Další díly seriálu Malá divadla jižní Moravy najdete

ZDE

Od historického scénického tance k modernímu výrazovému projevu. Tak se změnila orientace Tanečního divadla Mimi Fortunae. To již pětadvacet let vypráví příběhy pro děti i dospělé, zaujalo české publikum i jordánskou princeznu. Čtvrt století od svého založení soubor oslaví příští týden. Proto seriál Malá divadla jižní Moravy připomíná tvorbu tohoto brněnského souboru.

Vystoupení podle Erbenovy předlohy uvede soubor premiérově na scéně Divadla Bolka Polívky. Diváci se mohou těšit na šestici básní v úpravě vedoucí a zakladatelky souboru, choreografky Hany Smičkové-Látalové, Zuzany Solčányové a Slavoje Látala, s kostýmy Mirky Staré. „Chtěli jsme vytvořit sugestivní, tanečně­dramatické představení. Možná mírně hororové, ale ne ponuré. Diváci se určitě zasmějí,“ prohlásila Smičková-Látalová.

Narozeninovou oslavu Mimi Fortunae doplní výstava fotografií ve foyer divadla, mapujících historii souboru od jeho vzniku v roce 1985. „Vzpomíná na premiéry, domácí i zahraniční turné a na tváře členů divadla,“ doplnila Smičková-Látalová. Večer uzavře Bublinková párty se sklenkami šumivého vína.

Taneční divadlo Mimi Fortunae debutovalo rok po svém založení choreografií Smíchy a smutky. První představení tvořily stylizované měšťanské a dvorské tance střední Evropy. Zlom v tvorbě nastal, když se uvolnily poměry v Československu. „V letech 1987 až 1988 začala se souborem pracovat řada známých umělců. K nim patřil Bruno Genty, David Appel, Tonia Shimin i Sandi Combest. Výsledkem byla představení, s nimž jsme začali slavit úspěchy doma i v zahraničí,“ uvedla Smičková-Látalová.

Za pětadvacet let hrál soubor napříč Českou republikou, na Slovensku, v Indii, Spojených státech amerických, Jordánsku, Francii, Rakousku či Německu. „Oficiálně jsme reprezentovali brněnskou kulturu v Anglii a Holandsku,“ prohlásila Smičková-Látalová.

K důležitým okamžikům historie souboru patří také nečekané ocenění odvážného projektu Slova na profesionální choreografické soutěži ve Slovenském národním divadle. „Doslova jsme bláznili radostí, když jsme zjistili, že nám byla udělena jedna ze dvou hlavních cen,“ zavzpomínala Smičková-Látalová. Připomněla i jedno z prvních turné po státech severní Indie, kdy choreografii Exodus na hudbu indického skladatele Ravího Shankara zhlédlo přes šest tisíc lidí. „Skončilo to tím, že nás odnášeli na ramenou a ochranka měla šok,“ dodala s úsměvem Smičková-Látalová.

Od vzniku v souboru působilo přes sto divadelníků. „Nyní máme dvaadvacet tanečníků a tanečnic, dva trvale hostující hudebníky a čtyřčlenný technický tým,“ přiblížila aktuální situaci Smičková-Látalová. Kromě kamenných brněnských divadel (Divadlo Bolka Polívky nebo Bezbariérové divadlo Barka) lze Mimi Fortunae vidět na festivalech, jako například Mezi ploty nebo na Slavnostech keltské kultury. Soubor se účastní i soutěží.

I po pětadvaceti letech Mimi Fortunae připravují stále nová představení, i když rozsáhlejší projekty neplánují. „Chceme hlavně hrát Kytici, kterou nezkoušíme jen pro pár repríz. Navíc máme stále na repertoáru originální zpracování Ravelova Bolera, představení Dědictví a další,“ dodala Smičková-Látalová.

KYTICE

Premiéra: 4. března 2011
Místo: Divadlo Bolka Polívky, Jakubské náměstí, Brno
Doprovodný program: výstava ve foyer divadla o historii souboru.
Vstupenky: rezervace v divadle nebo na tel. čísle 542 214 903

Slavoj Látal ze souboru Mimi Fortunae říká: Kytice je pro umělce výzva

ROZHOVOR – Herec, tanečník, scénárista a režisér z Mimi Fortunae Slavoj Látal připravil se svými kolegy premiéru na motivy Erbenovy Kytice. Tímto představením v pátek oslaví 25. výročí založení.

Proč jste si zvolili právě Kytici?
Básně z Kytice jsou úžasné ve své muzikálnosti a navíc krásně hororové. Byl to náš sen, na který stále nebylo dost času. Kytice je pro české umělce určitým druhem výzvy - připomeňme výborný film. Jevištní zpracování se ale od něj liší. Nechceme kopírovat a také, divadelní scéna poskytuje jiné prostředky.

Vybrali jste šest básní. Podle čeho jste se rozhodovali?
Vzali jsme nádherné staré vydání Kytice, pročetli každou báseň a najednou jsme si byli všichni jistí, které ztvárníme. Před premiérou však neprozradíme, které to jsou.

Výsledné pásmo spojí tanec, činohru, zpěv, mluvené slovo. Vybočí nějak projekt z tvorby Mimi Fortunae?
Ano i ne. Už historická představení Mimi Fortunae používala herecký projev. Ale Kytice je v tomto směru kompaktnější, více divadelní. V ní se tanec, herectví, slovo i zpěv prostupují. Od všech účinkujících vyžadujeme účast na scéně ve všech projevech. Představení by mělo být zajímavé nejen pro milovníky moderního tance.

Kostýmy k inscenaci navrhla Mirka Stará. V čem jsou originální?
Je tam dvojí rovina kostýmů: lidských a snových. Ty snové jsou vytvořeny i z netradičních materiálů a doplněny obličejovými maskami. Více neprozradím, ať se diváci nechají překvapit.