Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velikonoční festival duchovní hudby zahájili Miserere a Stabat Mater

Brno /RECENZE/ – Interpretací dvou velkých duchovních skladeb druhé poloviny 20. století, Miserere žijícího estonského skladatele Arvo Pärta a Stabat Mater od Francise Poulenca, zahájil v neděli letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Úvodní koncert z cyklu hudebních večerů, které letos provází téma Západ - Ratio, hostil minoritský chrám svatého Janů.

31.3.2015
SDÍLEJ:

Velikonoční festival duchovní hudby zahájili Miserere a Stabat Mater.Foto: Petr Francán

Zatímco Poulenc vyšel - podobně jako náš Bohuslav Martinů - z meziválečné pařížské avantgardy, Arvo Pärt je příkladem meditativního postmoderního skladatele, který čerpá z duchovní síly Pobaltí a dědictví gregoriánského chorálu. Miserere bylo jednoznačně náročnější skladbou večera, a to jak pro interprety, tak pro posluchače. Pět sólových hlasů včetně kontratenoru v prostých souzvucích a kombinacích s nástroji zvolna odzpívává jednotlivá slova textu prokládaná tichem. Právě tato jednoduchost je pro pěvce poměrně obtížná. Vše je naprosto čisté, prázdné a průzračné a o intonaci nesmí být pochyb. To se také velmi dobře dařilo až na pár nepodstatných výchylek v soboru dechových nástrojů.

Z pětice pěvců vyzdvihnu tradičně výborného polského kontratenoristu Piotra Olecha, který nezapře mimořádně užitečné vzdělání ve staré hudbě, a také sopranistku Michaelu Várady, sólistku Poulencovy Stabat mater. Její hlas byl sice poměrně jemný a uvyklý spíše na romantickou operu, ale její jistota byla naprosto přesvědčivá.

Jistou senzaci mohly zdánlivě představovat dvě elektrické kytary v orchestru, ale žádný rockový výstup se nekonal. Jejich úloha byla především barevná a skladatel využil zejména možnosti hrát dlouhé tóny. Sbor má v Pärtově Miserere dva velké vstupy a to v úvodu a na konci celého cyklu. Slovenský filharmonický sbor se sice v Brně představil ve zeštíhlené verzi (myšleno co do počtu pěvců), přesto to na výsledku nebylo znát ani co do kvality, tak do intenzity. Dojem, který zanechal, byl velmi dobrý, včetně tenorů, kde obvykle hrozí potíže.

Stabat mater Francise Poulenca je dnes už klasická skladba 20. století. Ačkoliv skladba vznikla v roce 1950, je to v podstatě romantický kolos na úrovni Verdiho Requiem. Však také autor původně o requiem uvažoval. Opravdový hit z něj dělají dvě části, úvodní a závěrečná, která později prosákla až do popu. Není pochyb o tom, že právě Poulenc byl nejtalentovanější vokální skladatel pařížské Šestky, kam patřili také Honegger, Milhaud, Auric, Tailleferreová a Durey a na kterou zpovzdálí dohlíželi Igor Stravinskij, Erik Satie a Jean Cocteau.

Mladý dirigent Wouter Padberg vedl soubory jednoznačnými gesty, což Pärtovi pomohlo, ale u Poulenca jsem měl přece jen už pocit lehké ztráty souvislostí a zbytečné fragmentace celku. Plynulejší a ležérnější provázání by francouzské hudbě možná prospělo.
Celkový dojem z koncertu byl ale jednoznačně výborný, navzdory délce jedné a půl hodiny bez přestávky. Jedinou výhradu bych měl vůči festivalovému katalogu, který sice obsahuje překlady textů, neobsahuje ale jejich originální znění. Patrně se předpokládá, že pěvcům je vše rozumět, nebo že publikum zná texty latinských středověkých sekvencí zpaměti. Ani na jeden z předpokladů bych si ale nevsadil.

Jak je patrné z programu, letošní dvoutýdenní festival mezi Květnou a druhou nedělí velikonoční nabídne devět koncertů v různých chrámech Brna. Obsahem koncertů budou jak skladby středověku, renesance a baroka, tak nedávné současnosti. Oblibu posluchačů si v minulých letech získaly zejména temné hodinky při svíčkách, které nebudou chybět ani letos v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie ve dnech 1. až 3. dubna. Z velkých koncertů zmiňme dnešní uvedení Pašijí podle svatého Jana od Johana Sebastiana Bacha v autentickém podání Wrocławského barokního orchestru a dvou polských sborů v kostele svatého Janů či závěrečný koncert v katedrále svatého Petra a Pavla, kde zazní Brucknerovy Ecce sacerdos magnus, Mše č. 3 f moll či Žalm 150 v podání Českého filharmonického sboru a Filharmonie Brno.

MARTIN FLAŠAR, muzikolog

Autor: Redakce

31.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útočník hokejové Komety Jan Hruška.

Musíme se oklepat a vrátit se zpátky na vítěznou vlnu, velí útočník Hruška

Kometa Brno prohrála s Hradcem Králové 1:2.
AKTUALIZOVÁNO
22

Kometa podlehla Hradci Králové 1:2. Potrápili ji rozhodčí i brankář Rybár

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

Brno /MAPA/ – Zákaz odbočení z Nádražní ulice od hlavního vlakového nádraží na ulici Benešovu směrem k hotelu Grand bude jednou ze změn omezení provozu, které chystá brněnský magistrát. Pravidla mohou platit od ledna pro řidiče osobních automobilů. Změn se nemusí obávat cyklisté, autobusová doprava ani záchranné služby.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Kotlíkové dotace: zbývá jen polovina peněz, lidé už zažádali o 63 milionů

Jižní Morava - Už 634 Jihomoravanů si od pondělí požádalo o dotace na ekologičtější kotle. V pátek o tom informovala mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková. „Z celkové částky 135,6 milionů korun jsme dostali žádostí na zhruba třiašedesát milionů. Kdy peníze vyčerpáme, nelze odhadnout,“ sdělila.

V Kometě často blokuje střely. Nechci být za holku, směje se Bartejs

Brno – V základní části extraligy odehrál už 105 utkání, ale když se ho zeptáte, kolik dal gólů, ukáže jen jeden prst. Obránce hokejové Komety Tomáš Bartejs vstřelil v neděli ve svém 104. duelu v základní části v Litvínově první trefu. Přes úterní utkání v Třinci až do pátečního zápasu doma s Hradcem Králové, které začíná v šest hodin večer, mu to u pokladníka prošlo. „Sakra. Zatím nikdo nic neříkal, ale po tomto rozhovoru asi budu muset zaplatit,“ smál se pětadvacetiletý bek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení