Premiéra amerického tanečního muzikálu Foot-loose/Tanec není zločin zahájí v závěru října činnost nového školního divadla Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Scéna s výmluvným názvem Divadlo na Orlí tak částečně nahradí legendární Studio Marta, které bude nadále patřit činohrám. „I naše divadlo nabídne to, co doposud, nicméně v lepších technických podmínkách," říká provozní ředitelka divadla Lenka Tesáčková.

Na co se nově otevřené divadlo s podtitulem hudebně-dramatická laboratoř JAMU zaměří?

Divadlo na Orlí je divadlem hudebním, poskytne tedy prostor opeře a muzikálu. Tyto obory se na JAMU vyučují a mají v Brně dlouholetou tradici. Do této doby muzikálová i operní tvorba neměla adekvátní podmínky pro vznik. Hudební fakulta byla dlouhodobě v technicky nevyhovujícím pronájmu Bezbariérového divadla Barka, divadelní fakulta sice má vlastní scénu, studio Marta, ale ta slouží i činoherním představením, a tak ani jedna větev neměla dostatek prostoru.

V čem bude hlavní přínos oproti jiným brněnským divadlům?

Jedná se hlavně o školní scénu, výukové pracoviště, kde mají studenti možnost vyzkoušet si divadelní provoz před tím, než do něj naplno vstoupí. Koncipovali jsme proto technologické vybavení tak, aby se kromě těch nejmodernějších technologií setkali i s tím, co je potká v oblastních divadlech. Například zvuková aparatura je primárně digitální, nicméně k dispozici z výukového důvodu bude i analog.

Jakou podobu má hlavní divadelní sál?

Sál pro sto padesát diváků je navržený jako víceúčelový prostor s jevištěm, orchestřištěm a provazištěm. Pomocí pohyblivých částí je v něm možné postavit klasické kukátkové divadlo, ale vytvořit i prostorové řešení, které mění poměr velikosti jeviště a hlediště a umožňuje tak středové hraní.

Jak se využije nahrávací studio?

Nahrávací studio je prostor, který dlouhodobě Janáčkově akademii chyběl. V dnešní době, kdy se absolvent o práci uchází zasláním demosnímků, je téměř nezbytné, aby studenti všech oborů měli možnost naučit se pracovat i v tomto typu zařízení. Zároveň nahrávací studio poskytne „útočiště" řadě kvalitních koncertních hudebních nástrojů a bude i příležitostí pro „technické" obory JAMU.

Vedle studentů JAMU najdou v Divadle na Orlí uplatnění i hostující umělci. Podle jakého klíče volíte okruh spolupracovníků?

Hostující profesionálové jsou vždy přizvání ke spolupráci, pokud jsou nějakým přínosem cílené koncepci inscenace. Většinou se jedná o dirigenty, choreografy a režiséry, kteří svým uměleckým vkladem přispějí k výuce studentů herectví či zpěvu. Často se jedná i o zahraniční umělce. V současné době spolupracujeme s choreografem Lacem Cmorajem, který je špičkou ve svém oboru na Slovensku, nebo s britským režisérem Robertem Gordonem, který připravuje muzikál s pracovním názvem Steel Pier.

Divadlo zahájí 25. října uvedením muzikálu Footloose / Tanec není zločin v režii Jany Janěkové.Jak je tomu v tomto případě?

Oslovili jsme absolventy herectví JAMU, kteří sami školou prošli. Museli jsme také obsadit řadu rolí, na které absolventský ročník nemá kapacity. Vítaným přínosem je rovněž spolupráce s profesionálními herci. Dochází tak ke spojení několika generací, jejichž společným jmenovatelem je Divadelní fakulta JAMU, a výsledkem je daleko pompéznější inscenace, než jakou jsme standardně schopni sami udělat, a kterou slavnostně zahájíme provoz divadla.

Jaká je dramaturgická koncepce divadla?

Dramaturgie se odvíjí od potřeb uspokojit absolventy všech oborů. Nasazovány jsou takové inscenace, které v sobě skrývají dostatek absolventských rolí i příležitost „ukázat se" ostatním oborům a zároveň jsme schopni je těmito absolventy alespoň z většiny pokrýt. Pochopitelně druhým aspektem je jistá exkluzivita pro diváky a v neposlední řadě dostupnost autorských práv.

Které tituly divadlo v úvodní sezoně nabídne?

Základní linie jsou dvě: opera a muzikál. Diváci se mohou těšit na dvě operní aktovky zařazené do programu Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2012 s premiérou letos v listopadu a Prodanou nevěstu, kterou poprvé uvedeme příští rok v březnu. Z muzikálových inscenací pak již zmíněný americký taneční muzikál Footloose/Ta-nec není zločin a Steel Pier, oba tituly v české premiéře. Ve druhé polovině sezony výčet muzikálu doplní původní dílo Pokrevní sestry/Bloodsisters autorů Daniela Fikejze a Pavlíny Hoggard a v závěru pak absolventský koncert.

Dá se hovořit o nově vzniklé konkurenci Městskému divadlu Brno, které se na uvádění muzikálových děl v Brně dlouhodobě zaměřuje?

Divadlo na Orlí v žádném případě nebude konkurencí Městského divadla Brno a nikdy to ani nezamýšlelo. Cílové skupiny obou divadel jsou různé. Jsme scéna JAMU, čili i když se snažíme vyprodukovat představení na profesionální úrovni, nikdy nedosáhneme rozměru Městského divadla Brno, což je jasně dáno našimi kapacitami a rozpočtem. Inscenace u nás sice jsou muzikálové, ne však výhradně. V podstatě nabídneme divákům to, co doposud: kvalitní studentské hudební divadlo, nicméně v lepších technických podmínkách a samozřejmě také nově přímo v centru města.

Je Divadlo na Orlí konečný název? Neuvažujete například o vyhlášení soutěže na originálnější název (podobně jako tomu bylo u loga)?

Divadlo na Orlí/Hudebně-dramatická laboratoř JAMU je definitivním názvem, který podobně, jako tomu bylo u loga divadla, vyšel vítězně ze soutěže. Ta byla jako interní na JAMU vyhlášená v roce 2010.

Poslouží prostory divadla i jiným než uměleckým aktivitám?

Kromě divadelního sálu, nahrávacího studia a provozního zázemí (tři zkušebny, korepetitovna, kanceláře, šatny, dílny a sklady) je součástí divadla i kavárna se zahrádkou ve vestibulu a restaurace umístěná v podzemí přímo v původních historických sklepích.