Jef Kratochvil se proslavil fotografií z jednání Václava Klause a Vladimira Mečiara v brněnské vile Tugendhat, kde probírali rozdělení Československa. Jak sám řekl v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost, snímek vznikl úplnou náhodou. „Prostě jsem šel kolem a přes plot politiky zahlédl, tak jsem je párkrát vyfotil. Shodou okolností jsem měl na foťáku nasazený dlouhý objektiv, bez kterého by to nešlo,“ vzpomínal Kratochvil. Kam přesně před pětadvaceti lety, když kolem vily procházel, mířil, si už nevybavuje.

Na snímku brněnského fotografa Jefa Kratochvila z 26.8.1992 jedná Václav Klaus a Vladimír Mečiar ve vile Tugendhat o rozdělení Československa.Zdroj: Jef Kratochvil

K nešťastné zprávě se vyjádřil i ředitel Divadla Bolka Polívky Ondřej Chalupský. „Ta zpráva nás opravdu zasáhla, cítíme veliký smutek. Do poslední chvíle jsme věřili, že Jef svůj boj vyhraje. Nebyl jen divadelní fotograf. Na kontě má i řadu osobních fotek Bolka Polívky, které mohou lidé vidět v divadle. Bolek Polívka měl Jefa velmi rád, ty fotky mu zůstanou jako vzpomínka,“ řekl Chalupský.

Jef Kratochvíl se narodil v Ivančicích, od čtyř let vyrůstal v Brně. K fotografii přišel v klubu Energetických strojíren Brno, kde měli také fotokomoru. „V té době přišel do kin Antonioniho film Zvětšenina, který pro něj povýšil fotografii na životní lásku,“ uvedla mluvčí Městského divadla Lenka Pazourková.

Na vojně se Jef shodou náhod dostal Zruče nad Sázavou, kde natáčel režisér Miloš Forman film Lásky jedné plavovlásky. „Jako nadšený fotograf se motal kolem filmového štábu a tím na sebe upoutal pozornost kameramana Ondříčka, který mu dal mnoho poučných rad. I od Miloše Formana dostal doporučení, ať se výtvarně vzdělává,“ doplnila Pazourková.

Brněnský fotograf byl u zrodu fenoménu divadla Husa na provázku. Ve společnosti herců jako Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Jiří Pecha a Dagmar Veškrnové se cítil jako doma, fotil je a povídal si s nimi. Tak vznikaly jeho známé osobité portréty.

V roce 1988 se přihlásil do konkurzu na fotografa v Divadle bratří Mrštíků, nynějšího Městského divadla Brno a začal se věnovat divadelní fotografii profesionálně. „Začal přesvědčovat vedení divadla, aby se vytvářela větší propagace a z vlastní iniciativy začal používat fotografie na divadelní plakáty. Dnes je již samozřejmostí, že se na každou inscenaci vytváří originální plakát,“ popsala Pazourková změnu, kterou Kratochvíl započal. V Městském divadle působil jako dvorní fotograf až do smrti.

Fotograf Kratochvíl byl známý nejen svou prací, ale i originální přezdívkou. Ta vznikla chybou tisku, kdy u podpisu fotografie vypadla dvě písmena z jeho křestního jména Josef. Fotograf Jiří Sláma si vybavil poslední vzpomínku na setkání s se svým dlouholetým přítelem. „Jeff mi povídá. Slámiku, ty sis fakt koupil moji knížku z Provázku? Tak ukaž, rád ti ji podepíšu. A s úsměvem mi do ní napsal věnování,“ vybavil si Sláma.

Podle něj byl Kratochvíl zajímavá osobnost, jejich cenné přátelství vzniklo před více než dvaceti lety. „Když jsem se s Jefem v roce 1997 seznámil, udržoval si určitý odstup a nějaký čas trvalo, než jsme se spřátelili. Potom už ke mně byl až překvapivě otevřený, svěřoval mi všelijaké důvěrnosti ze svého života. Vždycky jsme se rádi potkávali. V archivu mám od Jefa pár portrétů a veselý dvojportrét s mou ženou Šárkou,“ řekl Sláma.

Na snímku brněnského fotografa Jefa Kratochvila z 26.8.1992 jedná Václav Klaus a Vladimír Mečiar ve vile Tugendhat o rozdělení Československa.
Symbol rozpadu Československa? Fotografie vznikla náhodou