Oratorium Snímání z kříže od skladatele s moravskými kořeny Františka Xavera Richtera představí v obnovené světové premiéře soubor Czech Ensemble Baroque. „Chceme vrátit Richterův odkaz zpět do České republiky. Jeho díla hrají světové orchestry a u nás je, bohužel, opomíjený," uvedl dirigent Roman Válek.

Oratorium zazní 21. března v minoritském kostele svatých Janů, a to u příležitosti Velikonočního festivalu duchovní hudby a současně také abonentního cyklu Bacha na Mozarta! „Oratorium dosud zaznělo pouze jednou, na Velký pátek roku 1748 v mannheimském dvorním kostele," upřesnila mluvčí souboru Petra Švandová. Dodala, že Český rozhlas Vltava bude koncert přenášet do sedmi zemí Evropy. Jednadvacátý březen je podle organizátorů termín příznačný, protože se slaví Mezinárodní den staré hudby.

Spolu s hudebníky z ansámblu se na novodobém nastudování podílí i sbor a několik sólistů. V hlavní úloze Marie Magdalské se představí sólistka pražského Národního divadla Kateřina Kněžíková. Roli Josefa z Arimatie ztvární německý tenorista Marcus Ullmann. „I když je Richterovo jméno velmi známé, je to pro mne první setkání s tímto skladatelem," řekl Ullmann.

Publiku se představí také pěvecký sopranista – kontratenor Philipp Mathmann z Německa. Pro své pěvecké schopnosti je považovaný za unikát, a to ve světovém kontextu. „Náročná je pro mne hlavně první árie, která je spíš pro dechové nástroje než pro hlas," podotkl Mathmann, jehož profesní specializací je lékařství, konkrétně v oboru foniatrie. Dále se publiku představí polský kontratenorista Piotr Olech a sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová.

Snímání z kříže je jediným italským oratoriem Franze Xavera Richtera, skladatele českého původu, který patřil jako člen takzvané mannheimské školy k předním průkopníkům hudebního klasicismu. „Autor libreta abbé Giovanni Claudio Pasquini působil jako dvorní básník ve Vídni a Drážďanech. Text vznikl roku 1728 ve Vídni pro Johanna Josefa Fuxe, roku 1744 jej Pasquini přepracoval pro Johanna Adolfa Hasseho. Richterovo zhudebnění je třetím v pořadí," upřesnila sbormistryně Tereza Válková. Prvním Richterovým působištěm byl Holešov, v té době významné moravské hudební centrum, kde své místo našla také italská opera. „Po roce 1736 se s Richterem setkáváme v Německu, roku 1746 se stal členem významné mannheimské kapely. Vrcholem jeho kariéry bylo od roku 1769 působení na postu regenschoriho a městského ředitele hudby ve Štrasburku, kde komponoval řadu duchovních děl," uvedla v programu k premiéře Jana Spáčilová.

A právě v návaznosti na Richterovo působení v Holešově uvede soubor reprízu oratoria právě zde. Repríza je 22. března. V květnu pak hudebníci pod Válkovým vedením oratorium natočí pro Supraphon – ve stejném složení, ve Vranově nad Dyjí. Po nahrávce Requiem Es dur z roku 2014 tedy v prosinci vyjde další nahrávka z Richterova díla. Pozapomenutému skladateli se chce soubor Czech Ensemble Baroque věnovat i v příštích letech.

Ansámbl zabývající se interpretací děl starších slohových období v autentickém provedení na dobové nástroje nyní také účinkuje v Mši Leonarda Bernsteina. Scénicky ji nastudovali bratři Cabanové, hlavní roli ztvárňuje Vojtěch Dyk. Turné aktuálně hostí velké haly a divadelní sály napříč Českou republikou. Na léto pak soubor chystá uvedení Mozartova Dona Giovanniho v titulní roli s Adamem Plachetkou. Premiéra bude 7. července u příležitosti letošního ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Režie se zhostí Constance Larrieu a Didier Girauldon.

velikonoční oratorium a kantáty21. března, 19.30 hod., Kostel sv. Janů (U Minoritů): Snímání z kříže novodobá premiéra velikonočního oratoria F. X. Richtera. Program: F. X. Richter – La deposizione dalla croce di Gesú Christo, oratorium pro sóla, sbor a orchestr (ve spolupráci s Velikonočním festivalem duchovní hudby)
21. dubna, 19.30 hod., Konvent Milosrdných bratří: Velikonoční kantáty. Program: J. S. Bach – Actus Tragicus BWV 106, Himmelgahrts-Oratorium BWV 11, G. P. Telemann: Suita D dur