RECENZE: Melancholický virtuoz Dyens nadchl Brňany

Brno - Francouzsko-tuniský kytarista a skladatel Roland Dyens, který v Brně vystoupil u příležitosti 20. ročníku Mezinárodního kytarového festivalu, předvedl svůj tradiční, na inspirační zdroje bohatý repertoár. Koncert hostil v pondělí večer sál Nové radnice.

10.8.2011

Kytarista a skladatel Roland Dyens v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Po úvodní skvělé improvizované pětiminutovce následoval program složený z intimně lyrických, dobře uchopitelných sólových kusů. Improvizace je pro Dyense podle jeho slov důležitá a nenahraditelná, neboť umožňuje interpretovi a posluchačům společně zažít jedinečné okamžiky onoho „tady a teď.“
Le magicien, skladba vstřebávající vlivy flamenka, stopové prvky jazzu a klasické kytarové tradice, předeslala, v jakém duchu se bude koncert odvíjet.

Následoval Angel’s waltz, kompozice improvizačního charakteru, v níž Dyens naplno demonstroval svou virtuozitu. Jako protiváhu k vitálnímu přednesu španělských mistrů představil Francouz jinou polohu kytarového umění. Pro něj je kytara – snad lépe než jakýkoliv jiný nástroj, schopná vyjádřit velmi jemné nuance okamžité inspirace.

Následovalo pásmo z autorových aranžmá děl jeho oblíbených skladatelů (které Dyens, jak s nadsázkou řekl, zároveň miluje i nenávidí, neboť sami pro kytaru neskládali): u nás méně známého Španěla Isaaca Albénize, P. I. Čajkovského a F. Chopina. Zejména posledně jmenovaný vyhovuje Dyensovu naturelu. První polovinu večera uzavřela habanera (karibský lidový tanec) vtipně nazvaná Alba negra (Temné svítání) a skladbička, kterou kytarista označil jako Double hommage.

Velkému mistrovi jazzové kytary Django Reinhardtovi vzdal poté Dyens poctu svéráznou úpravou jeho standardu Nuages. Jazzu (zejména ve smyslu typické swingové pulzace) zde bylo pohříchu málo, provedení však působilo strhujícím dojmem.

Rytmus hraje celkově vzato v Dyensově hudbě poměrně malou roli. I ve skladbách s jasným metrem Francouz nejednou zastavil uprostřed taktu, rychle doladil kytaru nebo vyměnil polohu a pokračoval, jako by se nechumelilo – jde však o běžný „zlozvyk“ klasických kytaristů.

Jak řekl sympatický virtuóz, na každém jeho koncertě musí zaznít dvě věci: jedna improvizace a jeden Sor. Prvá položka již byla za námi, nyní nastal čas na Sora, tedy na Fernanda Sora neboli „Beethovena španělské kytary“. Jeho Le Calme je skutečně klidná variační kompozice v E dur, hráčsky ne příliš náročná a opět velmi dobře zapadající do celkové koncepce večera. Následovalo pásmo složené z aranžmá děl u nás neznámého, avšak v Brazílii nesmírně ceněného skladatele Pixinguinhy: lehce melancholické Lamentos, Rosa (kterou složil v šestnácti letech) a Carinhoso – jakási hymna stylu bossa nova. Vliv jihoamerické hudby je u Dyense silný, což kytarista ukázal i v poslední skladbě inspirované fascinujícím zvukem brazilského nástroje berimbau.

Jako přídavek zazněla autorova vlastní kompozice Comme le jour. V ní jako by chtěl ještě rychle napravit, že po celý večer naplno nepředvedl svou omračující zručnost. Dyens je vzácným typem umělce, který nedává svou virtuozitu okázale na odiv, spíše ji nechává jen tu a tam problesknout v jinak skromně působících introvertních kouscích.

Jeho technická výbava je však mimořádná. Perfektně ovládá a účelně využívá všechny zvuky, které je jeho nástroj schopný vydat. Rád střídá ostrý zvuk u kobyly s flétnovým zvukem u hmatníku, běžný způsob hry kombinuje s řadou technických fines, s hrou za nultým pražcem, škrábáním do strun, údery do korpusu a především s přirozenými flažolety. Předvedl také nevídanou formu tappingu – hru levou rukou přímo na hmatníku.

Dvě hodiny v Dyensově společnosti byly pro kytaristy jistě mimořádně inspirativním zážitkem, pro běžné posluchače pak příležitostí k uklidnění létem roztěkané mysli.

Kytarový festival

Program v následujících dnech:
10. srpna, 20.00 hod.,
Tetra Quartet (Londýn, Anglie)
11. srpna, 20.00 hod.,
Katona Twins (Maďarsko)
12. srpna, 20.00 hod.,
Jorge Caballeros (Peru, USA)
12. srpna, 16.00 hod., Koncert kytarového orchestru festivalu

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

10.8.2011 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 25 000 Kč Řidiči ostatních speciálních vozidel řidič nadměrného vozidla. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky v pracovní dny od 9:00-16:00hod. nebo e-mailem, Místo výkonu práce Brno a okolí, Hledáme řidiče na klasickou soupravu i nadměrnou soupravu (tahač+návěs), praxe výhodou, náklad převážně komponenty k autojeřábu, mladý kolektiv, cesty pouze ČR+SR, Nabízíme:, firemní ubytování, firemní telefon, zájímavou práci, pravidelný výplatní termín, Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Tomáš novotný - autojeřáby demolice s.r.o.-provozovna slaměníkova, Slaměníkova, č.p. 1008, 614 00 Brno 14. Informace: David Kosík, +420 773 185 555. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků skladník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný co nejdříve nebo dle dohody, Požadavky:, Vzdělání technického směru výhodou. Samostatnost, svědomitost, systematičnost., Znalost práce na PC (Word, Excel, Outlook, skladové hospodářství POHODA výhodou), Angličtina výhodou, Řidičský průkaz B, není nutný průkaz pro manipulační techniku, Možnost zkráceného úvazku. Vhodné i pro absolventy nebo seniory. Nekuřácké pracoviště., Poznámka k volnému místu: , Skladník - vedení skladové evidence, výdej a příjem zboží, kontrola stavu zásob., Nabízíme zajímavou práci v menším kolektivu a příjemném pracovním prostředí. , Pružnou pracovní dobu., Práci v prosperující firmě s dobrou platební morálkou, Možnost osobního rozvoje, pravidelná školení a zvyšování odborné kvalifikace v ČR i zahraničí, Po zaškolení podíl na výsledcích firmy.. Pracoviště: Dent unit morava s.r.o.-purkyňova, Purkyňova, č.p. 2855, 612 00 Brno 12. Informace: Marie Ing. Zoglauerová, . Služby - Služby Kosmetička, vizážistka 18 000 Kč Ostatní pracovníci v oborech příbuzných kosmetice skladník, manuální práce ve výrobně kosmetiky, k práci ubytování zdarma! - pouze OZP. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prosím nevolejte, zašlete nám životopis, budeme Vás kontaktovat. , Pracovní doba po-pá na 6-8 h. denně od 6-14,30h, Jedná se o lehkou práci ve skladě a manuální ve výrobně kosmetiky. K zaměstnání nabízíme skromné ubytování zdarma. Chuť pracovat, slušnost, týmová práce, pouze pro OZP.. Pracoviště: Pro salon s.r.o.-prac., Tkalcovská, 602 00 Brno 2. Informace: Kateřina Holíková, +420 724 682 014. Informační technologie - Informační technologie Programátor 60 000 Kč Programátoři počítačových aplikací specialisté Delphi senior programátor (Programátoři počítačových aplikací). Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt: e-mailem, , Úspěšná softwarová společnost hledá pracovníka/ci na pozici "Programátor". Požadavky na uchazeče:, , Náplň práce:, o vývoj a údržba personálního a mzdového systému, o vývoj nových modulů, o testování a ladění aplikace, o komunikace se zákazníkem - analýza a návrh řešení zákaznických úprav, , Požadujeme:, o VŠ vzdělání, o zkušenosti s vývojovém informačních systému a databázových systémů, o nutná znalost Delphi 5 a XE 10.1 Berlin přístup k datům za pomoci ADO a FireDac, o nutná znalost SQL - MS SQL Server 2008 a vyšší, ORACLE (PL/SQL Developer), o výhodou zkušenosti s tvorbou DLL, o výhodou znalost DevExpress komponent pro Delphi, o AJ pasivně - manuály, PROFESNÍ ŽIVOTOPIS ZASÍLEJTE NA: obchod@m-pro.cz, , Místo výkonu práce: Čebín 80, 664 23 Čebín. Pracoviště: M - pro spol. s r. o. - 01, 664 23 Čebín. Informace: Martin Kubát, obchod@m-pro.cz.

Stát? Místo toho sešlápl plyn a začal ujíždět. Řidiče naháněl policejní vrtulník

Ilustrační snímek.

Chtěl skočit z dálničního mostu. Kvůli problémům s partnerkou

Slavný rodák Menšík má v Ivančicích novou bustu. I s charakteristickým párátkem

Ivančice – Bustu rodáka a slavného herce Vladimíra Menšíka odhalili na konci uplynulého týdne představitelé Ivančic na Brněnsku.

Nevzhlednou šedou kostku pomalovaly děti. Čističku ozdobily květinami a stromy

Hvozdec – S nevzhlednou čističkou odpadních vod se vypořádaly děti z obce Hvozdec na Brněnsku. Poté, co se vedení obce v roce 2010 rozhodlo pro stavbu nadzemní verze čističky, vyrostla na nedaleké louce nevzhledná šedá budova. To se změnilo během letošních letních prázdnin.

Stromy pro Olgu Havlovou a pomník pro dávno padlého nepřítele: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 13. až 14. října 2018.

Nový trend v obchodech? Nakoupí do svého, nepotřebují jednorázové obaly

Jižní Morava – Police plná barelů s moukou, luštěninami či kořením. Zákazníci si nabírají lopatkou zboží do svých pytlíků a sklenic. Tak vypadají typické bezobalové obchody, které přibývají i na jihu Moravy. Nabízejí ekologickou alternativu k běžnému nakupování. První bezobalový obchod otevřou do konce října i v Břeclavi.