Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třesky plesky, Veliké lalulá. Stromboli zahráli v brněnském Sonocentru

Brno /RECENZE/ – Hudební prezentace pražské rockové legendy osmdesátých let – skupiny Stromboli, byla očekávanou událostí. Hostilo ji vyprodané Sonocentrum v Brně. Koncertní představení bylo nejen návratem do osmdesátých let, ale i seznámení s aktuálními skladbami, které se objevily na jejich posledním albu.

16.2.2016
SDÍLEJ:

Koncert Stromboli. Zleva Bára Basiková, Vendula Kašpárková a Jiří Veselý.Foto: Petr Gratias

O úvodní entrée se postarala stejnojmenná skladba a skupina od prvních okamžiků přesvědčila, že její pověst špičkového hudebního tělesa ani po letech neztrácí nic na muzikantské preciznosti a suverénně odvedeném rockovém řemeslu.

Jak již bylo řečeno, skladby současné i z osmdesátých let se jedinečným způsobem doplňovaly. Navíc se na pódiu prolínala zpívaná čeština s angličtinou, čímž dostávala koncertní prezentace nový rozměr. Playlist Stromboli nabídnul mj. skladby Carmen, Třesky plesky, Veliké lalulá – zhudebněná báseň Christiana Morgensterna, stejně jako podmanivá Košilela, a nechyběl ani megahit kapely Ó hory, ó hory nebo pověstné Sandonorico.

Nabitá sestava bez Kryšpína

Stromboli vystoupili v sestavě Michal Pavlíček (elektrická kytara, zpěv), Bára Basiková (zpěv), Jiří Veselý (baskytara) a Vendula Kašpárková (klávesy). Nutno podotknout, že v sestavě chyběl bubeník Klaudius Kryšpín, jehož ze hry vyřadily vážné problémy ortopedického charakteru, který se netradičně s diváky pozdravil z plátna na pódiu a vysvětlil důvod své absence. Za bicími nástroji ho nahradil jeden z nejlepších současných bubeníků na české scéně – mladý Miloš Meier, mimo jiné ze skupiny Dymytry.

Kytarový maestro Michal Pavlíček ovládl pole nejenom rychlými běhy na elektrické kytaře, ale hojně využíval i přídavné efekty, které zajímavým způsobem ozvláštňovaly celkový sound. Baskytarista Jiří Veselý patří mezi hráčskou extraligu v oblasti pregnantních basů. Předvedl nejenom technicky brilantní hru, ale i zajímavé basové spojovací můstky.

Miloš Meier se stal jako koncertní náhrada velmi platnou posilou kapely. Hrál střídmě, stejně tak jako technicky komplikovaně, výbušně a dynamicky a dostal samostatný prostor pro bubenické eskapády. Štíhlá blondýna s dlouhými vlasy – Vendula Kašpárková měla sice méně prostoru k sebevyjádření, nicméně i ona je platným spojovníkem harmonií a společně s Pavlíčkem občas dotvářeli zajímavé expresivní hudební obrazce. Zpívající frontmanka kapely Bára Basiková předvedla strhující výkon. Její hlasové dispozice jí umožnily pracovat s hlasem s řadou dynamických odstínů. Od zlověstného šepotu, přecházela k emocionálním výkřikům, tajemnému nářku až k rozevláté pěvecké erupci. Při vystoupení nechyběl ani sarkastický prvek extravagantního hosta, zpívajícího Viléma Čoka, hostujícího v písní Ó hory, ó hory.

Psát o stylovém směřování skupiny Stromboli je úkol nevděčný a těžko postižitelný. Není to ani metal, ani klasický rock. Dalo by se hovořit o progressive rocku fúzujícího místy s jazz rockem, artrockovými prvky, ale často zde byly vnímány postupy blízké symfonické hudbě, samozřejmě s rockovými vyjadřovacími prostředky.

Osobně mě potěšilo, že Meier hrál na klasickou bicí soupravu a že nebyl sound kapely zatěžkán elektrickými bicími, jak lze vnímat Stromboli v některých skladbách na hudebních nosičích. Vystoupení Stromboli v Sonocentru se potkalo s velkou odezvou publika, které dokázalo ocenit písňové kompozice stejně jako rozmáchlejší impresionistické a expresionistické hudební barvy, které kapela velmi citlivě míchala s velkou erudicí a entuziasmem.

