Moravská galerie v Brně výstavu připravila ve spolupráci s Německým muzeem hygieny v Drážďanech. Galeristé zpochybňují tradiční dělítko mezi vědeckými a uměleckými obrazy a hodnotami, chtějí vyvolat dialog mezi vědou a kulturou. Expozice podle nich prokazuje, že vědecké obrazy mohou být svým způsobem krásné, a zároveň že umělecká díla mohou plnohodnotně vypovídat o lidské mysli.

Podle autora koncepce výstavy, historika umění Ladislava Kesnera, udělaly neurovědy v posledních desetiletích podstatný skok v porozumění lidské mysli. Nové zobrazovací technologie umožňují sledovat procesy a změny v mozku prakticky v reálném čase.

Pokrok ale podle Kesnera vede ke zjednodušenému, čistě vědeckému pohledu. „Mysl však není pouze vědecký, ale také kulturní jev, jenž má v humanitních vědách a umění dlouhou tradici a hraje zde významnou roli,“ uvedl Kesner. Rozvoj vědeckého poznání je podle něj výzvou pro spolupráci nejen mezi různými vědními disciplínami, ale také mezi vědou a uměním.

Příprava výstavy trvala čtyři roky. Díla zapůjčilo okolo osmdesáti světových muzeí, sběratelů a galerií, mezi nimiž jsou prestižní instituce v Paříži, Rotterdamu, Vídni nebo Madridu. Výstava měla premiéru v Drážďanech, kde si ji prohlédlo kolem pětadvacet tisíc lidí.