Americký muzikál Big od autorů Davida Shira, Richarda Maltbyho Jr. a Johna Weidmana je adaptací slavného stejnojmenného filmu v hlavní roli s Tomem Hanksem z roku 1988. Jevištní verze měla premiéru na Broadwayi o osm let později, byla nominována hned na pět Cen Tony a zaznamenala téměř dvě stě repríz.

Přání být velký 

Chytře a s vtipem vystavěný příběh muzikálu vypráví o dvanáctiletém Joshovi Baskinovi, který jednou v zábavním parku vysloví u tajemného automatu  přání „být velký“, a druhého dne se probudí v těle třicetiletého muže. Tím začíná bláznivý kolotoč situací, v nichž se muž s duší dítěte pokouší přežít ve složitém světě dospělých.

Na muzikál Big si zatím po světě trouflo jen málo divadel. Hlavním problémem je pro většinu souborů nutnost početné dětské company a hlavně nároky, které jsou na ni v tomto kusu kladeny - ať už ohledně zpívání či hromadných tanečních čísel. Na jevišti se totiž často objevuje téměř třicítka dětí ve věku od devíti do patnácti let. Petr Gazdík však v Městském divadle Brno platí za už ostříleného "dětského" režiséra, který zde má za sebou například muzikály Let snů LILI nebo Pískání po větru. Právě i při nich mu výraznou měrou napomáhala choreografka Carli Rebecca Jefferson, která s dětmi i tentokrát nacvičila perfektně sehrané taneční výstupy. 

Dospělý s duší dítěte

Dětským hrdinům přitom suverénně vévodí dvojice Adam a Josef Gazdíkovi, režisérovi desetiletí synové, na kterých inscenace stojí především. Oba se spolu navíc tentokrát potkávají na jevišti vůbec poprvé coby partneři. V alternaci mají nazkoušené obě hlavní dětské role - při premiéře hrál Josef dvanáctiletého Joshe Baskina a Adam jeho dětského kamaráda Billyho Kopeckeho, který mu poté všemožně pomáhá s návratem do původního těla. Oba výborně obstáli v obtížných pěveckých partech, především Adam potom prokázal i skvělé taneční schopnosti. 

Dalším důležitým pilířem hereckého obsazení byl Jonáš Florián coby dospělý Josh Baskin. Florián ze svého hrdiny skutečně udělal "dítě v těle dospělého", když jej - i díky svému chlapeckému vzezření - obdařil uvolněností, milou bezprostředností a až dojemnou bezelstností. Z dalších rolí dostala velký prostor Viktória Matušovová coby Baskinova přítelkyně či v záporné roli ambiciózního pracovníka hračkářství Paula Seymoura Robert Jícha.

Hra na obří klávesy 

Scénu tvoří velké obloukovité konstrukce klenoucí se přes jeviště a nezvykle sahající až do jeho zadní hloubky. Pro vytvoření pomyslných spojovacích mostů mezi dětstvím a dospělostí se scénograf Emil Konečný inspiroval donedávna ještě skutečně existujícím newyorským nádražím. Jednoduchým řešením se potom díky špičkové jevištní technologii scéna přeměňuje z rodinného bytu v zábavní park či obří hračkářství. Velkou pomoc při vytváření jednotlivých obrazů představují videoprojekce z dílny Petra Hlouška. Fanoušci filmové verze se také na jevišti dočkají slavné scény z hračkářství, kdy si Jonáš Florián s Janem Mazákem v postavě majitele firmy společně nohama zahrají na obří klávesy na podlaze (tady skutečně funkční!). Muzikál sice nemá žádný ústřední hit, ale doprovází jej nepodbízivá, a přesto chytlavá hudba (zde v interpretaci čtyřicetičlenného orchestru pod vedením dirigenta Dana Kalouska).

Městské divadlo Brno bude v tuzemsku zřejmě nadlouho jediným, které si na nastudování muzikálu Big trouflo. Jeho uvedení je tak také skvělým dramaturgickým počinem. Brněnští tvůrci přitom prezentují Big coby další rodinný muzikál z dílny Walta Disneyho a jako nástupce muzikálu Mary Poppins, který zde dosáhl téměř tří stovek repríz. I tady jde o podobné poselství ohledně umění dívat se na svět dětskýma očima. Čas "sladkých třinácti" si však rádi připomenou i všichni starší, kteří už teď vědí, že přání být konečně dospělým bylo hodně pošetilé.

/Psáno z premiéry 20. října 2018/ 

LENKA KOLEGAROVÁ