„Výstavu Petra Kvíčaly s názvem Capo Vaticano mohou Brňané zhlédnout v Galerii U dobrého pastýře v Radnické ulici. Kvíčala se tentokrát rozhodl vystavit své kresby z cest. Kromě skic k budoucím obrazům jsou v expozici záznamy tužkou z navštívených krajin a marginálie, což jsou náčrty vzniklé například při zastavení se v kavárně,“ uvedla tisková mluvčí Brněnského kulturního centra Eva Pánková.

Mezi zeměmi, které Kvíčala navštívil byla i oblast Dogon v africké Mali, Delfy v Řecku, Madrid, Neapol anebo mys Capo Vaticano v Kalábrii. Podle něj vznikl název výstavy. Spontánní kresebné záznamy krajiny ucelují autorovu tvorbu v zájmu o přírodu. Ta stála na počátku Kvíčalovy cesty a vyjevovaný řád vytušil prvotně právě v přírodě.

„Další cestou mě vedly obrazy vzniklé z členění vrstev vln. Ve své první, monochromní podobě ve mně evokovaly efekty vznikající při odlesku světla na vodní hladině. V komplikovanější barevné skladbě mi začaly připomínat světelnou atmosféru teplého moře a slunce,“ doplnil Kvíčala.

Druhou souvislost s jeho malířskou tvorbou je odvaha vystavit práce, které by laiky mohly pobouřit jako neumělé a odborníky jako banální. Petr Nedoma, ředitel pražské galerie Rudolfinum se v souvislosti s autorovou výstavou zmiňuje o jevu banality jako o součásti člověka, světa a tedy i umění.

Jako hosta si na výstavu Petr Kvíčala přizval jednu ze svých studentek Veroniku Kavanovou. Její tvorba se zaměřuje na problematiku ornamentu a tématem obrazů jsou samotné detaily dekoru.

Druhý z autorů, Jiří Kovanda, zahajuje svou výstavu v úterý 5. listopadu v Galerii Kabinet, která je také v Radnické ulici. Kovanda se stále více ukazuje jako jedna z klíčových osobností české výtvarné scény.

Galerie Kabinet připomene jeho téměř neznámý soubor kreseb na milimetrovém papíře z druhé poloviny sedmdesátých let. Tehdy se Kovanda zaměřoval na konceptuální problémy a takzvané tělové umění, které dostalo také podobu minimálních akcí s listem papíru. V té době navázal kontakty s představiteli pražského akčního umění Petrem Štemberou, Karlem Milerem a Janem Mlčochem. Zatímco oni svou tvorbu po čase uzavřeli, Kovanda dokázal najít cestu k nastupujícímu postmodernímu myšlení.

Jiří Kovanda má za sebou desítky výstav v České republice i zahraničí. V roce 2004 mu Dům umění města Brna uspořádal rozsáhlou retrospektivu.

Výstava Jiřího Kovandy potrvá do třicátého listopadu, výstava Petra Kvíčaly skončí o dva dny dříve. Obě z galerií jsou pro návštěvníky otevřeny od pondělí do pátku, od deseti do osmnácti hodin. Ve středu je vstup volný.

Čtěte více: Petr Kvíčala: Motivy přírody mě fascinují