Zpracování muzikálu z roku 1991 pochází od trojice maďarských tvůrců: libretistů Pétera Müllera a Pétera Müllera Sziámiho a hudebního skladatele László Tolcsvaye. „Rockovou operu hned v následující sezoně nastudovala Nová scéna v Bratislavě v režii Jozefa Bednárika. Inscenace dosáhla fenomenálního úspěchu dvou set padesáti repríz a stála v počátcích muzikálové éry v Československu. Za pětadvacet let od svého vzniku se potom opera dočkala řady uvedení od Itálie přes Německo a Švýcarsko až po Island," přiblížil dramaturg Jan Šotkovský.

Maďarská rocková opera nahlíží na život a smrt Krista ze zcela jiného úhlu pohledu, než jak jsme běžně zvyklí. „Příběh vypráví evangelista Jan a v centru pozornosti dění stojí Marie. Tématem se tak stává v první řadě její osobní bolest a utrpení z těžkého údělu, kterým je její syn pověřen, ale také nekonečná mateřská láska a oddanost," naznačil režisér Stanislav Slovák.

Příběh se tak koncentruje na dva uzlové momenty Mariina života. Jde o moment „vánoční", tedy události týkající se Mariina neposkvrněného početí, Ježíšova narození a útěku celé „svaté rodiny" do Egypta před Herodovou krutostí. Druhým je moment „velikonoční", tedy Ježíšovo ukřižování a zmrtvýchvstání viděné plačícíma očima matky, která musí hledět na smrt svého syna. „Libreta obou rovin přitom svobodně mísí časové roviny. Začíná Ježíšovým ukřižováním, aby se střihem vrátil k mladičké zamilované Marii. A vedle emocionálních rockových songů se do něj vejde i komediální výstup skeptického tria pastýřů i jazzrocková vypalovačka Heroda, ironicky se tázajícího, k čemu je nám vůbec dobrý nějaký Mesiáš," uvedl Šotkovský.

Městské divadlo Brno bude vůbec první scénou, která titul nastuduje se živým orchestrem. Původní instrumentaci pro něj vytvořil Karel Cón. „Formálně nejde o muzikál, ale spíše o operu či oratorium. Mluveného slova je v inscenaci minimum," vysvětlil Slovák.

Příprav inscenace se v Brně osobně účastní pětašedesátiletý autor hudby László Tolcsvay, který patří k jednomu z největších maďarských hudebníků 20. století. „Brněnské zpracování se mi moc líbí. Myslím si, že stejný tým by mohl Evangelium o Marii nastudovat v maďarštině, případně alespoň vyjet do zahraničí s inscenací v českém jazyce," uvedl Tolcsvay.

Hlavní roli Marie ztvární v alternaci Radka Coufalová nebo Martina Severová, do mladé Marie se převtělí Andrea Zelová či Kristína Vrecková. Postavu Ježíše zahrají Ondřej Studénka a Jozef Hruškoci, evangelistou Janem, který celý příběh vypráví, budou Petr Štěpán nebo Dušan Vitázek.

Českou premiéru rockové opery Evangelium o Marii přivítá Hudební scéna Městského divadla Brno tuto sobotu 12. března.