Dravá Basiková

Skupina Stromboli vznikla na počátku roku 1986, po předešlých ambicích sestavit kapelu hrající progressive rock. Od prvopočátku znamenala na tehdejší československé hudební scéně značku vysoké kvality. Pavlíček si už předtím v Pražském výběru vydobyl pozici technicky dokonalého hudebníka a jeho skladatelské schopnosti přesvědčovaly o velkém talentu. Obklopil se vyzrálými hráči, kteří splňovali jeho vysoké nároky na hudební prezentaci. Vedle něho ovšem byla hlavní hvězdou skupiny Bára Basiková, jejíž dravý vokální projev s emocionálními erupcemi, včetně netypických až provokativních převleků byly významnými poznávacími znaky.

Kapela Stromboli reagovala na posluchačsky náročný rock, ale i jazz rock, dobovou novou vlnu, space rock a některé hudební postupy se přibližovaly až k operním vyzněním. To všechno doprovázené náročnými texty. Skupina prošla personální proměnou po emigraci bubeníka Kryšpína a klávesové hráčky Kašpárkové do Austrálie. Pro brněnské příznivce bude zajímavé, že se členy Stromboli na určitou dobu stali klávesový hráč Roman Dragoun a bubeník Jan Seidl ze skupiny Futurum… Se skupinou spolupracovali světoznámý kontrabasista Miroslav Vitouš, mj. bývalý člen Weather Report (USA), ale i zpěvačka Marcela Březinová, Lešek Semelka, bubeník Jiří Chlumecký, nebo klávesový hráč Zdeněk Zdeněk.

Co se týče diskografie, tak v roce 1987 vyšlo dvojalbum Stromboli, které bylo nadšeně přijato hudebními fanoušky a řadou hudebních kritiků. Album Shutdown (1989) bylo nazpíváno anglicky a třebaže si zachovávalo vysokou úroveň, jejich debut nepřekonalo. Stromboli Shutdown & Stromboli In Quartet (2001) nabídlo spojující reedici druhého alba a experimentálně natočené skladby v aranžmá pro smyčcové kvarteto. Jejich posledním počinem je album Fiat Lux (2014).

Skupina Stromboli z historického kontextu znamená významný počin osmé dekády, ale rovněž se svou náročností řadí na přední místa historie československého potažmo českého progresivního rocku. V minulých letech se kapela v různých obdobích odmlčovala kvůli náročným závazkům Michala Pavlíčka jako skladatele, ale i hudebníka působícího v jiných uskupeních, ale v mezidobí se vrací stále na scénu a jak vidno ze zájmu posluchačů vyprodávajících koncertní sály, je o jejich hudbu trvalý zájem.

PETR GRATIAS
autor je hudební nezávislý publicista

Autor: Redakce

16.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Utkání 14. kola hokejové extraligy: HC Oceláři Třinec vs. HC Kometa Group.
AKTUALIZOVÁNO
19

Kometa prohrála v Třinci, hattrickem ji sestřelil Růžička

Ilustrační foto.
6

Lékaři ve středu na protest zavřou ordinace. Dusí je papírování

Pětiletého syna otec znásilnil, potvrdil soud. Muž trvá na tom, že je nevinný

Brno, Blanensko – Svého pětiletého syna podle obžaloby znásilnil. Muže z Blanenska v květnu Krajský soud v Brně odsoudil k pěti a půl roku vězení. „Využil neznalosti a nevědomosti svého syna. V posteli se vzájemně dotýkali na svých penisech. Poté ho donutil k tomu, aby jej uspokojil rukou,” uvedl předseda senátu Michal Zámečník. Muž svou vinu popírá a odvolal se k Vrchnímu soudu v Olomouci. Ten případ vrátil k přezkoumání zpátky do Brna.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídryně Starostů a nezávislých Jany Krutákové

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Jana Krutáková je lídryní jihomoravské kandidátky hnutí Starostů a nezávislých pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 13 do 14 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Kometa zná termíny osmifinále Ligy mistrů. Se švýcarským Zugem začne doma

Brno - Nejprve doma a poté ven. Hokejisté brněnské Komety osmifinále Ligy mistrů začnou před vlastními fanoušky. Se švýcarským Zugem se poprvé střetnou na ledě DRFG Areny v úterý 31. října v sedm hodin večer, odvetu pak ve Švýcarsku pak Brňané sehrají 7. listopadu ve tři čtvrtě na osm večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení