RECENZE: Melancholický virtuoz Dyens nadchl Brňany

Brno - Francouzsko-tuniský kytarista a skladatel Roland Dyens, který v Brně vystoupil u příležitosti 20. ročníku Mezinárodního kytarového festivalu, předvedl svůj tradiční, na inspirační zdroje bohatý repertoár. Koncert hostil v pondělí večer sál Nové radnice.

10.8.2011

Kytarista a skladatel Roland Dyens v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Po úvodní skvělé improvizované pětiminutovce následoval program složený z intimně lyrických, dobře uchopitelných sólových kusů. Improvizace je pro Dyense podle jeho slov důležitá a nenahraditelná, neboť umožňuje interpretovi a posluchačům společně zažít jedinečné okamžiky onoho „tady a teď.“
Le magicien, skladba vstřebávající vlivy flamenka, stopové prvky jazzu a klasické kytarové tradice, předeslala, v jakém duchu se bude koncert odvíjet.

Následoval Angel’s waltz, kompozice improvizačního charakteru, v níž Dyens naplno demonstroval svou virtuozitu. Jako protiváhu k vitálnímu přednesu španělských mistrů představil Francouz jinou polohu kytarového umění. Pro něj je kytara – snad lépe než jakýkoliv jiný nástroj, schopná vyjádřit velmi jemné nuance okamžité inspirace.

Následovalo pásmo z autorových aranžmá děl jeho oblíbených skladatelů (které Dyens, jak s nadsázkou řekl, zároveň miluje i nenávidí, neboť sami pro kytaru neskládali): u nás méně známého Španěla Isaaca Albénize, P. I. Čajkovského a F. Chopina. Zejména posledně jmenovaný vyhovuje Dyensovu naturelu. První polovinu večera uzavřela habanera (karibský lidový tanec) vtipně nazvaná Alba negra (Temné svítání) a skladbička, kterou kytarista označil jako Double hommage.

Velkému mistrovi jazzové kytary Django Reinhardtovi vzdal poté Dyens poctu svéráznou úpravou jeho standardu Nuages. Jazzu (zejména ve smyslu typické swingové pulzace) zde bylo pohříchu málo, provedení však působilo strhujícím dojmem.

Rytmus hraje celkově vzato v Dyensově hudbě poměrně malou roli. I ve skladbách s jasným metrem Francouz nejednou zastavil uprostřed taktu, rychle doladil kytaru nebo vyměnil polohu a pokračoval, jako by se nechumelilo – jde však o běžný „zlozvyk“ klasických kytaristů.

Jak řekl sympatický virtuóz, na každém jeho koncertě musí zaznít dvě věci: jedna improvizace a jeden Sor. Prvá položka již byla za námi, nyní nastal čas na Sora, tedy na Fernanda Sora neboli „Beethovena španělské kytary“. Jeho Le Calme je skutečně klidná variační kompozice v E dur, hráčsky ne příliš náročná a opět velmi dobře zapadající do celkové koncepce večera. Následovalo pásmo složené z aranžmá děl u nás neznámého, avšak v Brazílii nesmírně ceněného skladatele Pixinguinhy: lehce melancholické Lamentos, Rosa (kterou složil v šestnácti letech) a Carinhoso – jakási hymna stylu bossa nova. Vliv jihoamerické hudby je u Dyense silný, což kytarista ukázal i v poslední skladbě inspirované fascinujícím zvukem brazilského nástroje berimbau.

Jako přídavek zazněla autorova vlastní kompozice Comme le jour. V ní jako by chtěl ještě rychle napravit, že po celý večer naplno nepředvedl svou omračující zručnost. Dyens je vzácným typem umělce, který nedává svou virtuozitu okázale na odiv, spíše ji nechává jen tu a tam problesknout v jinak skromně působících introvertních kouscích.

Jeho technická výbava je však mimořádná. Perfektně ovládá a účelně využívá všechny zvuky, které je jeho nástroj schopný vydat. Rád střídá ostrý zvuk u kobyly s flétnovým zvukem u hmatníku, běžný způsob hry kombinuje s řadou technických fines, s hrou za nultým pražcem, škrábáním do strun, údery do korpusu a především s přirozenými flažolety. Předvedl také nevídanou formu tappingu – hru levou rukou přímo na hmatníku.

Dvě hodiny v Dyensově společnosti byly pro kytaristy jistě mimořádně inspirativním zážitkem, pro běžné posluchače pak příležitostí k uklidnění létem roztěkané mysli.

Kytarový festival

Program v následujících dnech:
10. srpna, 20.00 hod.,
Tetra Quartet (Londýn, Anglie)
11. srpna, 20.00 hod.,
Katona Twins (Maďarsko)
12. srpna, 20.00 hod.,
Jorge Caballeros (Peru, USA)
12. srpna, 16.00 hod., Koncert kytarového orchestru festivalu

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

10.8.2011 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Obchod - Asistentka prodeje šperků20 000 Kč

S Gallery Brno - pro svou prodejnu stylových šperků v centru Brna hledám milou a inteligentní asistentku prodeje!

Řemeslné práce - Řemeslné práce Zedník18 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Prní kontakt se zaměstnavatelem e-mailem., , Vyučen v oboru zedník, minimální praxe 6 roků, řidičské oprávnění B, výstavba rodinných domů, místo výkonu práce v celé ČR, , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Ors plus s.r.o., Bašty, č.p. 413, 602 00 Brno 2. Informace: Ing. Jiří Strmiska, .

Tvůrčí práce a design - Tvůrčí práce a design Zahradník17 000 Kč

Zahradníci krajináři Zahradník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro naše environmentální centrum Otevřená zahrada v Brně pod Špilberkem hledáme šikovného člověka, který miluje zeleň a vše, co k ní patří. Jeho úkolem bude kompletní péče o zeleň, malá hospodářská zvířata a technická výpomoc v areálu zahrady. Hledáme flexibilního pracovitého člověka, kterého baví učit se novým věcem. Nástup? Ihned!, , Koho hledáme?, " vyučení v oboru (SOU), praxe výhodou, " řidičský průkaz skupiny B, " znalost AJ na hovorové úrovni, " časová flexibilita, " zájem o přírodní zahrady , , Jaká je náplň práce?, " kompletní péče o přírodní zahradu, " sečení trávníků (sekačka, křovinořez), " výsadba a péče rostlin na okrasné i užitkové zahradě, " pravidelná kontrola a zajištění technického materiálu, " zajišťování krmiva pro hospodářská zvířata (králici, slepice, ovce), " řezy ovocných stromů, " zajišťování nákupu: výsadby, semena, nářadí a všeho, co je na zahradu potřeba, " zadávání práce kolegům bez zahradnického vzdělání, " práce s dobrovolníky , , Co nabízíme?, " práci v krásném prostředí přímo v centru Brna v nejvýznamnější české environmentální nadaci, " příjemný a přátelský kolektiv, " hrubá mzda 17 000,- , " místo výkonu - Údolní 33, Brno. Pracoviště: Nadace partnerství (v mezinárodním styku "czech environmental partnership foundation - cepf) [660], Údolní, č.p. 567, 602 00 Brno 2. Informace: Alice Pachtová, +420 515 903 135.

2475 - Všeobecné sestry s osvědčením zdravotní sestra.20 000 Kč

Všeobecné sestry s osvědčením zdravotní sestra. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Životopis zasílejte na uvedený email. , Požadujeme: , empatický přístup, důslednost, pečlivost; čistý rejstřík trestů; schopnost samostatné i týmové práce; Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu nutností. , Výhody: , závodní stravování, 6 týdnů dovolené, osobní ohodnocení, rizikové příplatky, zaměstnavatelem organizovaná bezplatná školení, bonusy z FKSP., Platové ohodnocení dle platného tarifu ( dle délky praxe )., Směnnost: 7.00 - 19.00 hod, 19.00 - 7.00 hod. Pracoviště: Domov pro seniory kociánka, Kociánka, č.p. 1, 612 00 Brno 12. Informace: Helena Kolomazníková, +420 531 023 122(7-16h).

V Židenicích srazil vlak muže. Skončil s otřesem mozku a poraněnou nohou

Fanoušci na brněnském Olympijském festivalu i přes prohru českého hokejového týmu nad ruským neztráceli dobrou náladu.
4 38

Fanoušci marně hnali hokejisty do finále, biatlonisté je dlouho drželi v napětí

Nález stokilové pumy uzavřel v Brně křižovatku. Policie evakuovala dvanáct lidí

Brno - Nález stokilové pumy uzavřel v pátek krátce po poledni křižovatku Olomoucké a Turgeněvovy ulice v Brně. Dvanáct lidí se muselo evakuovat, pravděpodobně šlo o dělníky, kteří v místě pracovali.

Dvouletý chlapec zamkl matku na balkóně a šel si hrát. Před otevřením bytu usnul

Brno /VIDEO/ – Pětatřicetiletou ženu zamkl ve čtvrtek na balkóně v šestém patře v bytě v centru Brna její dvouletý syn. Ženě, ani její kamarádce stojící na chodbě před bytem, se nepodařilo chlapce přesvědčit, aby odemkl. Na pomoc proto přijeli brněnští strážníci.

Nové hřiště? Kohoutovice jsou druhé, na Prahu zatím ztrácí osm stovek hlasů

Brno – Téměř pět a půl tisíce hlasů a průběžné druhé místo. Tak si vedou v celorepublikové soutěži o dětské hřiště Kohoutovičtí. Pokud uspějí, vyroste nová hrací plocha pro děti v okolí supermarketu v tamní Žebětínské ulici už letos.

Záložník Kratochvíl je po zranění fit a chce si přenést gólovou formu i do ligy

Brno – V přípravě nastřílel pět branek, činil se i jako nahrávač, jenže natažený zadní stehenní sval nepustil brněnského fotbalistu Miloše Kratochvíla do úvodního jarního duelu nejvyšší soutěže. V sobotní první domácí bitvě, v němž Zbrojovka od tří hodin odpoledne vyzve Olomouc, už chybět nebude. „Hodně se těším, zvlášť když jsem minulé kolo stál. Na Bohemce jsme to nezvládli, takže doufám, že to bude lepší,“ prohlásil Kratochvíl.