Jedno takové uvede dnes od sedmi hodin večer v premiéře Národní divadlo v Brně v divadle Reduta. Jmenuje se Švédský stůl a napsal a zároveň inscenoval ho úspěšný dramatik David Drábek, který v pondělí oslaví sedmatřicáté narozeniny.

„Je to tragédie se vším všudy. Byl bych rád, kdyby na diváky zapůsobila tak, že se po premiéře na rautu nikdo nedotkne uzeného lososa, špičky a jednohubky. Až do chvíle, kdy na raut přijde cynická a opilá technika a všechno sní,“ říká v nadsázce Drábek. Jmenované pochutiny totiž představují hlavní hrdiny jeho dramatu.

Brněnská inscenace Švédského stolu je celkově čtvrtou, před Redutou ji uvedli například v Šumperku nebo Hradci Králové. Přesto bude něčím nová – autor do ní připsal postavy Vidličky a Nože, které ztvární čerství absolventi Janáčkovy akademie múzických umění.

„Jsou to ryze negativní plastové bílé postavy,“ shrnul vlastnosti nových figur Drábek. S nimi hrdinové tragédie bojují a před nimi utíkají. Pouze prostřednictvím hlasů ve hře figurují obři aneb účastníci rautu.

Příběh Švédského stolu líčí lásku Rytíře z Vekova, Olivan, Salámic a Petrželce (Petr Bláha) a Špičky rumové či vaječně koňakové. V té se v Brně představí nová posila Mahenovy činohry, absolventka pražské Divadelní fakulty Akademie múzických umění Klára Apolenářová.

„Uzený losos je cynická uzená porcovaná ryba,“ nabízí charakter postavy, kterou ztvární Petr Halberstadt, Drábek.

Kostýmy z dílny Roberta Smolíka jsou realistické. „Rytíř vypadá nejdřív jako samuraj, při změně světel se ale ukáže, že je jeho tělo složené z veky, salámu, papričky a olivy. Paprička v oblasti ramen poskytuje rytíři možnost dotýkat se, hladit nebo uchopit předměty,“ líčí kostým jedné z postav Drábek.
Ostatní herci takovou volnost nemají, Apolenářová hraje uzavřená ve špičce. „Klára může hrát pouze obličejem, o to je její výkon pozoruhodnější,“ myslí si autor a režisér, několikanásobný držitel Ceny Alfréda Radoka, který dnes působí v pražském divadle Minor.