NIKOLA PEŘINOVÁ

Málo lidí ale napadne jíst čokoládu místo oběda. Bohužel takový postoj již většina lidí nezaujímá k menu ve fastfoodu.Tamní jídla mají vysokou energetickou hodnotu. Velké menu složené z hranolek, hamburgeru a koly obsahuje dvakrát více energie než běžný oběd složený z masa, přílohy a zeleninové oblohy. Fastfoody sice hrdě přiznávají energetickou hodnotu svých jídel, ale mnohdy lehce zavádějícím způsobem. Například energetická hodnota bývá uváděná v kilokaloriích (kcal), což je jednotka čtyřikrát větší než kilojoule (kJ). Jelikož výrobci potravin na českém trhu uvádějí energetickou hodnotu v kilojoulech, může to běžného spotřebitele zmást. Připadá mu, že energetická hodnota hamburgeru je stejná jako u jogurtu.
Jídlům z fastfoodů také chybí kvalitní bílkoviny, vláknina, vitaminy, minerální látky a čistá voda. Zato přebývají cukry, tuky, sůl, konzervanty, různá ochucovadla a barviva. Tyto silné podněty pro naše chuťové buňky mohou po čase vyvolat dojem, že běžná jídla jsou mdlá a nemají chuť. Pravidelná konzumace způsobuje návyk a rychlé přibírání.
Nejvíce se trend fastfoodů projevuje na dětech, které si své stravovací návyky teprve vytvářejí. Bohužel často velice nevhodným způsobem a obezita u dětí raketově narůstá. Děti jsou již od kojeneckého věku predisponované k tomu, aby jim chutnala výrazně sladká, slaná a tučná strava. O to víc by měli dospělí jejich chutě korigovat a oblíbený fastfood řadit mezi občasné záležitosti.
Naštěstí většina dospělých stravování ve fastfoodech ani nevyhledává a raději si dá běžné menu, které bývá dokonce levnější. Z tohoto důvodu se fastfoody v České republice ještě příliš nerozmnožily, ale nastupující generace strávníků tento trend nejspíš rychle zvrátí.
Lidé by měli ve fastfoodech jíst pouze občas „na chuť“ či ve stavu nouze. Co nejvíce se vyhýbat sladkým nápojům. Nedávat si ani nápoje light, které jsou plné konzervantů, barviv a umělých sladidel. Nejlepší je obyčejná voda.
Smažená jídla je vhodné volit v co nejmenších porcích a vybírat si pokrmy, do kterých „je vidět“. Daleko lépe poznáte chutnou zeleninu v salátu či kvalitní sýr se šunkou v čerstvé bagetě než skutečný obsah mletého masa.