Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

RECENZE: Pozdní sběr hraje moravsky jižanský rock

Brno - Brněnská skupina Pozdní sběr na sebe v těchto dnech upozorňuje novým albem. To má příhodný název Výběr z bobulí a vydává je brněnské vydavatelství FT Records Pavla Kopřivy.

4.6.2012

Skupina Pozdní sběr.Foto: DENÍK / Martin Kůs

Desku kapela nahrála naživo v prostředí svého oblíbeného jazzového baru U kouřícího králíka na Starém Brně 24. ledna 2012. Na albu je čtrnáct skladeb, které věrně vykreslují současnou tvář kapely. Překvapením je už první skladba Pod splavem na Oslavce. Poetika je nostalgicky trampská, ale instrumentace se posouvá k jazzovým náladám. Velmi příjemně působí elektrická kytara v jazzovém wesmontgomeryovském pojetí, hrající v oktávách svoje modulované tóny. Jak je tam u vás je příjemně šlapající mírně přiostřený rock, kde vedle tikající rytmiky skladbu koření pichlavé kytarové sólo. Tematicky se skladba posouvá k Mišíkovým Etc…, čemuž nasvědčuje už samotný text písně.

Problematiku mezilidských vztahů řeší skladba Napsal bych jí lístek, kde do zvonivých kytar vstupují nosné sbory a celkově zanechává pocit sebezpytování. Jižanský kraj je zase příležitostí pro perlivý klavír a kvílející allmanovskou kytaru. Ve skladbě Kdybych byl španělský král zazní varhany i zádumčivá bezpražcová baskytara a v závěru skladby nepřeslechnutelně i fragment legendárního songu Stairway To Heaven od Led Zeppelin. Další proměna přichází v rozjásaném keltsky znějícím upraveném tradicionálu Až skončí ten bál v žertovně dovádivém tónu se skvělým instrumentálním unisonem. Jedinou převzatou skladbou Jak mám zářit, když jsi pryč (Ain´t No Sunshine) od Billa Witherse je příležitostí nejen pro zpěvačku s příjemným hlasem i dravým vokálem, ale i pro rozezpívanou sólovou kytaru a sonické elektrické piano. Swingující basy posouvají skladbu k jazzu, který je zjevně zpěvačce stylově blízký.

Trocha milostné melancholie je zastoupena písní Říkala mu slunko ve valčíkovém tempu s knopflerovskou atmosférou a houkavými sbory. Moravská zpěvnost a poetika vinic, úrodných rovin s dominantou hradní zříceniny je zastoupena v písni Pálava s dravým kytarovým sólem. Drsňácké pojetí se nám představí ve skladbě Za řeku. V téhle skladbě zcela určitě postrádám klasické bicí nástroje, i když elastická elektrická kytara a perfektně slapující baskytara zde dělají divy. Trocha úderné bigbítové poezie je ukryta v písni Marjánkový lázně a závěr ve skladbě Bluesová holka z koleje přináší méně veselé téma z dívčího světa, jenž v melancholické tónině dokresluje ženský vokál a dělá přesvědčivou tečku za celým albem.

Pozdní sběr udělal zajímavý výšlap k hudební proměně, která příjemně překvapuje. Do jejich hudby vstoupily jazzové prvky, ale i šanson, které kapela dokáže skloubit se svým moravsky znějícím jižanským rockem, aniž by ztratila něco ze své sdělnosti a podmanivosti.

Skupina nahrála album v sestavě Jiří Pařez: akustická kytara, zpěv, Hynek Dlapal: elektrická kytara, zpěv, Karel Macálka: akustická kytara, klávesy, percussion, zpěv, Štěpán Baloun: klávesové nástroje, hostující Petra Jonášová: zpěv a Jiří Meisner: baskytara, zpěv. V sestavě (jak řečeno) absentují bicí nástroje. Možná to kapele ubralo na zemitosti, ale na druhé straně se rozevřel prostor pro citlivější vnímání instrumentace, emocionálně umírněnou interpretaci a obsah textů.

Frontman Jiří Pařez je zpěvák, kterému je rozumět, skladatel s kreativními nápady, ale také osobitý textař posouvající svoje sdělení na pokraj poezie. Vývojově Pozdní sběr kráčí dál bez viditelné únavy svou cestou a zanechává za sebou širokou stopu.

Autor textu je hudební publicista.