Inscenaci hudebně nastudoval mladý dirigent Ondrej Olos, režie se ujal Tomáš Studený, absolvent operní režie na brněnské Janáčkově akademii múzických umění. „Trochu jsem pozměnil příběh. Protože se opera uvádí v italštině, hledal jsem logický důvod pro to, že se spolu postavy dorozumívají italsky. A tak mě napadlo, že Griletta může být úplně klidně Češka, která je v Itálii třeba na praxi,“ uvedl režisér Studený, který také vyučuje operní herectví na Konzervatoři Brno.

Atmosféru lékárenského a láskou prodchnutého prostředí na jevišti připomene růžová barva. „Jako hlavní vizuální prvek jsme s výtvarnicí Evou Jiřikovskou zvolili platíčko s ibuprofenem, tak proto ta růžová,“ vysvětlil význam symbolu Studený.

Eva Jiřikovská, která působí ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, k opeře navrhla scénu a kostýmy. S Národním divadlem Brno již spolupracovala například na Pohádce o malém Mozartovi a velkém drakovi, v červnu její jméno doplní autorský tým podepsaný pod dalším představením Reduty – Tančírna.

Libreto k opeře Lékárník vychází ze stejnojmenného díla Carla Goldoniho, které vzniklo pro karnevalovou sezónu roku 1754. Premiéru měla opera v roce 1768, v novém nastudování pro Redutu je Haydnova partituru změněna jen částečně. „Dělali jsme spíše kosmetické úpravy. Nejproblematičtější se nám zdála haydnovská turkiáda. Tam je použito prostředku, který je z dnešního pohledu nesrozumitelný, proto jsme použili alternativu. V originále i v naší verzi se jedná o totéž, a sice o názvuk orientálního zpěvu. Proto jsem přesvědčen, že jsme se nedopustili nějaké násilnosti,“ dodal Studený.

Dirigent Národního divadla Brno Ondrej Olos jeho slova potvrzuje. „Škrtali jsme minimálně, nechtěli jsme opeře ubírat na kráse. Orchestr je komorní, hudba neztrácí svěžest a melodičnost,“ řekl Olos.

Představitele čtyř hlavních rolí ztvární Zoltán Korda, Petr Levíček (Lékárník Sempronio), Ondřej Koplík a Ondrej Šaling (Mengone), Lucie Kašpárková a Tereza Merklová (Grilleta) a Jana Krajčovičová s Andreou Priechodskou (Volpino). „Volpino se stále převléká za dvě různé ženy. Je to trošku komická role, což jsem uvítala. Mám ráda, když se lidé smějí,“ uvedla Priechodská. Upřesnila, že všechny postavy mají vyrovnaný počet árií.

Haydnův Lékárník je pro režiséra Studeného již čtvrtým bližším setkáním s tvorbou tohoto skladatele. „Jako student konzervatoře jsem ztvárnil Mengona ve školní jednoaktové verzi Lékárníka, na JAMU jsem asistoval při Světě na Měsíci. Do třetice jsem na konzervatoři v Brně překládal do češtiny a režíroval aktovku La canterina,“ uvedl Studený.

Režisérskou zkušenost s inscenací Lékárníka si Tomáš Studený vybojoval v Soutěži mladých režisérů 2009. Tu uspořádala Janáčkova opera a v České republice tak jako první nabídla možnost mladým tvůrcům. „Vybírali jsme z deseti návrhů. Tomáš Studený má čerstvý pohled nejen na Josepha Haydna, ale na operní estetiku vůbec. Jeho pojetí Lékárníka je moderní, nezklame však ani ty, kteří hledají poctivé operní umění. Přeji si, aby inscenace oslovila i mladé obecenstvo,“ uvedl šéf Janáčkovy opery Rocc.

Na Haydnovo dílo se diváci mohou těšit i v příští sezóně, kdy Janáčkova opera ve spolupráci s Baletem Národního divadla Brno a Teatr Wielki v Poznani připravuje hudební drama Stvoření. Nastudování se ujme šéfdirigent Janáčkovy opery Caspar Richter.

Joseph Haydn: Lékárník (lo speziale)

Premiéra: 9. dubna 2010, 19.00 hod.,

Místo: Divadelní sál Divadla Reduta na Zelném trhu v Brně

Libreto: Carlo Goldoni (úprava Carl Friberth)

Režie: Tomáš Studený, hudební nastudování: Ondrej Olos,

Dirigenti: Ondrej Olos, Ondřej Tajovský, scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská, dramaturgie: Jakub Kruliš, choreografie: Hana Košíková,

Účinkují: Zoltán Korda, Petr Levíček, Andrea Priechodská, Jana Krajčovičová, Tereza Merklová, Lucie Kašpárková, Ondřej Koplík a Ondrej Šaling

Reprízy: 11., 15. a 20. dubna, 13. a 25. května 2010