VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Marlene se ztratila v moři příchodů a odchodů

Brno /RECENZE/ - Poslední premiéra sezony v HaDivadle s názvem Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea měla být pomyslnou třešničkou na dortu. Dobrý autorský nápad však pohřbilo nesrozumitelné jevištní zpracování.

24.5.2011
SDÍLEJ:

O tom, že svět internetu už není pouze výsadou mladých a že v něm nachází větší zálibu i starší generace, pojednává nová inscenace Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studio Odyssea. Autorský titul připravují v HaDivadle Martin Kukučka a ¨Lukáš Trpišovský.Foto: Martin Zeman

Na scéně se v rychlém sledu střídá mnoho postav, jejichž symboliku či identitu musí divák pracně dešifrovat, a tím je upozaďováno hlavní téma hry i ústřední dvojice postav.

Aktualizace mýtu

Původní autorskou inscenaci nastudoval v Brně známý pražský tandem SKUTR, který tvoří dvojice choreografů a režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Ústředním tématem hry je osamělost stárnoucích lidí – vzájemně odcizených manželů, rozvedených žen či starých mládenců. Tato osamělost je však do jisté míry dobrovolná: lidé utíkají od svých vazeb a problémů v reálném životě a hledají vlastní identitu ve virtuální realitě.

Mýtus o Odysseovi je právě v tomto kontextu přenesen do současnosti a aktualizován. Stárnoucí manželé se od sebe vzájemně odcizují a oba dva hledají nové vztahy na internetových sociálních sítích. Tato snaha se však ukáže jako pošetilá a manželé se nakonec vracejí k sobě.

Báje o Odysseovi však v inscenaci nemá jen abstraktní rovinu: muž si ve svém reálném životě skutečně prošel poutí, protože v roce 1968 emigroval do Francie a poté ho čekal nelehký návrat domů. Odysseia je příběhem o putování na moři v symbolickém smyslu – o putování, kde námořníky čekají bouře, období bezvětří i dočasná zakotvení v přístavech. Jak výstižně ve hře pronesl představitel Odyssea Ján Sedal, moře je o příchodech a odchodech.

Další, opět dvojznačnou rovinu inscenace přináší postava Marlene Dietrich v podání Marie Ludvíkové (na snímku). Žena odcizená manželovi hledá kontakty na sociálních sítích pod přezdívkou Marlene Dietrich. Avšak v obecné rovině – podle biografie herečky Marlene Dietrichové – symbolizuje tato postava ženu, která strávila většinu života v emigraci, bez trvalých partnerských vztahů, a zemřela osamělá. Inscenace přenáší tento příběh do současnosti: i dnes vyhledávají ženy s podobným osudem kontakty přes internet, a stejně jako postava této hry mnohdy marně.

Mezitím se však na scéně objevují další postavy, se kterými ústřední manželská dvojice navazuje kontakty přes internet. Na něm se všichni představují pod pseudonymy, které odpovídají jejich dosavadním životním zkušenostem. Avšak identitu některých postav musejí diváci pracně dešifrovat. Na scéně se takto objevují Médeia (Simona Peková), Lady Gaga (Erika Stárková), Idiot (Sára Venclovská), Othello (Cyril Drozda), Hérakleitos z Efesu (Miroslav Maršálek) a Valmont (Jan Grundman).

Oddechový kabaret

Identifikace postav je obtížná především u Idiota a Lady Gaga. Postava Idiota je oděna v oranžovém kostýmu, Lady Gaga v červeném. Jako divák jsem doufala v příchod postavy, která by byla oděna do zelených šatiček a mně by se po červené a oranžové konečně rozsvítilo v hlavě. K pochopení symboliky těchto postav však divákům zdaleka nestačí strohé informace z programu. Měli by už předem vědět, že všechny pseudonymy postav odkazují na postavy z mýtů či divadelních her, které vystihují charaktery postav a zároveň se vážou k tématu hry. Těmi jsou mezilidské vztahy, dlouhá pouť a nenávratnost času.

A nyní si představte, že všechny tyto postavy a tematické roviny se autorům podařilo vtěsnat do inscenace trvající pouhých šedesát minut. V tomto případě bych to však vnímala jako zásadní nedostatek: autoři inscenace měli výborný nápad, který se jim však nepodařilo rozvinout. Diváci jsou zahlceni barvami, hudebními vložkami, vtipnými průpovídkami a projevy plnými vulgárních výrazů. Herci jsou oděni do vtipně pojatých kostýmů, ale jejich charaktery jsou bezobsažné vzhledem k minimální délce jejich výstupů na scéně. Komické polohy svých rolí však zvládají skvěle: herci HaDivadla jsou jako obvykle výborní po stránce mluveného slova i pohybového projevu.

Pokud si chcete užít trochu kabaretu, určitě si představení užijete. Téma hry se však ztratilo za zářivými kulisami a neočekávala bych, že se poselství hry usadí divákům v paměti. To však možná ani nebylo autorským záměrem. Možná bylo cílem jenom pobavit a trochu šokovat.

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je kulturní publicistka)

24.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stříhání keřů. Ilustrační foto.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Mladý hokejista brněnské Komety Martin Nečas.

Dobří holubi se vracejí. Martin Nečas míří zpět do Komety

Přehradu zamkl vedoucí lodní dopravy zlatým klíčem. Plavební sezona skončila

Brno /FOTOGALERIE/- Naposledy pro letošní rok se v neděli v podvečer svezli lidé na lodích brněnského dopravního podniku na Brněnské přehradě. Jednasedmdesátá plavební sezona skončila. Přehradu pro lodě symbolicky zamkli zlatým klíčem.

AKTUALIZOVÁNO

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Plzeň, Brno – Vyslechl si sice potlesk a skandování fanoušků, jenže ne z úst těch brněnských. Nového trenéra Zbrojovky Romana Pivarníka vřele přivítali příznivci Plzně, kterou ještě v minulé sezoně vedl. Návrat do známých míst se mu ale nepovedl. Brno v jedenáctém prvoligovém kole prohrálo na hřišti vedoucího týmu tabulky 0:3 a je dál předposlední. „Po fotbalové stránce se Plzni nemůžeme rovnat, ale chtěli jsme ji víc potrápit,“ posteskl si Pivarník.

AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Jižní Morava – Lékařský titul i všeobecná oblíbenost zamíchaly s pořadím nových poslanců, kteří ve sněmovně usednou. Možnosti zvolit konkrétního člověka pomocí kroužkování využila třeba Zdena Holomková z Březiny na Brněnsku. „U voleb jsem zakroužkovala kandidáta, kterého osobně znám. Vím, že pro naši obec dělá hodně a zaslouží si to,“ vysvětlila.

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení