VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaslíbení: baladická skrumáž karikující Gotta

Brno /RECENZE/ - Hra, která měla zachytit osudový vztah Hany Maškové a Jiřího Štaidla, je rozvleklou politickou freskou se slabým scénářem.

1.2.2011 6
SDÍLEJ:

Z inscenace Zaslíbení.Foto: Jana Hallová

Mohla to být atraktivní inscenace o vztahu a tragické smrti textaře Jiřího Štaidla a krasobruslařky Hany Maškové. Protože však autoři zamýšleli uvést titul všeobsažný, proměnil se komorní příběh o známé dvojici v baladu. Nakonec inscenace Zaslíbení opravdu vypovídá o mnohém. Jen ona osudová love story se mezi těmi všemi funkcionáři a etudami z života umělecké bohémy kamsi vytratila.

Zpět do 60. let

Autoři textu Lenka Plachá a Marek Hladký příběh zasadili do reálií tehdejšího Československa. Spolu s režisérem Zdenkem Plachým tak do děje vměstnali vše, co považovali za důležité: Pražské jaro, Štaidlovo podepsání výzvy 2000 slov, manýry komunistických pohlavárů, poměry ve sportovních klubech i období nastupující normalizace.

Současně s tím se autoři soustředí na spletitý vztah Hany Maškové a její matky, sebevraždu jejího otce, milostný život Jiřího Štaidla i umělecké počiny tehdejší bohémy. A zde nastává zásadní selhání osy příběhu, která se bortí pod přívaly nových a divákům mnohdy nedovysvětlených událostí zastírajících to nejdůležitější – vztah Hany a Jiřího.

Jiřího Štaidla ztvárňuje hostující Ján Jackuliak, který povaze slavného textaře dodává přesvědčivé, byť trošku odlišné vyznění. V empatickou a tvrdě trénující krasobruslařku se věrohodně proměňuje Klára Apolenářová (alternuje Jana Štvrtecká). Na výbornou si s povahou funkcionáře Vrubela poradil Jan Grygar, jenž coby zanícený straník hurónsky hlásá komunistické pravdy. Příjemným zpestřením jsou postavy tajných mužů Černého a Bílého, kteří děj z „ústraní“ komentují.

Výsměšně vyznívá pojetí umělců – Karla Svobody, Karla Gotta a Jiřího Černého. Gotta představuje Jakub Šafránek. Místo charismatického zpěváka se strmě narůstající popularitou však před diváky předstupuje zakřiknutý mladík s nepřirozeně vyfoukanými vlasy a komickou gestikulací.

Postav je ostatně na jevišti příliš a přítomnost mnohých je pro celkové vyznění příběhu zbytečná. O tom, koho herci představují, se divák navíc často dozvídá zpětně, což orientaci v ději ztěžuje a vztah Štaidla a Maškové zastírá (Má to být přece balada o lásce a smrti a ne politický exkurs do historie).

Výstupy některých figur (například u komunistického tajemníka Milera) navíc v příběhu vytváří hluchá místa, která děj nijak neposouvají vpřed a jen jiným úhlem pohledu ilustrují to, co již bylo řečeno.

Nedílnou součástí inscenace je zdařilý výběr hitů z šedesátých let, k nimž patří skladby se Štaidlovými texty i zahraniční šlágry. Dramatické okamžiky pak umocňují tóny vážné hudby – to vše v reprodukované podobě. Místo toho, aby však písně z děje bezprostředně vycházely nebo jej symbolicky oddělily, stávají se násilným rámcem jednotlivých scén a mnohdy se rozezní v okamžiku, kdy promluvy protagonistů – zejména ty o lásce, balancují na hraně ironie, nadsázky a trapnosti (situace, kdy Mašková poprvé uvidí Štaidla v baru či jejich závěrečná a autory připsaná rozprava). Účinek hudby utlumují těžkopádná choreografická čísla, při nichž tanečnice – a velký podíl na tom mají fádní kostýmy, působí spíše jako cvičenkyně na školní besídce.

Štaidlovi navzdory

Scéna Daniela Dvořáka je účelná a funkční, díky barevnému prosvěcování hvězdnatého motivu publikum přenáší na kluziště, hlučnou koncertní show i do hudebního zákulisí. V souladu s proměnou jeviště fungují také videoprojekce autentických záběrů. Ty do inscenace vnáší poutavý dokumentární nádech.

Inscenace Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla je titulem, v němž se mísí realita s fantazií. A záleží na každém divákovi, jak si hranici mezi pravdou a fikcí vymezí. Především proto s výslednou podobou scénáře nesouhlasil Ladislav Štaidl – bratr tragicky zesnulého textaře. Ten se ohradil proti politickému vyznění příběhu, a brněnskou premiéru tak předznamenal jeho spor s autorským týmem.

Nyní, po páteční premiéře, se bez ohledu na kvality inscenace potvrdilo, že o Zaslíbené v nastudování Národního divadla Brno bude zájem. Lidé se totiž chtějí dozvědět, co že na tom představení vlastně je, že vyvolává tolik rozruchu.

Balada o lásce, smrti a politice si tak získá dostatek diváků a autoři textu zase argument, že se hra líbí. A přilákat publikum na podprůměrnou inscenaci, to je přece také velké umění.

Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla
Premiéra: 28. ledna 2011
Uvedlo: Národní divadlo Brno
Autoři: Marek Hladký, Lenka Plachá
Režie: Zdenek Plachý
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Michaela Ľuptáková

Autor: Markéta Stulírová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na Brněnsku chybí dětští lékaři. Odrazují je e-recepty a pospíchají do důchodu

Ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.
AKTUALIZOVÁNO
1

Pro posluchače jsme jako hodinky, vypráví ředitel Českého rozhlasu Brno Ostrý

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Brno - Téměř dvě stovky lidí plánují sledovat v úterý od pěti hodin odpoledne naživo debatu představitelů dvou znepřátelených brněnských politických hnutí Žít Brno a Slušní lidé. Zájemci už minulý týden rezervacemi naplnili kapacitu sálu Dělnického domu, kde se debata odehraje.

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Brno – Italské panini, čerstvé saláty i ovocné džusy. Nabídku zboží v bohunické nemocnici od prosince rozšíří další prodejci před budovou nemocnice.

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT