Kouzelná chůva Mary Poppins odlétající s rozevřeným deštníkem nad hlavami diváků, barevné zářivky osvětlující milostné vzplanutí Antonia a Kleopatry či rozpolcený doktor Jekyll zmítající se v záři laserových paprsků. Trend velkolepých scénografií v divadlech zvyšuje náklady na vznik inscenací, a tím i ceny vstupenek.

K obecně nejdražším divadelním titulům patří zahraniční muzikály nebo hry doprovázené živým orchestrem. „Nejdražší vstupenka na nejlepší místa do přízemí stojí 520 korun. Jde o opery Rusalka a Turandot, balety Labutí jezero a Louskáček a muzikál Edith, vrabčák z předměstí. Na premiéry je potom cena vstupenky na daná místa sedm set korun," uvedla mluvčí brněnského národního divadla Šárka Motalová.

Pokud tomu kvalita představení odpovídá, jsou diváci ochotní si za vstupenky připlatit. „I kdyby se ceny nějak výrazně zvýšily, přijmu to a nijak to neovlivní četnost mých návštěv. Jsem z Jihlavy, kde asi pětkrát do roka chodím do místního Horáckého divadla. Vstupné je tam poměrně přijatelné, takže částku, kterou vydám za divadlo, nepovažuji za tak vysokou. Navíc do kultury investuji ráda," řekla například čtyřiatřicetiletá Jana Čermáková.

Tříleté vyjednávání

Městské divadlo Brno se soustředí hlavně na uvádění českých a světových muzikálů. Nejdražším titulem v jeho historii je americký muzikál Mary Poppins. Od premiéry v listopadu 2010 patří příběh o téměř ideální chůvě stále k nejnavštěvovanějším. „Byli jsme teprve šestým divadlem na světě, kterému se podařilo získat práva na tento muzikál. Poprvé jsme se na něj ptali v roce 2006, tedy jen pár měsíců po jeho londýnské premiéře. Tehdy nám řekli, že se jedná o tak výjimečný počin spolupráce Camerona Mackintoshe a Walta Disneyho, že nepředpokládají uvedení Mary Poppins jinde než na newyorské Broadwayi a londýnském West Endu. Nakonec jsme práva získali po tříletém jednání," připomněl složitý proces režisér Petr Gazdík.

Pro zvětšení klikněte.

V rozpočtu na inscenaci se podle něj kromě nákladné výpravy odrazily také kouzelnické triky a náročná taneční choreografie. V představení účinkuje na osmdesát herců a tanečníků za doprovodu živého osmnáctičlenného orchestru.

Právě složité získání licence od zahraničních agentur patří u muzikálových titulů k nejdražším položkám ještě před začátkem zkoušek. „Náklady na inscenaci lze rozdělit do několika kategorií. V první řadě je to získání autorských práv, to je vždy nejdražší. Další je výprava. Do ní spadají nejen peníze na výrobu scény a kostýmů, ale také příprava návrhů, které často podléhají přísným kritériím a je třeba je předložit ke schválení," vysvětlil ekonomický náměstek Městského divadla Brno Lubomír Spáčil.

Tím ale složitý proces nekončí. „Následuje nazkoušení inscenace a výběr interpretů, kteří musí splnit vysoké nároky. Sem spadají také náklady na provoz inscenace a její výjezdy u nás i v zahraničí. Do čtvrté kategorie patří podíl dlouhodobých nákladů, kam spadají například odpisy vybavení," dodal Spáčil.

Platí i ochotníci

Zaplatit tantiémy, tedy poplatek za provozování hry autorovi, který k němu vlastní práva, musí i ochotnické soubory. „Nejčastěji uvádíme veselohry, protože lidi se chtějí v divadle bavit. Problémem jsou autorská práva, která dnes platíme za všechno. Kromě děl, jejichž autor je nejméně sedmdesát let po smrti. Obecně nejdražší jsou domácí hry s hudbou nebo i zahraniční inscenace, které platíme v cizí měně," zmiňuje ekonomickou stránku Marie Steinhauserová, která už čtyřicet let působí jako herečka a režisérka v pelhřimovském Spolku divadelních ochotníků Rieger.

U ochotníků stejně jako u profesionálních divadel se liší náklady na vznik inscenace podle žánrů. „Pokud jde o muzikál, může se cena vyšplhat klidně i na 150 tisíc korun. Činohra vyjde průměrně na padesát tisíc korun. Drahé jsou kostýmy a také se do částky započítávají autorská práva. Například v loňském roce jsem s naším souborem připravil drama Pláňka, které vyšlo na pětapadesát tisíc. Stejná byla i tržba," podotkl režisér vyškovského Divadla Haná Tomáš Dorazil.

Rozhovor s autorem scénických projekcí Petrem Hlouškem najdete ve čtvrtečním vydání Deníku Rovnost.