Nabucco není jen tak obyčejná opera. Biblický příběh o židovském zajetí a králi Nabuchadnessarovi geniálně zhudebněný Giuseppem Verdim se stal nejoblíbenější brněnskou operou od svého prvního uvedení v roce 1985. Vedení Janáčkovy opery se rozhodlo zařadit kasaštyk na repertoár sedm let po derniéře veleúspěšné inscenace. Premiéru má dnes.
„Každé město má svou nejoblíbenější operu. Nikdo neví, proč to tak je, ale je to tak. V Brně je to Nabucco,“ uvedl šéf Janáčkovy opery Karel Drgáč.

V Brně jako doma

Titulní roli Nabucca ztvární Richard Haan, pro kterého je to tří sté sedmdesáté představení v této úloze. „Nabucco byla má první role ve stálém angažmá v Janáčkově opeře,“ vzpomíná barytonista na rok 1985. Babylonského krále zpíval na nejrůznějších místech světa, mimo jiné i v Turecku v řeckém amfiteátru. „Přes množství představení mi Nabucco pořád ještě nezevšedněl,“ říká Haan.
Poprvé si naopak ve třetí Verdiho opeře zazpívá ukrajinská sopranistka Oksana Krovytská, a to v úloze intrikánské Abigail. „Poprvé jsem se o Brnu dozvěděla, když mi bylo pět let. Maminka mi zpívala moravskou písničku a osud mě nakonec do Brna přivedl,“ líčí svůj vztah k moravskému městu držitelka Diva Award, ceny udělované newyorskou operou.
Účinkování i nastudování Nabucca se zhostil mezinárodní inscenační tým, jak je to běžné u oper světových produkcí. Na zkouškách se proto podle Krovytské mluvilo německy, anglicky i italsky.
Tandem režisér, dirigent tvoří maďarský pár György Selmeczi a Gergely Kesselyák, které na dirigentské pozici doplňuje Jakub Klecker. „Nabucco pro mě není nový kus, několikrát jsem operu režíroval i dirigoval. Je pro mě takový svatý kus, něco mezi operou a oratoriem,“ říká Kesselyák, který je nejen režisérem, ale také uznávaným hudebním skladatelem a dirigentem.
Jak režisér, tak představitelka Abigail si pochvalují spolupráci s operním orchestrem a sborem. „V Brně je doma historie a kultura,“ myslí si Kesselyák.
Kromě Haana a Krovytské se Brňanům předvedou Bogdan Kurowski nebo Jiří Sulženko v roli Zachariase, Jana Štefáčková, Anastasia Souporovská nebo Veronika Hajnová v roli Feneny. Haana budou střídat maďarský sólista Michele Kálmandi, Pavel Kamas a Kiril Manolov.

Politická opera

Scéna a kostýmy jsou z dílny Josefa Jelínka, který Nabucca „obléká“ už posedmé. „Pro mě je Nabucco operou oper. Do kostýmů jsem vložil kus historie v kombinaci se současnými materiály,“ prozradil Jelínek.
Pro šéfa opery Karla Drgáče v sobě dnes premiérovaná opera nese důležité poslání. „Je to jedna z mála oper, ve které tyran odkládá zbraň a začíná vést dialog,“ soudí Drgáč.
Některé světové inscenace Nabucca zasadily příběh porobeného židovského národa do ovzduší holocaustu, před rokem 1989 si v díle lidé hledali paralely na nesvobodný vládnoucí režim. Podobně vnímali operu i v dalších zemích východního bloku. „Na Ukrajině se Nabucco poprvé hrál až po zániku Sovětského svazu,“ říká Krovytska.