Představit tvorbu hlavních osobností, které se v 18. století podílely na vizuálním ztvárnění města Brna. Takový je hlavní záměr nové výstavy Moravské galerie nazvané Malířství, sochařství a umělecké řemeslo, která je součástí projektu Brno v době barona Trencka.

„Výstava představuje autory uměleckých děl, která nás denně obklopují a současně osvětluje jejich dnes méně přístupný obsah a funkci,“ uvedla kurátorka Moravské galerie Zora Wörgötterová.

Výtvarná díla vznikala v 18. století především jako součást vybavení církevních, palácových nebo zámeckých interiérů nebo jako dekorace zprostředkovávající obrazem nejširším vrstvám základní křesťanské hodnoty a dogmata. „Galerijní výstavou tak můžeme jen obtížně představit vrcholná díla v té době činných umělců. Z toho důvodu k výstavě patří také vybrané objekty, které doplňují expozici starého umění v prvním patře a Příběhy barokního Brna na Špilberku,“ dodala Wörgötterová.

Právě díky návštěvě stálé expozice umění baroka v prvním patře Místodržitelského paláce si návštěvník tvorbu brněnských umělců zařadí do širšího kontextu. „Od srpna do září navíc v Kabinetu vystavíme jednu z nejvýznamnějších událostí Moravy 18. století: slavnost korunovace zázračného obrazu Panny Marie Svatotomské, doprovázené vedle bohoslužeb uměleckou dekorací a ohňostrojem,“ uvedla mluvčí Moravské galerie Lenka Vodičková.

Nové nazírání

Kromě baroka zastoupeného ve stálé expozici starého umění k tomuto období odkazuje i přízemí paláce, a to výstavou Smělými tahy. Ta představuje sbírku barokních olejových skic obrazárny Zemského muzea v Grazu.

Na výstavě, která má spíše popularizační charakter, návštěvníci kromě děl z depozitářů uvidí také exponáty zapůjčené z církevního majetku. „Jejich vyjmutím z prostoru, pro který byly původně vytvořeny jako součást výtvarně i významově koncipované dekorace, jsou připraveny k novému pohledu vnímání,“ uvedla Wörgötterová. Upřesnila, že exponáty doprovázejí popisky se základními údaji o obsahu, okolnostech vzniku i autorovi.

Umělecká kvalita tehdy vytvořených děl nechá současného diváka mnohdy na rozpacích. „Překvapuje buď jejich proporční nedokonalost, nebo výtvarná konvence. Důležitější než osobní ambice byl totiž obsah díla, který formuloval zakázku umělce. Přesto i dnes můžeme obdivovat sílu výrazu, kterou tehdejší mistři dokázali svým figurám vtělit,“ dodala Wörgötterová.

Výstava Malířství, sochařství a umělecké řemeslo v Brně 18. století je součástí projektu Brno v době barona Trencka, který představuje život v barokním Brně. Spolu s Moravskou galerií za cyklem výstav stojí Biskupství brněnské, Muzeum města Brna, Letohrádek Mitrovských, Moravské zemské muzeum a církevní instituce. Kromě barokních soch a obrazů návštěvníky čekají ojediněle vystavovaná díla užitého i sakrálního umění, uměleckého řemesla, zbraně a dobové archiválie.