Najdi si v médiích silné téma a nech se jím zburcovat. Přepiš svůj nápad do podoby projektu, připoj přínos pro cílovou skupinu a nezapomeň zdůraznit své zásluhy na poli aktivismu. S humorem i ironií podává Václav Magid návod, jak uspořádat výstavu – v brněnské Galerii mladých mísí úryvky textů s malbami a s ironií i humorem poukazuje na pozici umělce ve vztahu ke společnosti.

Magid je umělcem, který působí také jako kurátor. Své výstavy tak často pojímá jako projekty, do nichž vkládá své kritické názory či odkazy k myšlenkám významných autorů. Je tomu tak i na jeho nové výstavě Solidaire/soli­taire – Jsem s vámi/jsem sám. „Název vychází z povídky Alberta Camuse vypravějící o umělci, který po sobě zanechá bílé plátno právě s tímto nápisem: osamělý, solidární," říká o jednom ze svých inspiračních zdrojů Magid. Čtyřiatřicetiletý umělec tento námět rozpracovává v metafoře vztahu umělce vůči společnosti.

Památník ambicí

Dále se na své brněnské výstavě Magid zabývá společenskými rozdíly a neustálým bojem jednotlivých tříd. Jako zástupný symbol pro organizaci lidské činnosti zvolil pionýry. „Malby parodující socialistický realismus doplňují texty a citáty z beletrie, mimo jiné také úryvek z článku literárního kritika a filozofa Waltera Benjamina Autor jako producent," dodává Magid.

Z dalších autorů hostí galerie Turistického informačního centra Tomáše Hrůzu. Ten vystavuje v Galerii 
U Dobrého pastýře sídlící taktéž v Radnické ulici. „Pro své fotografie si vybírá místa výrazná nejen pro zrak, ale pro všechny další smysly," říká kurátor Jan Freiberg. A poukazuje na Hrůzovo oblíbené téma – moře. „Nejdříve fotografoval atlasy lodí, později lodě na moři a vlny. Postupně rozpohyboval i statický fotografický obraz do videa se zvukovou stopou," přibližuje Hrůzovu tvorbu Freiberg.

Poslední z galerií, Galerie Kabinet, představuje tvorbu pražského fotografa Václava Kopeckého. Jeho výstava má název Hotel Zenit – Zpětná vlna, a to dle stejnojmenného hotelového komplexu v Bosně a Hercegovině. Jedná se o monumentální památník někdejších ambicí řízené a plánované kultury. Fotografie hotelu však součástí výstavy není. Představuje jen legendu, skrze níž autor hledá další významy.

Všechny výstavy si lze prohlédnout do 2. října 2013. Vchod do všech tří galerií je z Radnické ulice. „Vstupné je čtyřicet korun, zlevněné o polovinu méně. Studenti výtvarných škol mají vstup volný," uvedla mluvčí Turistického informačního centra Alexandra Voňková.

No comment

O výstavním plánu galerií Turistického informačního centra každoročně rozhoduje pětičlenná komise, která ze zaslaných projektů vybere ty nejzajímavější. „Uzávěrka je vždy na konci června a dramaturgický plán na následující rok sestavujeme do konce srpna," upřesňuje postup Marie Kupková, jež v komisi zasedá – stejně jako kurátorka turistického centra Zuzana Janečková a další tři přizvaní externisté.

Z nejbližších výstav pak upozornila například na skupinovou výstavu No comment, jež se zaměří na komentování umění samotnými umělci, nebo na prezentaci Davida Možného – brněnského umělce a videoartisty zaměřujícího se na animování architektonic­kých celků.

Galerie Turistického informačního centra, Radnická ulice

Galerie mladých: Václav Magid: Solidaire/solitaire (1. října komentovaná prohlídka)
Galerie Kabinet: Václav Kopecký: Hotel Zenit – Zpětná vlna
Galerie U Dobrého pastýře: Tomáš Hrůza: Kouzlo smyslů

Skupinky pionýrů Magid vyobrazuje jako zástupný symbol jakýchkoliv organizovaných aktivit. Jeho malby na stěnách galerie doplňují citáty z textů, odborných článků i praktický návod na uspořádání výstavy.