Efekt, který jim hodně pomáhá.Integrovaný systém totiž přes původní vizi naprosto sourodého organismu žije dvěma jaksi samostatnými životy: na jedné straně autobusovou a železniční dopravou po celém kraji a na druhé straně městskými systémy, mezi nimiž dominuje ten brněnský.
S malou nadsázkou se dá říci, že než ídéeska ovládla veřejnou dopravu v kraji, zdražovaly dráhy a dopravní podniky v celé republice většinou po dvou a půl letech od zvolení nového vedení města (dostatečně dlouhá doba, aby voliči zapomněli na předvolební sliby a s dostatečným předstihem před dalšími volbami).
Po vzniku IDS JMK se zdražuje v kratších intervalech, dvouletých. Jsou krajské volby? Tak po nich zdraží města. Jsou komunální? Tak zdraží kraj.
Možná je to náhoda, ale spíš jde o jakousi hru na schovávanou: všichni vědí, že zdražit veřejnou dopravu musí (ostatně není to nic strašného), ale bojí se reakce voličů. Takže pokud při připravovaném zdražení integrovaného systému budou představitelé měst krčit rameny: my nic, to ti druzí, nevěřte jim. Za dva roky si své role s kolegy z kraje zase vymění.