VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapacita dálnice D1 je nízká

Komentář - Dálnice D1, s jejíž výstavbou se začalo na sklonku šedesátých let minulého století, je nejzatíženější dálnicí u nás. I když byla ve své době stavěna nejnovější technologií, je v některých úsecích již více než deset let za hranicí životnosti, má nedostatky technologické i kapacitní.

21.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

KAREL POSPÍŠIL

Z technologického hlediska je pravděpodobně nejkritizovanější známé drncání na spárách, které je způsobeno tím, že jednotlivé desky cementobetonové vozovky se v průběhu času vůči sobě vertikálně posunuly. Tím vznikly na spárách schůdky, do nichž pneumatika vozidla při přejezdu naráží. Oprava těchto stavů vyžaduje omezení provozu a stojí nemalé finanční prostředky. Dnešní technologie cementobetonových vozovek těmto jevům brání a vysoká kvalita nově budovaných vozovek je zaručena po celou dobu životnosti.

Kromě technologických problémů dálnic kolem Brna jsou i problémy kapacitní. Jejich řešení spočívá zejména v přidání jednoho pruhu na dálnici D1 tak, že se ze současné čtyřpruhové dálnice stane šestipruhová. Tento záměr vyjma významných finančních nákladů vyžaduje řadu schválení. Potíže se schvalováním jsou též u velmi potřebné rychlostní silnice R43 v ose tzv. bývalé Hitlerovy dálnice. Situace mezi Brnem a Lipůvkou a dále na sever se tak stává z kapacitních i bezpečnostních důvodů neudržitelnou. Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor vynakládá nezměrné úsilí na dokončení administrativních náležitostí této stavby.

Ukazuje se potřeba úpravy právního rámce projednávání výstavby dopravních liniových staveb tak, aby mohly být uplatněny oprávněné připomínky všech účastníků. Neboť liniová stavba často ovlivní rozvoj a environmentální vazby území na desítky, mnohdy stovky let. Řízení však musí mít jasný sled a termínové zakotvení. Dnešní praxe, kdy se obdobné záležitosti řeší na různých stupních zpracování projektové přípravy, a to i ty, o nichž bylo již dříve rozhodnuto, je neudržitelná, komplikuje a prodražuje přípravu staveb.

Výstavba, rekonstrukce či zkapacitnění dálnic a rychlostních silnic jsou přímo závislé na množství peněz, které může stát na tyto práce uvolnit. V době zpracování tohoto článku nejsou k dispozici konkrétní údaje o finální podobě státního rozpočtu a výhledech na příští léta. Lze však konstatovat, že Ministerstvo dopravy usiluje o zajištění všech staveb, které jsou rozestavěny či ke stavbě připraveny. Současně probíhá revize všech projektů či záměrů s cílem nalezení úspor tak, aby vynaložené prostředky byly maximálně efektivní.

Autor je ředitel Centra dopravního výzkumu

21.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Taťána Malá (ANO).

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po úspěchu ANO

Lev Lolek a lvice Kivu spolu žijí už dva měsíce v brněnské zoologické zahradě v Bystrci.
17

Čtvrt roku života lvů v Brně: líbánky pokračují, lvíčata zatím na cestě nejsou

AKTUALIZOVÁNO

Voliči nám sečetli chyby, říká Onderka. Do sněmovny jde z druhého místa

Brno /ROZHOVOR/ - Dramatický úbytek voličů zaznamenali celostátně sociální demokraté. Ve volbách do Poslanecké sněmovny úplně propadli a získali jen necelých 7,3 procenta. Jedním z mála šťastných sociálních demokratů, který mohl slavit, se ale stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka. Jihomoravané ho totiž 3 090 preferenčními hlasy katapultovali z šestého místa kandidátky na místo druhé. Tím mu zajistili místo v poslanecké sněmovně. „Nepočítal jsem s tím, že se do sněmovny dostanu, ale přece jenom jsem si to přál. Proto jsem dělal kontaktní kampaň. Jihomoravanům chci slíbit, že se za ně budu v Praze bojovat," řekl krátce po ukončení sčítání jihomoravských hlasů Onderka.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Lidé ručně mleli obilí a aranžovali hroby. Na Špilberku slavili den archeologie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Pípání detektoru kovů se ozývá špilberským nádvořím. Přístroj se pohybuje nad dlažbou a vydává pronikavé zvuky. Nedrží ho ale v ruce žádní hledači pokladů, nýbrž nadšené malé dítě. O kousek dál štípe mladá žena dříví. Místo moderní sekery však v ruce drží sekeru prehistorickou. Neobvyklý pohled se naskytnul návštěvníkům hradu v sobotu. U příležitosti oslav Mezinárodního dne archeologie totiž archeologové připravili ukázky své práce a nabídli lidem i možnost vrátit se v čase.

Pro zdravější záda i mysl. Děti ve škole sedí na speciálních podložkách

Mokrá-Horákov  –  Zdravá záda i bystřejší myšlení mají děti ze základní školy v Mokré-Horákově na Brněnsku. Zúčastnily se totiž výzkumu, při kterém více než rok používaly zdravotní podložky na sezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení