VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opera Bludný Holanďan je dramatem nadosobní povinnosti

Brno /RECENZE/ – Národní divadlo Brno oslavilo dvousté výročí narození Giuseppe Verdiho Wagnerovou ranou operou Bludný Holanďan, která se tak na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech. Za překvapivě dobrou inscenací stojí spojení solidních pěveckých výkonů, soustředěné hry orchestru a promyšlené režijní a vizuální koncepce.

10.12.2013
SDÍLEJ:

Opera Bludný Holanďan se na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech.Foto: Jana Hallová

U příležitosti 200. výročí Verdiho narození uvedlo Národní divadlo Brno Wagnerovu ranou operu Bludný Holanďan. Ta se tak na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech. Za překvapivě dobrou inscenací stojí spojení solidních pěveckých výkonů, soustředěné hry orchestru a promyšlené režijní a vizuální koncepce.

Národní divadlo Brno: Richard Wagner: Bludný Holanďan.dirigent: Jakub Klecker
režie: Roman Polák
scéna: Pavel Borák
kostýmy: Peter Čanecký
sbormistr: Pavel Koňárek
choreografie: Stanislava Vlčeková
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB.

Premiéra 27. 9. 2013 v Janáčkově divadle; psáno z reprízy 19. 10. 2013.

Bludný Holanďan je v mnoha ohledech typickou německou romantickou operou. Ve svém základu je však nikoliv dramatem svobodného bojujícího jedince, ale příběhem nadosobní povinnosti. A brněnské nastudování režiséra Romana Poláka osudovost opery umocňuje. Jak? Především funkčním zapojením scény a kostýmů, které nejsou jen samoúčelnou hrou symbolů, ale důležitým významotvorným prvkem.

Vyšší síly přírody a zákonů prokletí a vykoupení se v inscenaci zhmotňují v podobě bíle oděných fantomů, kteří manipulují lidmi. Tyto postavy Sentu v samém závěru zvedají do výše, v níž teprve může dospět k aktu milosrdenství, na pohyblivé plošině. Ta je důležitým prvkem inscenace: námořníci, kteří spolu s přadlenami reprezentují pasivní a poživačný lid, připlouvají v úvodu opery na lodi sestávající právě z těchto vratkých plošin. Přadleny na začátku druhého dějství tahají za obrovská stylizovaná vlákna, ale vřetena, umístěná v pozadí, zůstávají prázdná. Tato vlákna fungují jako překážky mezi Holanďanem a Sentou; roztáhnou se, aby umožnila setkání budoucího páru, až zásahem vyšších sil. Člověk nemá pevnou půdu pod nohama, a pokud ano, je plná překážek, které on sám nepřekoná, pokud mu není dopřáno.

Čistá a funkční scéna (Pavel Borák) i civilistní kostýmy (Peter Čanecký) vydatně pracují s pouze zdánlivě jednoduchou barevnou symbolikou (bílá není jenom barvou Sentiny panenské čistoty), která vychází z libreta (rudé plachty a černý stěžeň Holanďanovy lodi). Studené bílé světlo spoluvytváří mystickou atmosféru. Polák a jeho tým se vyhnuli jakýmkoliv kýčovitým nesmyslům a naivním symbolům, a inscenace tak působila jako velmi čisté, silné a koncentrované, tedy v tom nejlepším slova smyslu moderní dílo.

Celému představení v hlavní ženské roli Senty pěvecky vévodila charismatická Iveta Jiříková, pěvkyně wagnerovského formátu a hlasových dispozic. Její soprán má ocelově zabarvené výšky, je dostatečně průrazný a přitom schopný výrazových nuancí. Frank Blees v bas-barytonové hlavní roli Holanďana byl zejména v nižších polohách poněkud bez energie; celkově vzato svou roli trpícího démona ztvárnil přesvědčivě. Podobně jako Bleesovi, také Jiřímu Sulženkovi (námořník Daland) torchu scházely síly, orchestr je často zvukově překrýval. Také místy chybělo promyšlenější frázování. Nikolaj Višňakov zazpíval myslivce Erika, nejtragičtější z rolí, značně plačtivě, lyricky, jeho hlasu ale nechybí schopnost vzepětí v dramatických momentech.

