.

Druhou část večera zahájila Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra, která vznikla na motivy stejnojmenné Nietzscheho knihy. Je to velmi barvitá kompozice zkoušející, co všechno se dá „dostat“ z velkého pozdně romantického orchestru. Brněnská filharmonie si s těžkým úkolem poradila velmi dobře, avšak Janáček a Martinů jí přeci jenom sluší lépe. Obligátní varhany zněly z reproduktorů a nevytvářely se zvukem orchestru právě organickou jednotu, zvláště pro tu část publika, která seděla v těsné blízkosti beden. Marković skladbu perfektně odstínil, valčíky pojal s lehkostí a závěrečné ff pochopil jako ffff: z činelů, zvonu a lehce rozladěných žesťů mi ještě teď zvoní v uších.

Co se dramaturgie festivalu týče, neodpustím si pichlavou otázku: Nejsou právě takovéto koncerty vhodnou příležitostí k seznámení širší posluchačské veřejnosti s neprávem opomíjenými díly českých skladatelů? Smetana, Dvořák, Fibich, Foerster, Suk a Novák přece skládali symfonické básně přinejmenším srovnatelné s těmi Lisztovými a Straussovými, čeští romantici také disponovali kouzelnou fantazií. Domnívám se, že podobný koncert (tedy česko-německý namísto ryze německého) by toho mohl být snadno důkazem. Koncerty složené ze slavných filmových melodií nebo symfonických úprav rockových písniček bych pro příště vynechal úplně. Kulturní instituce by mohly svého návštěvníka občas také trochu vychovávat (kultivovat) nebo alespoň překvapovat, ne se mu vždy bez výhrady přizpůsobovat. Věřím, že brněnský divák je natolik „ostřílený“ a hudby lačný, že by to uvítal.

Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

13.8.2011 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní instrumentář 19 000 Kč Zubní instrumentáři zdravotní sestra/instrumentářka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem: moravec@proclinic.cz , Požadavky:, Samostatnost, učenlivost, spolehlivost. Pracoviště: Proclinic s.r.o., Skorkovského, č.p. 2644, 636 00 Brno 36. Informace: Lukáš Moravec, . Výroba - Výroba Zámečníci strojů 21 000 Kč Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prac.náplň: Obsluha CNC -ohraňovací lis, rovnání na lise, pomocné práce u ohraňovacích lisů, odjehlování, práce na vrtačce atd..Tlakování nádob (příprava)., Praxe výhodou.Plat dohodou.. Pracoviště: Bmt medical technology s.r.o., Cejl, č.p. 157, 602 00 Brno 2. Informace: Olšarová Věra, +420 545 537 230,731 694 620. Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 20 000 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Výšivky, nášivky strojové vyšívání. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadované dovednosti: , Spolehlivost. Praxe., Přátelská komunikativnost. Příjemné vystupování, Smysl pro humor, trpělivost., Upřednostňujeme ženy, ale vezmeme i muže s praxi. Náborový příspěvek 10 000 Kč ihned po nástupu., Výplata pravidelně 15 tého. Smlouva na první rok na dubu určitou, pak na dobu neurčitou., Slevy na oblečení pro zaměstnance, stravenky, důchodové pojištění.. Pracoviště: Tuči s.r.o.-dornych, Dornych, č.p. 45, 617 00 Brno 17. Informace: Martin Tuček, +420 736 533 887. Informační technologie - Informační technologie Specialista výpočetní 50 000 Kč Specialisté v oblasti počítačových sítí (kromě správců). Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem, Požadavky:, Znalost ITIL metodologie, zkusšenosti s Vizualization (PowerVM), High Availibility Solution (PowerHA), bash srcipting. Pokročilá znalost anličtiny. , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Ibm global services delivery center czech republic, s.r.o.,, Technická, č.p. 2995, 616 00 Brno 16. Informace: Iva Olšová, .

Bezohledný řidič zaparkoval auto v křižovatce u hlavního vlakového nádraží v Brně.
3

U nádraží zaparkoval v křižovatce. Tramvaj do auta narazila a nemohla dál projet

4

Strojvedoucí řídil vlak se skoro třemi promile. Opil se až po příchodu do práce

Rodinné přepadení poštovního vozu? Děti ze strachu poslechly otce, padlo u soudu

Brno - Nedostatek peněz chtěl řešit přepadením poštovního vozu. Jako komplice pro trestný čin si údajně vybral svoji rodinu. Otec měl přesvědčit manželku a dvě dospělé děti, aby s ním nacvičili a později i naostro provedli loupežné přepadení. O dva roky později děti celou věc udaly na policii.

Babišova kauza pohledem jihomoravských osobností: "Ať odstoupí" či "Jsou to lži"

Jižní Morava /ANKETA/ - Neplacení daní, dotační podvody a organizování únosu vlastního syna na Krym. Takovým obviněním čelí současný premiér Andrej Babiš. Měl by v souvislosti s poslední kauzou odstoupit z postu předsedy vlády? Redaktoři jihomoravských Deníků Rovnost zjišťovali postoje osobností v kraji k poslední kauze premiéra České republiky.

Marihuana, kokain... Prodával drogy ve velkém, přímo na ulici ho zatkla URNA

Jižní Morava /VIDEO/ – Obchodoval s víc než osmdesáti kilogramy marihuany, extází a kokainem. Policisté na začátku listopadu zadrželi dvaatřicetiletého muže z Břeclavska, který prodával drogy i v Rakousku.

Rozpočet města? Zapojit se mohou už patnáctiletí

Jižní Morava – Zavést prvky přímé demokracie a především umožnit lidem ve městě rozhodnout o tom, kam půjdou obecní peníze, chce v příštím roce hodonínská radnice. Zřízení takzvaného participativního rozpočtu, s přímo vyčleněnou částí pro hlasující obyvatele, představilo nové vedení města v programovém prohlášení.