Hlavním tématem expozice, kterou připravila Moravská galerie v Brně, je dílo brněnského rodáka Jana Kotěry. „Výstava představuje rozmanitý výběr z Kotěrovy tvorby kresby, unikátní skeny fotografií staveb a jejich interiérů, ale i dosud nevystavovaný nábytek pro jídelnu Franty Anýže z roku 1907 ze sbírek Moravské galerie v Brně či několik kusů plaket, navrhovaných umělci z okruhu přátel Jana Kotěry i Franty Anýže,“ uvedla autorka výstavy Martina Lehmannová.

Expozici galeristé tematicky rozčlenili do několika částí. Jedna z nich přibližuje Kotěrův vztah k lidovému umění, další upozorňuje na detaily ze vztahu i tvorby obou architektů a jejich vzájemnou inspiraci. Poslední část výstavy je věnována Kotěrovi a jeho spolupracovníkům. Poprvé je zde srovnána tvorba zakladatele české moderní architektury Jana Kotěry a zakladatele moderní architektury na Slovensku a tvůrce svébytného architektonického proudu na Moravě Dušana Jurkoviče.

„Kotěrovu tvorbu ovlivnilo lidové umění, které autor vnímal zejména v počátku své kariéry jako důležitý zdroj inspirace. Avšak odlišným způsobem než Jurkovič, jehož tvorbu znal a respektoval,“ upřesnila Lehmannová.

Vztah obou architektů dobře ilustruje následující událost. Roku 1901 Kotěra, coby redaktor Volných směrů, recenzoval knihu Pustevně na Radhošti a zároveň zhodnotil i Jurkovičovu architektonickou tvorbu. O tři roky později napsal Kotěra do Volných směrů velmi pozitivní hodnocení Jurkovičovy práce na projektu lázní v Luhačovicích. „Chválil Jurkovičův urbanistický rozvrh i spojení s přírodou jeho návrhů. Úkolem jeho textu bylo vyzvednout přednosti staveb i podpořit kolegu zápasícího s odpůrci jeho moderního díla z řad architektů. Pro Jurkoviče měl Kotěra v tomto směru velké pochopení, protože sám zažíval podobné odmítání. Nechal se jím však i inspirovat, což je zřejmé například v návrhu křesla z Hradce Králové,“ říká Lehmannová.

Výstava nazvaná Jan Kotěra: Ohlasy lidového umění. Po stopách moderny potrvá do 30. září 2012. Součástí doprovodného programu jsou přednášky a výtvarné dílny. První v pořadí je přednáška Martiny Lehmannové, kterou příští týden v úterý hostí Uměleckoprůmyslové muzeum v Husově ulici.

U příležitosti otevření nové výstavy a zahájení letošní turistické sezony v Jurkovičově vile představí Moravská galerie v Brně návštěvníkům ještě jednu zajímavost sochu Myslitele z roku 1905 od Jana Štursy. „Do vily se vrací po třiadevadesáti letech. Dušan Jurkovič sochu v roce 1906 zakoupil pro lodžii své vily, ovšem po odchodu do Bratislavy ji odvezl s sebou. Od roku 1961 tak měla sochu ve svých sbírkách Národní galerie v Praze, kam ji prodal syn Juraj Jurkovič,“ upřesnila údaje mluvčí Moravské galerie Martina Vašková.