RECENZE: Marković a Botvinov si dobře porozuměli

Brno - Úvodní koncert hudebního festivalu Špilberk nabídl skladby Ference Liszta i Straussovu symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra.

13.8.2011

VIRTUOZ Z ODĚSY. Souhra ukrajinského klavíristy Botvinova s orchestrem i sólisty byla bezchybná.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Kouzlo romantické fantazie. Tak nazvali pořadatelé koncert, který ve čtvrtek zahájil 12. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Hudební událost uspořádaná k dvojímu životnímu výročí Ference Liszta (1811–1886) nabídla kromě dvou děl velkého romantického skladatele také symfonickou báseň jeho o padesát let mladšího kolegy Richarda Strausse, jednoho z dovršitelů tradice německé hudby devatenáctého století.

Úvodní minuty Lisztovy třetí a zároveň asi nejpopulárnější symfonické básně Preludia představily brněnské filharmoniky v poněkud rytmicky i intonačně rozházené podobě. Tato drobná vada na kráse však byla brzy smazána, zvuk orchestru se usadil a skladba v plném lesku gradovala do velkolepého závěru. Marković je výborný dirigent, to ukázal už nejednou, tuto kompozici velmi úspěšně vybudoval na kontrastech mezi subtilním zvukem idylických scén a mohutným, jakoby zadržovaným přílivem symfonického hromobití ve scénách hrdinných.

Umístit Lisztův klavírní koncert č. 1 Es dur (výjimečný čtyřdílnou formou a strohým úvodním motivem) za Preludia nebyl úplně šťastný nápad. Opačné pořadí by bylo lepší. Po mocném finále první skladby by se totiž téměř cokoliv kromě startu stíhačky jevilo jako pokles zvukové hladiny. Klavír se navíc v celkovém zvuku poněkud ztrácel a zněl ploše, což však mohla ovlivnit i poloha místa diváka.

Poslouchat klavíristu Alexeje Botvinova bylo i tak okouzlující. Jeho projevu není vlastní romantický gestus, spíše mi svou uměřeností připomíná mozartovský interpretační styl. Typickým stupnicovým pasážím a běhům v jeho podání nechyběla nutná brilance. Není divu, Botvinov ve světě platí za specialistu nejen na Rachmaninova, ale i na Goldbergovy variace. Souhra klavíristy s orchestrem (zejména „odpovědi“ klavíru a smyčců) i se sólisty (klarinet, cello) byla bezchybná. Marković a ukrajinský virtuóz si zřejmě dobře porozuměli, koncert zněl lehce, jako by ani nešlo o jeden z prubířských kamenů klavírní hry.

Druhou část večera zahájila Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra, která vznikla na motivy stejnojmenné Nietzscheho knihy. Je to velmi barvitá kompozice zkoušející, co všechno se dá „dostat“ z velkého pozdně romantického orchestru. Brněnská filharmonie si s těžkým úkolem poradila velmi dobře, avšak Janáček a Martinů jí přeci jenom sluší lépe. Obligátní varhany zněly z reproduktorů a nevytvářely se zvukem orchestru právě organickou jednotu, zvláště pro tu část publika, která seděla v těsné blízkosti beden. Marković skladbu perfektně odstínil, valčíky pojal s lehkostí a závěrečné ff pochopil jako ffff: z činelů, zvonu a lehce rozladěných žesťů mi ještě teď zvoní v uších.

Co se dramaturgie festivalu týče, neodpustím si pichlavou otázku: Nejsou právě takovéto koncerty vhodnou příležitostí k seznámení širší posluchačské veřejnosti s neprávem opomíjenými díly českých skladatelů? Smetana, Dvořák, Fibich, Foerster, Suk a Novák přece skládali symfonické básně přinejmenším srovnatelné s těmi Lisztovými a Straussovými, čeští romantici také disponovali kouzelnou fantazií. Domnívám se, že podobný koncert (tedy česko-německý namísto ryze německého) by toho mohl být snadno důkazem. Koncerty složené ze slavných filmových melodií nebo symfonických úprav rockových písniček bych pro příště vynechal úplně. Kulturní instituce by mohly svého návštěvníka občas také trochu vychovávat (kultivovat) nebo alespoň překvapovat, ne se mu vždy bez výhrady přizpůsobovat. Věřím, že brněnský divák je natolik „ostřílený“ a hudby lačný, že by to uvítal.

Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

13.8.2011 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 21 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič sk. B. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Nechodit na pracoviště, nejdříve telefonicky dohodnout schůzku!, Rozvoz zásilek pro PPL., Požadujeme čistý trestní rejstřík., Nástup dohodou.. Pracoviště: Lubomír doležal - brno, Drčkova, č.p. 2841, 628 00 Brno 28. Informace: Marie Doležalová, +420 775 900 918(8-20h).

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 18 810 Kč

Účetní všeobecní hlavní účetní oddělení účetnictví odboru ekonomického. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18810 kč, mzda max. 28320 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ředitel Krajského úřadu Jihomoravského kraje vyhlašuje výběrové řízení na místo, hlavní účetní/hlavního účetního oddělení účetnictví odboru ekonomického, s místem výkonu práce Brno, Žerotínovo nám. 3, PSČ 601 82, Předpoklady a požadavky: dosažené vzdělání vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu nebo vyšší odborné vzdělání, studijní obor nejlépe ekonomika, veřejná správa, znalosti oboru znalost účetnictví ÚSC, rozpočetnictví, nakládání s majetkem, daňová problematika, zúčtovaní vztahy, zvláštní odborná způsobilost finanční hospodaření územních samosprávných celků a jeho přezkum (do 18 měsíců od uzavření pracovního poměru), praxe ve veřejné správě vítána zejména v oblasti účetnictví ÚSC, další požadované dovednosti: dovednost pracovat na PC (účetní software, Word, Excel, Internet), schopnost aplikace získaných vědomostí, ochota dále se vzdělávat, schopnost týmové spolupráce, schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost nárazově absorbovat velké množství informací, odolnost vůči zátěži, samostatnost, zodpovědnost, iniciativa, pečlivost, přesnost, adaptabilita, Písemnou přihlášku s požadovanými doklady je nutno doručit tak, aby ji vyhlašovatel obdržel nejpozději do 8. června 2018. Přihlášku podejte prostřednictvím podatelny nebo zašlete na adresu: Krajský úřad Jihomoravského kraje, oddělení personálních věcí a vzdělávání, , Žerotínovo nám. 449/3, 601 82 Brno. , Všechny požadavky a předpoklady musí být splněny do termínu podání přihlášky do výběrového řízení., Kontaktní pracovník - Ing. Jiří Wasserbauer, vedoucí oddělení účetnictví odboru ekonomického, telefon 541 652 236. , Platové podmínky: se řídí zákoníkem práce, v platném znění, a nařízením vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění, platová třída 10. , Termín nástupu: od 1. 7. 2018 - dle dohody, Náležitosti přihlášky jsou: jméno, příjmení, titul, datum a místo narození, státní příslušnost, místo trvalého pobytu, číslo občanského průkazu (číslo dokladu o povolení k pobytu, jde-li o cizího státního občana), telefonní spojení, email, datum a podpis. , Odkaz na internetový portál, kde jsou pozice uvedeny v plném znění: www.kr-jihomoravsky.cz (http://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=13613&TypeID=1 ), , Charakteristika pracovního místa: Vedení účetnictví účetní jednotky, účtování o stavu, pohybu a rozdílu majetku a závazků, o nákladech a výnosech, o výdajích a příjmech a o výsledku hospodaření včetně spolupráce na sestavování účetní závěrky a vedení účetních knih., , Nabízíme: stabilní zaměstnání ve veřejné správě na dobu neurčitou, možnost osobního příplatku k tarifnímu platu, pět týdnů dovolené, sick days, stravenky, příspěvek na penzijní připojištění, Ticket Benefit Card, zaměstnanecký příspěvek na divadelní představení, firemní mateřskou školku, jazykové kurzy, široké možnosti dalšího vzdělávání, pružná pracovní doba, příjemný pracovní kolektiv., Přihlášky zasílejte se všemi požadovanými náležitostmi a přílohami, bez nich není Vaše přihláška úplná a nemůže být zahrnuta mezi přihlášky dalších uchazečů o nabízené pracovní místo., Vyhlašovatel si vyhrazuje právo zrušit toto výběrové řízení kdykoliv v jeho průběhu.. Pracoviště: Jihomoravský kraj - pracoviště, Žerotínovo náměstí, č.p. 449, 602 00 Brno 2. Informace: Ing. Jiří Wasserbauer, +420 541 652 236.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 21 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidiči nákladních automobilů sk. "C". Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní pozice: Řidiči nákladních automobilů sk. "C", , Požadavky: , Řidičský průkaz sk. "C", Profesní průkaz, Digitální karta, 2 roky praxe, , , Další informace:, Jedná se o rozvoz potravin v rámci Jihomoravského kraje nákladními automobily do 16t, , , Kontaktní osoba: p. Tomáš Vrba, tel. 605 295 210. Pracoviště: Rapo brno, s.r.o., Mrštíkova, č.p. 356, 666 03 Tišnov 3. Informace: Tomáš Vrba, +420 549 412 426.

Výroba - Třídiči odpadů KRÁTKODOBÉ ZAMĚSTNÁNÍ. Požadované 12 200 Kč

Třídiči odpadů KRÁTKODOBÉ ZAMĚSTNÁNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KRÁTKODOBÉ ZAMĚSTNÁNÍ, Způsob prvního kontaktu zájemce:, telefonicky ve Stř mezi 9,00 až 11,00 hodinou nebo osobně po předchozí telefonické domluvě , na kontaktní adrese Brno, Sochorova 25 , , Požadujeme: , čistý trestní rejstřík, dobrý zdravotní stav, Práce v chladném prostředí. Pracoviště: Mazro cz, s.r.o.-kšírova, Kšírova, č.p. 616, 619 00 Brno 19. Informace: Aleš Schnirch, +420 775 645 358.

Software psychologů z Brna testuje armádní vojáky na dálku

16

Re:lax zóna ukáže Haškovu výstroj z Nagana, v sobotu dorazí Kometa i Valenta

Divadelní schody plné vody a mistři z Karviné a temný mok Ostravy: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 24. až 25. května 2018.

Zbrojovka vsadí na Požára v roli sportovního ředitele, pokračovat má i Pivarník

Brno /INFOGRAFIKA/– Zbrojení na okamžitý návrat do první fotbalové ligy v Brně začíná ještě před posledním zápasem aktuální sezony. Zbrojovka z nejvyšší soutěže už jistě sestupuje z poslední pozice a v sobotu od čtyř hodin odpoledne ročník zakončí v Ostravě. A už vítá nového muže do čela sportovního úseku.

Kvůli nadšení z lanovky se mi lidé smáli, vypráví ředitel dopravního podniku

Brno /ROZHOVOR/– Dopravní podnik řídí Miloš Havránek osm let. K řidičskému průkazu na osobní auto a motorku za tu dobu přidal také oprávnění k řízení tramvaje, historické tramvaje i autobusu či kamionu. Pod jeho vedením pracuje podnik nejen na přípravě oslav sto padesátého výročí městské hromadné dopravy v příštím roce, ale také se začíná připravovat na každoroční letní opravy tramvajových tratí a jejich další rozvoj. „Dopravní problémy má momentálně skoro celé Brno. Snažíme se opravy koordinovat a některé z nich, třeba ulice Veveří, proto musí počkat,“ říká.

Odpoledne plné nehod: zranilo se osm lidí, auto tahali hasiči jeřábem z příkopu

Jižní Morava - Tři dopravní nehody, při kterých se vážněji zranili lidé, museli v pátek řešit jihomoravští hasiči, záchranáři a policisté v Brně a na Brněnsku. Z příkopu u silnice v brněnské Líšni museli jihomoravští hasiči v pátek odpoledne vytahovat osobní auto, na dálnici pak řešili hromadní nehodu a navečer se na Brněnsku srazila motorka s osobním autem.