„Rekonvalescence mi na dlouhou dobu zabrání normálně fungovat. Nechci tím ohrozit chod divadla. Proto jsem se rozhodl odstoupit,“ potvrdil ve čtvrtek Brněnskému deníku Rovnost Plachý.

Nespokojený byl prý ovšem i s tím, že jako umělecký šéf měl v divadle stále méně pravomocí. „Na nové inscenace je v poslední době stále méně peněz. Není možné řádně zaplatit hostující umělce. Za takových podmínek je velmi těžké vytvářet velkoformátové projekty, které do Národního divadla patří,“ kritizuje Plachý.

Zároveň vyloučil, že za jeho odstoupením stojí kritika teoretiků i členů souboru činohry, kteří si stěžovali, že Plachého hry z poslední doby mají špatnou uměleckou úroveň. A Plachý nemá vizi, kam činohru vést. Režisér také zatím neví, zda do budoucna zůstane zaměstnancem Mahenova divadla nebo jej úplně opustí. „Rozhodnu se, až se zlepší můj zdravotní stav. Nevylučuji ani jednu z těchto dvou možností,“ dodal Plachý.

O novém šéfovi činohry má rozhodnout ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák. Ten však ve čtvrtek večer nebyl telefonicky k zastižení.

Plachého rezignace potěšila členy souboru. „Toto úterý téměř celý soubor Mahelova divadla podepsal prohlášení, ve kterém jsme vyjádřili nedůvěru celému vedení Národního divadla. Chtěli jsme jej řediteli Dvořákovi doručit v pondělí. Režisér Plachý nás tedy sám předběhl. Dá se s nadsázkou říci, že jeho rezignaci oslavujeme nejen my, ale celé divadelní Brno. Plachý za dobu svého působení v Mahence téměř rozvrátil tradici její činohry. Je otázka, jestli se ji podaří obnovit,“ uvedl jeden ze členů souboru Petr Bláha, který Plachého za jeho vedení činohry veřejně opakovaně kritizoval.