Pro inscenaci se podařilo všechny role obsadit typově přiměřenými a dramaticky přesvědčivými herci, což platí i pro vedlejší role Sentiny chůvy (Marika Žáková) a Dalandova lodivoda (Petr Levíček). Druhý jmenovaný musel, chudák, během zpívání šplhat na stožár. Tuto jedinou věc si mohl režisér odpustit: nejen že Levíčkovi zabraňovala soustředit se na zpěv, ale navíc působila (patrně nezáměrně) komicky. Jednotliví pěvci pod dobrým režijním vedením také přesvědčivě hráli, a to tak, jak je v opeře žádoucí, tedy nikoliv zbytečným pobíháním po jevišti, ale výraznými gesty a mimikou v poměrně statických pózách, a především samotným hlasem.

Předehra zněla až na nečistou artikulaci lesních rohů bezchybně, ovšem nikoliv oslnivě. Orchestr se pod taktovkou Jakuba Kleckera postupně rozehrál, a až na několik škobrtnutí podal velmi solidní výkon. Klecker šetřil s dynamikou, vyvrcholení nechal na konec, ale ani tam nesáhl po drsných, nekultivovaných fortissimech; někdy hnal orchestr až moc dopředu, na úkor pauz, které znásobují napětí. Sbor Janáčkovy opery zpíval skvěle, vyzdvihnul bych v tomto směru zejména zpěvy námořníků v prvním dějství.

Operu Bludný Holanďan, jejíž nejbližší repríza bude 12. dubna a 2. května 2014 vřele doporučuji už jen proto, že Wagner se u nás – stejně jako Smetana (což je ale smutnější), skoro nehraje.

MILOŠ ZAPLETAL 
Autor je muzikolog. 

Autor: Redakce

10.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chátrající Esslerova textilka v brněnských Obřanech

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Na snímku Škoda (vpravo) a Daníček.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

OBRAZEM: V Královopolském tunelu hořelo. Hasiči a záchranáři trénovali zásah

Brno /FOTOGALERIE/ - V brněnském Královopolském tunelu se srazila dvě auta a začalo hořet. Cvičení s takovým scénářem absolvovali v pátek jihomoravští hasiči. Královopolský tunel je totiž od pátečního večera kvůli pravidelné údržbě uzavřený, což umožnilo hasičům a záchranářům cvičení uskutečnit.

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po úspěchu ANO

Brno, Praha /ROZHOVOR/ – S výraznou převahou zvítězilo v letošních parlamentních volbách hnutí ANO. Za Jihomoravský kraj do Poslanecké sněmovny spolu s dalšími kandidáty míří i lídryně krajské kandidátky Taťána Malá. „Pokud to bude v mých silách, chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana,“ vzkázala voličům.

Čtvrt roku života lvů v Brně: líbánky pokračují, lvíčata zatím na cestě nejsou

Brno /FOTOGALERIE/ – Stále se nemohou nabažit nového výběhu ani jeden druhého. Lev Lolek a lvice Kivu žijí v brněnské zoo již čtvrt roku, lidi se na ně mohou chodit dívat už dva měsíce. „Soužití Lolka a Kivu je od začátku velmi harmonické, zatím jsme mezi nimi nezaznamenali žádný konflikt. Oba velmi rádi tráví čas spolu, olizují se, hrají si,“ popsala život dvojice králů zvířat kurátorka chovů savců v brněnské zoo Dorota Gremlicová.

AKTUALIZOVÁNO

Voliči nám sečetli chyby, říká Onderka. Do sněmovny jde z druhého místa

Brno /ROZHOVOR/ - Dramatický úbytek voličů zaznamenali celostátně sociální demokraté. Ve volbách do Poslanecké sněmovny úplně propadli a získali jen necelých 7,3 procenta. Jedním z mála šťastných sociálních demokratů, který mohl slavit, se ale stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka. Jihomoravané ho totiž 3 090 preferenčními hlasy katapultovali z šestého místa kandidátky na místo druhé. Tím mu zajistili místo v poslanecké sněmovně. „Nepočítal jsem s tím, že se do sněmovny dostanu, ale přece jenom jsem si to přál. Proto jsem dělal kontaktní kampaň. Jihomoravanům chci slíbit, že se za ně budu v Praze bojovat," řekl krátce po ukončení sčítání jihomoravských hlasů Onderka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení