Choreografie Petite Mort měla světovou premiéru v roce 1991 na Salzburgském festivalu konaném u příležitosti dvoustého výročí úmrtí Wolfganga Amadea Mozarta. „V historii našeho souboru je Petite Mort dalším mezníkem. Je to poprvé, co uvedeme dílo nejuznávanějšího choreografa současnosti Jiřího Kyliána, jehož mistrovská choreografie dala jméno celému baletnímu večeru," řekl umělecký šéf baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský.

V inscenaci Petite Mort se představí šest žen a šest mužů. A dále kordy symbolizující agresi, sexualitu a energii, stejně jako klid nebo zranitelnost. „Pro svou choreografii Jiří Kylián vybral pomalé části ze dvou nejkrásnějších a nejoblíbenějších Mozartových klavírních koncertů. Petite Mort doslova znamená Malá smrt, ve francouzštině a arabštině je to parafráze na orgasmus. I to lze chápat jako symbol, jde totiž o tu chvíli, o ten pocit, kdy člověk dosáhl cíle svého snažení a ví, že dál už žádná cesta nevede," dodal Radačovský.

Ze sólistů v Petite Mort zatančí Klaudie Radačovská či Ivona Jeličová. „Je těžké Kyliána do souboru dostat a dosud se nám to nepodařilo. Je to pro mě geniální člověk, který dokáže dokonale skloubit hudbu s kroky a pohyby – v tom je jeho jedinečnost," uvedla Jeličová, která je držitelkou Ceny Thálie.

Choreografie Petite Mort premiérový baletní večer uzavře, ještě před ní se diváci dočkají částí s názvy Beethoven, Spolu a Masculine/Feminine. „Masculine/Feminine je humornou choreografií na téma muži versus ženy, choreograf Lukáš Timulák je k sobě staví v protipólu. Z toho vychází také pohybová vizualizace," upřesnil dramaturg baletu Karel Littera.

Český taneční choreograf Jiří Kylián emigroval po roce 1968 do Německa. V letech 1969 až 1975 působil v Stuttgarter Ballet a poté se přestěhoval do Holandska. V letech 1975 až 1999 byl uměleckým ředitelem a choreografem Nederlands Dans Theater v Haagu. K jeho neznámějším choreografiím patří již zmíněná Petite Mort, dále například Sarabande či Stamping Ground. A právě u příležitosti Kyliánova sedmdesátého výročí, tedy za necelé dva roky, chce Národní divadlo Brno uvést jeho další dílo. „Usilujeme o to, abychom v roce 2017 uvedli premiéru jeho další choreografie," potvrdil informaci Radačovský.

Mít v repertoáru Kyliánův kus přitom podle dramaturga Littery nesouvisí jen s penězi. „Získat licenci je nejen otázkou finanční, jde především o hrdost – pro soubor i jednotlivé tanečníky je to krok směrem nahoru," podotkl Littera a poukázal na propojení Radačovského a Timuláka s Jiřím Kyliánem. „Působili v jeho souboru jako interpreti, Mário Radačovský je na něj napojen, strávil v Kyliánově souboru svá nejlepší léta," uvedl dramaturg.

V aktuální divadelní sezoně se brněnský balet zaměřuje na rozšíření repertoáru v oblasti neoklasických a současných choreografií. Po podzimní premiéře, kdy se na brněnské scéně poprvé v historii objevil George Balanchine, se soubor pyšní právě Kyliánem. „Je potřeba hovořit o prestiži, jakou obě jména – Balanchine a Kylián našemu baletu a divadlu přináší. Dostáváme se do vybrané společnosti padesáti souborů světa, které tato dvě jména na svém repertoáru mají," poznamenal Mário Radačovský.

Petite Mort – premiéra baletu Národního divadla Brno, 21. ledna 2016 v 19.00 hodin v Janáčkově divadle.Inscenaci tvoří čtyři choreografie:
Beethoven: choreografie Mário Radačovský, hudba Ludwig van Beethoven, kostýmy Patricia Barkerová.
Spolu: choreografie a světelný design Mário Radačovský, hudba Franz Schubert, kostýmy Linda Tublerová.
Masculine/Feminine: choreografie Lukáš Timulák, hudba Herbie Flowers & Barry Morgan, Masakazu Ito, scéna Peter Biľak.
Petite Mort: choreografie a scéna Jiří Kylián, hudba Wolfgang Amadeus Mozart.