NIKOLA PEŘINOVÁ

Kdyby člověk přibral každé Vánoce tuto váhu, je to za deset let kilogramů třicet! Nadváha se připlíží, ani nebudeme vědět jak.

Proč zrovna o Vánocích tolik přibíráme? Není to jen tím, že konzumujeme více jídla než obvykle. Tradiční vánoční jídla se totiž vyznačují vysokou kalorickou hodnotou, neboť obsahují velké množství tuku. Velmi často také chodíme po návštěvách, kde nám nebývá předkládána zrovna dietní strava. Kdyby vánoční hodování skončilo smaženým kaprem a bramborovým salátem ke štědrovečerní večeři, mohli bychom si gratulovat. Bohužel následuje minimálně deset dní pojídání a dojídání všelijakých dobrot: cukroví, chlebíčků, vánoček, různě připraveného masa a masných výrobků, koláčů a podobně.

Hlavní problém je v tom, že každá sebemenší dobrota upečená doma z „poctivých“ ingrediencí obsahuje nadměrné množství tuku. Pro představu: běžný vanilkový rohlíček čítá asi 200 KJ, což je stejné jako půlka rohlíku. Deset nevelkých kousků cukroví, které často sníme mimochodem, dodá našemu tělu stejné množství energie jako pět rohlíků. A to můžeme vanilkové rohlíčky řadit mezi dietnější cukroví, neboť neobsahují žádnou náplň či polevu.

Jak tedy bojovat proti vánočnímu tloustnutí? Můžeme si vybrat ze dvou cest. Buď se budeme o Vánocích omezovat, jíst jen poloviční porce, nebudeme vše ochutnávat a vše dojídat. Anebo přijmeme fakt, že přibereme nějaké to kilo, které ovšem musíme hned po Vánocích shodit. Jakmile necháme náš organismus si na nová kila přivyknout déle než měsíc, už se jich tak lehce nezbavíme.

Hubnout po Vánocích ale nebývá jednoduché, neboť spousta jídla zbylo a musí se dojíst. Pak se nedá než doporučit zbytky zmrazit, to se týká hlavně cukroví, a sníst je po malých dávkách později.

Existuje ale i zlatá střední cesta. Zkuste se řídit následujícími radami a uvidíte, že tentokrát nebudou Vánoce znamenat pro vaši linii takovou újmu.

•Na snídani si dávejte jogurt s kusem vánočky či kousek celozrnného pečiva se sýrem.
•Během dopoledne jezte pouze oříšky a čerstvé ovoce.
•Na odpolední svačinku si dejte tři kousky cukroví.
•K obědu si dopřejte, na co máte chuť, ale jen dvoutřetinovou porci.
•K večeři nedojídejte zbytky od oběda. Dejte si studenou večeři.
•Mezi výše uvedenými denními jídly už nic nejezte.
•Na návštěvu běžte najedeni. Zní to divně, ale jedině tak budete schopni zachovat zdravý rozum a nesníst vše, co vám předloží. (Dobře funguje vymluvit se na bolavý žlučník.)
•S tvrdým alkoholem opatrně. Dávejte si vinný střik.
•Jestliže máte večer na něco chuť, nakrájejte si kedluben nebo ovoce.
•Přesně 3. ledna veškeré zbylé cukroví zmrazte.

Autorka je poradkyně z Dietologického centra Brno