VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdo zdržuje modernizaci?

Komentář - Nedávná sněhová kalamita nám připomněla nedobrý stav brněnského hlavního nádraží. Stačí, když do výhybek napadne trocha sněhu, a provoz na železnici se hroutí.

13.12.2010 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Před desítkami let byly koleje i zabezpečovací zařízení postaveny za úplně jiných podmínek. Dnešní hustý provoz s patnáctiminutovými intervaly příměstských linek by si tehdejší projektanti nedovedli ani představit. Nádraží i přilehlé tratě dnes fungují na hranici možností – každá mimořádnost je pro ně kritická. Včetně sněžení, protože elektrické rozmrazování výhybek se tehdy nepoužívalo. Nemáme jej dodnes.

V současnosti je snaha obnovovat zastaralé tratě a nádraží alespoň tam, kde vlaky využívá nejvíce cestujících. Napomáhá tomu i šance získat na modernizaci peníze od Evropské unie. Budují se železniční koridory, opravené je například pražské hlavní nádraží nebo Ostrava-Svinov. Na jižní Moravě jsou vlaky zapojeny do krajské integrované dopravy, dokonce tvoří páteř tohoto systému. Využívá je stále více lidí a mají srovnatelný význam jako v Praze nebo na Ostravsku. Je jasné, že brněnské koleje i nádraží modernizaci potřebují, a také si ji Jihomoravané zaslouží. Proč se jí stále ještě nedočkali?

Město Brno se rozhodlo odstěhovat hlavní nádraží téměř o kilometr k jihu, přestože to současné má vynikající vazbu na městskou dopravu, a navíc leží v atraktivní pěší dostupnosti. A to jak z historického centra města, tak z nově vyrůstajícího Jižního centra. Možnost modernizovat jej ve stávající poloze prokázala analýza Fakulty dopravní ČVUT a firmy CityPlan, která vyhodnotila projekt modernizace nádraží v centru jako výhodnější než jeho přesun na jih. A na rozdíl od odsunutého, modernizované nádraží v centru splňuje podmínky EU pro poskytnutí dotace – neprodlužuje, ale zkracuje celkovou dobu cestování pro převážnou většinu cestujících. A navíc má podporu veřejnosti.

Brno přesto nepochopitelně trvá na stěhování, a tím blokuje nutnou modernizaci nejen hlavního nádraží, ale celé brněnské železnice, která je na vyřešení polohy nádraží závislá. V modernizaci železničního uzlu tak není možné pokračovat.

Nové nádraží v centru město nechce dovolit. Odsunuté nádraží zase nelze budovat kvůli řadě fatálních problémů. A to od nedostatečného napojení nádraží na městskou hromadnou dopravu, přes patálie s nákladními vlaky, které odsunuté nádraží nemohou objet a jejichž trasy by se nepřípustně křížily s trasami vlaků osobní dopravy, až po obtěžování občanů Židenic hlukem. Ten převyšuje hygienické normy.

A v neposlední řadě: nové odsunuté nádraží nelze, na rozdíl od modernizace stávající stanice, budovat po částech podle aktuálních finančních možností.
Nasypat naráz na hromadu přes dvacet miliard korun je pro zchudlý Státní fond dopravní infrastruktury příliš veliký krajíc.

RADIM CENEK

13.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.
23

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ve Zbrojovce odkoučoval pouze jedno soutěžní utkání a v tom dalším se vrací na místo, které zná velice dobře. Brněnský trenér Roman Pivarník v neděli od pěti hodin odpoledne povede své svěřence do boje proti suverénní Plzni, která v nejvyšší fotbalové soutěži zatím neztratila ani bod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení