Českou premiéru současné polské hry Agáta hledá práci za osobní účasti autorky Dany Łukasińské nabídne v pátek Divadlo Reduta. Inscenaci připravil jako svoji první spolupráci s brněnským souborem režisér Dodo Gombár.

Nastudováním Łukasińské hry pokračuje Reduta v nastoupeném trendu pro letošní sezonu, kterým je uvádění nových dramatických textů v české premiéře. „Začali jsme Grahamovou Marnie v režii J. A. Pitínského, pokračovali scénickou koláží Havel píše Husákovi, a před pár dny uvedli Vieweghovy Růže pro Markétu,“ připomněl letošní dosud inscenované tituly umělecký šéf Reduty Petr Štědroň.

Ke hře mladé polské autorky Dany Łukasińské, která patří k velkým nadějím nejmladší generace dramatiček, se brněnští tvůrci dostali náhodou. „Text napsala autorka poprvé před pěti lety, ale my používáme až jeho upravenou verzi z roku 2005. V Polsku se hra uváděla zatím dvakrát, v současné době ji má na repertoáru ještě slovenské Divadlo Andreja Bagára v Nitře. My jsme hru objevili náhodně při účasti na jednom polském festivalu,“ přiblížila historii hry dramaturgyně inscenace Dora Viceníková.

Komediálně laděná hra ze současnosti popisuje příběh mladé dívky Agáty, absolventky vysoké školy, která současně s hledáním práce pátrá i po osobním štěstí a smyslu života.

„Příběh hry má existenciální základ, ale autorka ho podává odlehčenou formou. Hodně se proto v inscenaci pracuje s nadsázkou, tragikomikou, grotesknem, sarkasmem a absurdním humorem. Závěr v sobě navíc nese naději a východisko ze začarovaného kruhu,“ popsal režisér Dodo Gombár, umělecký šéf činohry Městského divadla Zlín.

Na zrcadlově řešené scéně Lukáše Kuchinky se v kostýmech Lucie Labajové objeví sedm brněnských herců. Hlavní postavu Agáty ztvární Erika Stárková, jako její matka se představí Monika Maláčová, v roli Drsoně vystoupí Petr Bláha.

„Velkou roli hraje v inscenaci i ženský sbor, který tvoří čtyři studentky herectví na JAMU. Ty jsou na scéně přítomné po celou dobu, postupně přebírají různé role a dávají dialogům další význam. Někdy vytvářejí Agátino alter ego, jindy jsou naopak proti ní,“ naznačila dramaturgyně Viceníková.