Podle režiséra Tyce je Princ Homburský hrou proslulou a klasickou. „Je to hra úžasně napsaná a právě to chceme zdůraznit. Snažil jsem se vyzdvihnout hlubokou lidskou sílu, která příběhem prochází, stejně jako to, že je to drama o tom, co by mělo být smyslem života," uvedl Tyc, který se souborem Městského divadla spolupracuje podruhé. Poprvé to bylo loni v listopadu u příležitosti nastudování titulu Podivný případ se psem.

Prince Homburského uvede Městské divadlo v novém, speciálně pro tuto inscenaci vzniklém překladu. „Poprvé jsem se s touto hrou setkal v 70. letech, kdy to byla má povinná četba na germanistice. Už tehdy mě až rozrušila pro svou nejednoznačnost," uvedl spoluautor překladu textu Václav Cejpek.

Heinrich von Kleist: Princ Homburský. Premiéra: 8. listopadu 2014, od 19.00 na činoherní scéně Městského divadla Brno, Lidická ulice 16
Režie: Mikoláš Tyc, překlad: Václav Cejpek a Monika Kučerová.
Úprava textu: Mikoláš Tyc, Jan Šotkovský.
Dramaturgie: Jan Šotkovský.
Kostýmy: Barbara Wojtkowiak, scéna: Karel Čapek, hudba: Jiří Hájek.
Hrají: Lukáš Janota, Viktor Skála, Lenka Janíková, Eliška Skálová, Zdeněk Junák, Jan Mazák, Zdeněk Bureš, Miloslav Čížek, Jaroslav Matějka, Jiří Mach, Alan Novotný, Lukáš Vlček, Igor Ondříček, Jakub Przebinda aj.

Doplnil, že nejdůležitější pro něj při překladu bylo proniknout do myšlení postav a dostat se až na elementární podstatu jazyka. „Blankvers má svá pevná pravidla, ale i v jejich mezích lze najít svobodu. Jambický verš v sobě nese určité napětí a má vnitřní dynamiku," doplnil Cejpek.

Ústřední postavou hry je voják se slibnou kariérou, jenž si vyhlédl kurfiřtovu chráněnkyni Natálii. Za neuposlechnutí rozkazu mu však hrozí trest smrti a princ přehodnocuje vše, v co věřil. Prince Homburského ztvární Lukáš Janota, dále účinkují Eliška Skálová, Zdeněk Junák či Viktor Skála. „Je to hra provokující a mnohdy nejednoznačná, přesto se vše u postav opírá o konkrétní zkušenost," uvedl Skála, představitel kurfiřta Bedřicha Viléma.

Drama Princ Homburský je posledním, které Heinrich von Kleist (1777 až 1811) napsal. Pak ve čtyřiatřiceti letech spáchal sebevraždu. „Dalších víc než sto let měla německá společnost problém s přijetím hry, nechtěli na jevišti ukazovat pruského vojáka, který se děsí smrti a na kolenou prosí o milost," uvedl dramaturg Jan Šotkovský s tím, že následně byla hra uváděna zcela opačně – jako oslava pruského vojáctví. Stala se dokonce oficiálním dramatem nacistického režimu.

Odlišná byla interpretace francouzská s Gérardem Philipem v hlavní roli. To bylo v roce 1952. „Princ Homburský se konečně objevil jako drama existenciální a získal si více než 140 let po svém vzniku definitivně patřičné uznání," uvedl Šotkovský.