Brněnská doprava je mezi obyvateli města bezesporu jedním z nejpalčivějších témat. Ve skutečnosti vlastně nejen pouze mezi Brňany, vždyť vtipy o tom, jak bude brzy jednodušší Brno objet velmi velkou oklikou, slýcháme takřka na denním pořádku. Je nezpochybnitelné, že se některým opravám nedá vyhnout, jistě však byla možná jejich lepší koordinace. Minimálně pak v případě koordinace s hromadnou dopravou, aby lidé v případě nutnosti mohli alespoň přesednout na tramvaj. Místo toho však vidíme desetiminutové intervaly a nekonečné kolony.

Je auto ve městě skutečně natolik nutné? V současné době, a zároveň vlivem mnohdy nekonečného čekání na spoj hromadné dopravy, spíše ano. Žijeme rychle a netrpělivě, nikdo tedy nebude na hlavním nádraží čekat půl hodiny, než mu přijede konkrétní spoj směrem do brněnské Slatiny. Ještě před pandemií koronaviru by však odpověď nemusela být tak jasná. Jednalo se ale o období, kdy hromadná doprava v Brně fungovala na plné obrátky a tramvaj linky 1 jezdila každé tři minuty.

Moderní kotel. Ilustrační snímek.
Třetí kotel pro Sako vedení Brna nechce. S kotlem na štěpku a horkovodem počítá

Protože jsou lidé nespokojení s určitou službou, logicky volí alternativy, které jsou pro ně pohodlnější. Přesedají proto do aut. Ani pro řidiče ale situace není nikterak jednoduchá, vzpomeňme výstavbu velkého městského okruhu hned v několika brněnských lokalitách, letní opravy vozovek v Brně, jež z města učinily přímo dopravní peklo nebo aktuální práce na rozšiřování dálnice D1, vlivem kterých se v okolí denně tvoří kolony.

Nutno však podotknout, že se jedná o opravy nebo projekty, jejichž cílem je usnadnění budoucí dopravní situace ve městě. Jak příjemná je myšlenka, kdy řidiči nonšalantně nastoupí do auta a projedou celý městský okruh najednou a bez zbytečných komplikací. Nebo se třeba vydají po dálnici kolem Brna a nezůstanou stát v hodinových kolonách jen proto, že silnice jednoduše kapacitně dávno nestačí.

Vstřícné přijetí přichystala v neděli muslimská menšina v Brně zájemcům, kteří se přišli podívat na den otevřených dveří.
Brněnská mešita otevřela dveře návštěvníkům. Podívejte, jak to na místě vypadalo

Buďme trpěliví. Můžeme si stěžovat, že je uskutečnění dopravních projektů pomalé nebo že se celý proces zbytečně dlouho táhne. Jedná se však o neduh kompletního systému, nikoli jednotlivců. Klíčem je proto v budoucnu stavební řízení co nejvíce zjednodušit. Stačí se podívat k polských sousedům, kteří se v jednom dni rozhodnou pro novou dálnici a o několik měsíců později mají téměř hotovo. Opakování je matkou moudrosti, a proto říkám stavět, stavět, stavět. Co nejrychleji a hlavně nejjednodušeji.