Fotografické portréty osobností, jejichž život nebo tvorba je úzce spjata s Brnem, v pondělí večer v Caffé Minor poprvé představila umělecká skupina Steiner.

Soubor snímků zachycujících exprezidenta a dramatika Václava Havla, hudebnici Ivu Bittovou nebo básníky J. H. Krchovského a Jana Skácela, navštěvníci brněnské kavárny v ulici Úvoz uvidí v černobílém provedení a čtvercovém formátu.

Souborem deseti fotografií se v kavárně představí generačně vzdálení autoři, od nejmladšího fotografa Romana France přes Richarda Fuksu a Vojtěcha V. Slámu až po zkušeného a uznávaného učitele fotografie Jiřího Víška. „Kromě formátu a černobílého provedení portréty spojuje snaha tvůrců citlivě, nevtíravě a zároveň nevšedně zachytit vybrané osobnosti,“ přiblížila záměr skupiny Steiner Hana Továrková, která se podílela na přípravě výstavy.

Světelné pády

Výčet portrétovaných, jejichž tváře osobitě zachytili čtyři autoři z otevřené fotografické skupiny Steiner, doplňují známá jména Král, Rotrekl, Reichmann, Morávek, Slanina nebo Šindler. Právě Vladimír Morávek, režisér a umělecký šéf brněnského divadla Husa na provázku, k výstavě dodává: „Říct něco portrétem je těžké. Jako dotekem nosu vyznat lásku. Bezesporu to jde, ale musí ve vás být talent. Musíte mít radost ze hry. Musíte být schopni odevzdat se. Musí světlo padat jinak, než běžně padá. A pak tu najednou nejde o fotku na občanku, najednou jde o tajemství. Vojtěch Sláma, Richard Fuksa, Jiří Víšek a Roman Franc o tom myslím něco vědí.“

Kromě jmenovaných fotografů se ke skupině Steiner hlásí například Gabriela Kolčavová zabývající se starými fotografickými technikami, cestovatel a mystik Šišma Bezuchov, teoretik fotografie působící v Moravské galerii Jiří Pátek, kunsthistorička Silvie Šeborová, strojní inženýr a expert na šampaňské Ondřej Žižka a další.

Smějící se (bestie)

Skupina Steiner je otevřená. Přesněji řečeno, jak říká Vojtěch V. Sláma, takzvaně volně plovoucí. Proto má skupina neuzavřený počet členů. Jména se mění podle účasti na výstavách. Skupina, která vznikla před sedmi lety, působí převážně v Brně: v kavárně Minor, Steiner, Tungsram nebo v restauraci Na Anenské. Kavárny a restaurace totiž „steinerovcům“ vyhovují pro jejich záměry nejlépe, navíc, nikdy nechtěli být skupinou příliš oficiální.

„Dlouho jsem měl pocit, že se mezi mladými umělci vytratilo souputnictví, že si každý dělá sám doma na nějakém projektu. Bylo mi teskno při vzpomínce na umělecké komunity přelomu minulého a předminulého století, které se scházely v kavárnách, vedly diskuze o umění, hudbě, filozofii nebo náboženství. Svá díla mezi sebou konzultovaly i spoluvytvářely.

A z tohoto popudu vznikl zvyk scházet se každou středu v některé z brněnských kaváren. Tou první byla kavárna Steiner, která dala skupině i název, a to nejen proto, že se tak jmenuje a že její prostor (autoři Rusín a Wahla) i majitelé nám byli blízcí, ale také proto, že celý dům navrhl funkcionalistický architekt Endre Steiner a my jsme mu chtěli vzdát hold,“ říká iniciátor vzniku skupiny Steiner Vojtěch V. Sláma.

S fotografickými portréty přichází skupina Steiner po sérii snímků inspirovanými tématem kávy, které vystavolali vloni, také v kavárně Minor. Svoji první společnou výstavu skupina fotografů realizovala v roce 2005 v kavárně Steiner. „Nazvali jsme ji Devět smějících se bestií a každý z nás – autorů se v ní vyrovnával se svými hříchy, traumaty a tabu,“ dodává Sláma.