Souvislost s jižní Moravou byla zatím jen ta, že jejich provozovatel je známá brněnská firma, která si udělala jméno především jako autobusový dopravce na trati z Brna do Prahy. Jenže i když vlaky jezdí mimo náš region, jejich vliv už zasáhl i sem.

České dráhy pod tlakem konkurence zlevňují jízdné nejen u rychlíků mezi Prahou a Ostravou, ale i u dalších dálkových spojů. Z Brna do Prahy tak bude stát základní jízdenka téměř o polovinu méně. Je to zřejmě jen dočasné snížení cen, ale konec těchto „slev“ dráhy nestanovily.

Mají proč se bát, firma RegioJet, která žluté vlaky provozuje už se nabídla, že může jezdit i na spojích mezi Prahou, Brnem a Břeclaví.

Nic proti tomu, že tato konkurence vyvolala výrazné snížení cen. Jenže žluté vlaky nabízejí také vyšší komfort, což se Českým drahám většinou moc nedaří. A navíc mají na starosti provozování mnohem více vlaků i na tratích, kam se konkurence nehrne. Lokálky nejsou nijak výdělečné naopak je stát a kraje štědře dotují. Je proto otázka, jak dlouho ustojí konkurenční tlak a nižší ceny na dálkových spojích. A zajímavé také bude sledovat konkurenční boj ve chvíli, kdy soukromníci ve větší míře proniknou i na regionální tratě.