Návštěvníci postávají i v horkém odpoledni, kdy teploty přesahují třicet stupňů Celsia, kolem trati a vychutnávají si jízdu historických aut a motocyklů. Některé jsou staré takřka sto let. „Závody se tady konaly v letech 1935 až 1967, vrátily se na původní místo činu. Jsou tady auta, která zde závodila před lety, akce se účastní závodníci, kteří tady v šedesátých letech soutěžili. Jsou to ukázkové jízdy, nerozdáváme žádné ceny, řidiči nejezdí na čas,“ zmiňuje hlavní organizátor akce Karel Kupka.

Je půl třetí odpoledne a na start se připravují Bugatti a jiná sportovní a závodní auta vyrobená do roku 1945. Příchozí obdivují stav vozidel i odvahu řidičů si sednout v takovém horku za volant a ještě v kombinéze. „To je pořádný rachot, že?“ povídá matka ke svým dětem, když jeden z veteránů nastartuje motor.

Přestože závody nejsou na čas, někteří řidiči jezdí naplno a na závodní dráhu musí vjet i sanitka. Jeden z motorkářů totiž nezvládne svou jízdu a skončí na zemi. „Naštěstí nejde o nic vážného. Má jen zlomenou klíční kost,“ hlásí po chvíli moderátor.

Na výstaviště si nachází v sobotu cestu stovky lidí. Vedle závodní dráhy si prohlížejí krásy z historie motorismu také zblízka v depu.

Někteří řidiči dělají u svých strojů poslední úpravy před startem a kontrolují poslední detaily, jiní už mají jízdy za sebou a jen odpočívají.

U formulí se zrovna zastavuje Lukáš Panek z Židlochovic na Brněnsku. „Líbí se mi asi nejvíce. V moderních autech jsem už jel, ale v historických vozech jsem se ještě nesvezl,“ zatouží muž, který přijel i s rodinou.

O kus dál čeká na svůj start mezi pavilony motocyklista Petr Hošťálek. „Už mám odjeté jízdy na motorce Petrák Special, má dva motory z ČZ 125 t, jde o naprostý originál,“ pousměje se muž.

Na trať znovu vyjede s Hurikánem. „Je to opravdový unikát. Bylo jich vyrobených jen šest kusů, z nichž se dochovalo jen pět. Vznikly mezi roky 1946 a 1949,“ poukazuje Hošťálek, který historické motocykly sbírá. Podle svých slov jich má ke sto padesáti.

V depu vyčnívá rovněž automobil Sénéchal z roku 1924. „Mohl jsem se zbláznit, abych ho měl,“ říká Krupka.

Akce se zamlouvá i milovníkovi Harleyů Jiřímu Voberovi z Třebíče. „Jsme tady poprvé a jsme nadšení. Dýchá tady historie, je to parádní nápad,“ pochvaluje si.

Unikátní stroje, které už dnes lidé na silnicích většinou neuvidí, jsou vystavené také v pavilonu A2 a u hlavního vstupu na výstaviště. Závody pokračují také v neděli.