Nadměrný hluk vzniká, když filharmonici zkouší velká symfonická díla. „Sál není stavěný pro orchestr v plném obsazení," poznamenala mluvčí plánovaného Janáčkova kulturního centra, kam se filharmonie má přesunout, Kateřina Konečná.

Nejhlučnější jsou v orchestru bicí nástroje, trumpety a trombony. Hlukem nejvíce trpí takzvaní dřevaři. „Jsou to hráči na dřevěné dechové nástroje sedící blízko u hlučných," popsala Konečná. Hráči podle ní po zkouškách často trpí nespavostí anebo se špatně soustředí.

Akustické zástěny teď stojí právě mezi hlučnými nástroji a dřevaři. „Po první zkoušce mám pocit, že masa hluku proudící k nám je tak o dvacet až třicet procent menší. Je to dobré i pro hráče na bicí, trumpety a trombóny. Mohou při zkouškách přidat na hlasitosti," je spokojený Makarovič. Doteď hudebníci při nácvicích používali špunty do uší nebo stěny z plexiskla.

Lidé při koncertech filharmonického orchestru zástěny nespatří. „Orchestr v plném složení vystupuje v Janáčkově divadle. Tam se zvuk rozptýlí a zástěny nejsou potřeba," řekla Konečná.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