VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlíkova Gazdina roba bez folklorního nánosu

Brno - Režisér Břetislav Rychlík šel při úpravě klasického dramatu Gabriely Preissové až na samou dřeň, působivosti příběhu ale neubral.

9.2.2009 6
SDÍLEJ:

Ze hry Gazdina roba.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Z reproduktorů zní štěkot psa, plápolají ohně, tlumené světlo vykrajuje ze tmy obrysy postav. Tak se začíná na jevišti Mahenova divadla odvíjet klasické drama Gabriely Preissové Gazdina roba v režii Břetislava Rychlíka.

Významné dílo českého venkovského realismu ožívá na této scéně po téměř třiceti letech (poslední uvedení s Ivanou Valešovou v titulní roli režíroval Zdeněk Kaloč v roce 1981). Brněnští diváci si však mohli stejný titul připomenout před půl rokem, když jej na Mezinárodní festival hudebního divadla Dokořán přivezlo pražské Divadlo pod Palmovkou. V režii Petra Kracíka si ústřední dvojici pohostinně zahráli Brňanům dobře známí Jitka Čvančarová a Petr Štěpán, v dalších rolích je doplnili ještě Zdena Herfortová nebo Zuzana Slavíková.

Zatímco pražská verze nabídla příběh v duchu obvyklé české inscenační tradice, Břetislav Rychlík se rozhodl jít při svém režijním debutu v brněnském Národním divadle jinou cestou. Původní předlohu, která i po letech zůstává ve svém tématu stále aktuální, zachoval. Obohatil ji však o nové prvky, které vždy plně korespondují s koloritem doby.

Vydatně si přitom pomohl nejen zážitky z vlastního dětství prožitého na Slovácku, mnohaletým úzkým kontaktem s tímto krajem, ale i povídkou Gabriely Preissové, ve které autorka příběh krajčířky Evy zpracovala nejdříve (otištěno roku 1886 v časopise Osvěta).

Hlavní Rychlíkova úprava spočívala v jazykové modernizaci textu, který zbavil všeho, čím se podle něj nechala Preissová při psaní unést: ozdobných manýrů, slovakismů a neobratných klišé. Hru seškrtal až na samou dřeň situací a slov a důkladně ji oprášil od veškerého folklorního nánosu. V konečném výsledku tak Rychlík divákům nepředkládá národopisnou přehlídku lidových krojů a zvyků ani slovácké omalovánky, ale syrově krutou tragédii se silnými emocemi a vášněmi.

Přispívají k tomu i nefolklorizující kostýmy Markéty Oslzlé, která bílé pánské košile a dámské šaty dozdobila černými lidovými motivy, které v podobě tetování pokračují i na tělech herců. Atmosféru dotváří minimalistická scéna Martina Černého s kukuřičným polem v pozadí, na které se pomocí dvou vertikálních panelů objevuje náznak interiéru Eviny chalupy či návsi. Ve druhé polovině zase slouží jako kulisa Mánkova gazdování v Rakousku jednoduchá dřevěná konstrukce.

Brněnští diváci nakonec nepřijdou ani o pravý a nefalšovaný moravský folklor, a to zásluhou živé hudecké muziky Petra Mičky z Horňácka. Jejich účast si režisér Rychlík zamluvil pro své nastudování dokonce rok dopředu! Trio muzikantů s působivými písněmi tak vytváří naprosto svébytný prvek brněnské inscenace .´Hudební složku navíc dokresluje scénická hudba Petra Hromádky, která se svými nervními až bolavými tóny naplno uplatňuje hlavně v tíživých momentech hry.

Strhující příběh se odvíjí ve svižném tempu i díky vyrovnaným hereckým výkonům. Eva Novotná a Václav Vašák jako ústřední dvojice Evy a Mánka Mešjaného spolu v krátkém čase předvádějí další z výborných jevištních partnerství (v minulé sezoně Můj Nestroy, v letošní Marnie v Redutě). Eva Novotná obdařila postavu vzdorovité a tvrdohlavé ženy dynamickým i křehkým projevem, nářečím mluví přirozeně, navíc přidává i vydařené pěvecké sólo.

Osobitá Rychlíkova interpretace Gazdiny roby nechává z jeviště znovu zaznít témata nešťastné lásky, předsudků, sociálních rozdílů a náboženské nesnášenlivosti. A s těmi se lidé potýkali na konci předminulého století stejně jako dnes.

Autor: Lenka Suchá

9.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.
AKTUALIZOVÁNO
1

Pro posluchače jsme jako hodinky, vypráví ředitel Českého rozhlasu Brno Ostrý

Matěj Hollan.
2

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Brno – Italské panini, čerstvé saláty i ovocné džusy. Nabídku zboží v bohunické nemocnici od prosince rozšíří další prodejci před budovou nemocnice.

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa padla 3:4. Body jí sebral 5 minut před koncem její bývalý útočník Kvapil

Brno – Nejhorší možný scénář pro Kometu, nejlepší pro Marka Kvapila. Ještě v dubnu s brněnským týmem slavil s pohárem pro vítěze extraligy, o sedm měsíců později zařídil bývalým spoluhráčům jejich třetí porážku v řadě. Kometa padla v Liberci ve 23. kole soutěže 3:4. „Bylo to super. Ve finále je ale jedno, jestli šlo o gól proti Kometě nebo komukoliv jinému, podstatné jsou tři body,“ těšilo dvaatřicetiletého útočníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT