Brněnská skupina Quanti Minoris sází ve své tvorbě na netradiční syntézu středověké hudby s rockem a už několik let tak přináší na naši hudební scénu uměleckou neotřelost. Potvrzuje to i na svém posledním albu s názvem Písně nejen Vánoční.

Lídrem a frontmanem Quanti Minoris je multiinstrumentalista Zdeněk Němeček, jehož nástrojový inventář je úctyhodný. Loutny, akustická kytara, příčná flétna, zobcové flétny, whistle, viola da gamba, gemshorny, chalimeau, šalmaj, píšťala s měchuřinou a křivý roh. Kromě toho je hudební aranžér, textař a hlavní zpěvák.

Historické nástroje

Uskupení Quanti Minoris dále tvoří David Gross (elektrická kytara, zpěv), David Růžička (baskytara) a Roman Golda (bicí nástroje, zpěv).

Pokud bychom se měli žánrově vymezit pro označení hudebního stylu, který kapela prezentuje, ujal se termín hradrock (tedy hradní rock). Jejich repertoárový hudební rozsah je převážně inspirován obdobím tzv. Ars novy, které se zrodilo ve Francii a Itálii ve dvacátých letech 14. století a trvalo do počátku 15. století. Stručně shrnuto, hudba v tomto období získala společenskou prestiž a začala být vnímána jako výtvarné umění a dobová literatura. Umělecká hodnota hudební formy Quanti Minoris spočívá i v tom, že je interpretována na autentické historické hudební nástroje, která je ovšem propojována s prvky rockové hudby.

Album Písně nejen Vánoční vydal na sklonku loňského roku brněnský label Indies Happy Trails Records. Ve dvanácti skladbách nám představuje různorodý repertoár od anonymních autorů, které Němeček upravil do nové podoby za spoluúčasti vokalistů Stanislavy Plívové, Romany Plívové, Veroniky Plívové a Jana Černého, violoncellisty Vratislava „Ati“ Lukáše a symfonických aranží Miloše Makovského.

Gaudete! Gaudete!

Skladby na albu jsou zpívané česky, ale podle dobového zvyku i v latině. Na albu bych za jiné vyzdvihl gregoriánský chorál Puer natus in Betlehem, ale také skladbu Gaudete! Gaudete! z roku 1582. Tuto skladbu v ryze vokálním aranžmá nahrála už v roce 1972 skotská folkrocková skupina Steeleye Span s křišťálovým vokálem Maddy Prior a vytlačila s ní z předních pozic hitparád Led Zeppelin, Deep Purple a T Rex. Quanti Minoris prezentují skladbu v propojení vokální složky s instrumentálním doprovodem v jisté umírněnější poloze, ale stejně citlivě.

Nový projekt Quanti Minoris ve studiu poněkud otupil rockové ostří a větší důraz byl kladen na subtilnější harmonickou a pěveckou polohu s cíleným záměrem adorovat duchovní vánoční tematiku.

Instrumentální mistrovství Zdeňka Němečka je ve spojení s rockovými prvky vyvážené a není přebíjeno elektrickou kytarou ani rytmikou, což jen posiluje celkovou atmosféru.

Srovnání se slavným flétnistou Ianem Andersonem z britských Jethro Tull se Němeček striktně brání, třebaže v jeho hudbě lze tu a tam podobné asociace nalézt. Jiné britské skupiny Gryphon nebo Amazing Blondel brněnská skupina kupodivu nezná. I když jsou implicitně vnitřně názorově spojeny, přesto je jejich pojetí přece jenom odlišné.

Pokud máte duši romantiků a dokážete se ztotožnit s hudbou vonící gotikou a renesancí, cítíte vibrace v hradních komnatách, rytířských soubojích, kostýmních převlecích ve stínu loučí, kdy muži byli drsní a hrdí a ženy cudné a plaché, bude skupina Quanti Minoris pro vás dobrý tip. Na rozdíl od jiných hudebních forem má totiž tato hudba duši.

PETR GRATIAS (autor je hudební publicista)