Tragikomická hra, kterou Nikolaj Vasiljevič Gogol napsal v roce 1836, neztratila podle tvůrců nic ze své aktuálnosti ani po tolika desítkách let. „I v jednadvacátém století všude okolo nás bují úplatkářství, protekce, podvody a korupce. Pozorujeme stále stejné lidské hemžení a pinožení. Až jsem sám znovu užasl, jak je tato hra dodnes živá,“ popsal své pocity Ivan Rajmont, který Revizora režíroval dvakrát už v osmdesátých letech, ve slovenském Martině a v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. V historii českého divadla se tak Rajmontova adaptace zařadila vedle památné inscenace Činoherního klubu z roku 1967, v níž v režii Jana Kačera několikrát hostoval i slavný ruský herec Oleg Tabakov.

Pokřivená realita

V současném nastudování vycházel Rajmont hlavně z Gogolovy schopnosti pohybovat se na hraně, a to mezi anekdotičností a vážností, pravděpodobností a nepravděpodobností i věrohodností a nevěrohodností. „Nabídneme smutnou komedii. Groteskní svět, ve kterém je všechno reálné, ale dějí se v něm podivné věci. Chceme se však vyhnout laciným karikaturám, takže každá postava má svoji důstojnost, i když třeba pokřivenou. Figurám se rozhodně nehodláme předem vysmívat, neparodují samy sebe, nejsou prvotně shozené,“ vysvětlil inscenační přístup Rajmont.

K osvěžujícímu výkladu prověřeného textu pomohlo Rajmontovi i netradiční obsazení hlavní role. Falešného revizora a proslulého povaleče Chlestakova ztvární dramaturg, hudební skladatel a jen příležitostný herec Martin Dohnal. „Už mám za sebou několik větších hereckých kreací, třeba v Královně Margot nebo Bulgakovově Moliérovi, tak jsem nečekal, že tohle bude to nejtěžší, co jsem kdy dělal. Role mě svojí náročností naprosto pohltila. Myslím, že po ní už ani nemůžu jít nikam dál,“ svěřil se Dohnal.

Rajmontovo pojetí přitom nevidí v Chlestakovovi všemi mastmi mazaného „čtveráka“, ale chápe ho jako protichůdnou postavu. „Chlestakov je hrdina okamžiku, člověk bez budoucnosti. Je to takové velké děcko, které si ale není vědomé svojí infantility,“ přiblížil titulní postavu režisér Rajmont.

V dalších rolích se představí významní herci ze souboru Mahenovy činohry, například Zdeněk Dvořák (hejtman), Dita Kaplanová (jeho žena), Jaroslav Dufek (Bobčinskij) Jaroslav Kuneš (Dobčinskij), Ondřej Mikulášek (inspektor Chlopov) nebo Bedřich Výtisk (okresní soudce Ljapkin-Ťapkin). Tým doplňuje ještě scénograf Martin Černý a autorka kostýmů Jana Preková.

Variace na valčík

Jako hudební součást inscenace využili tvůrci pouze jediné skladby – známého Šostakovičůva valčíku číslo dvě ze Suity pro jazzový orchestr. „Diváci ji uslyší v šesti různých obměnách a provedeních. Šostakoviče jsem nevybral náhodou, tento hudební génius měl ke Gogolovi skoro až milostný vztah. Navíc stejně jako on ve svém hudebním stylu často využívá ostré střihy, změny nálad, tragédie se náhle mění v grotesku a groteska v katarzi,“ zdůvodnil hudební výběr Dohnal.

Brněnské Národní divadlo uvede inscenaci Revizora do konce sezony jen sedmkrát, a už teď je o reprízy velký zájem. „Všechny reprízy už jsou skoro vyprodané, zbývají jen poslední lístky,“ upřesnila stav předprodeje mluvčí Národního divadla Brno Šárka Motalová.

Po skončení páteční premiéry je pro diváky v Mahenově divadle připravený křest nové knihy teatroložky a držitelky Ceny města Brna Evy Šlapanské. Třetí díl Jubilanti činohry Národního divadla Brno 2010 tentokrát přiblíží například Ludvíka Kunderu, Evžena Sokolovského, Aleše Podhorského, Zdenu Herfortovou či Danu Medřickou.