VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé zatím neutrácejí méně

Komentář - Zvětšování nákupních center v Brně i přes současnou krizi pokračuje. Naskýtá se otázka, zdali bude město Brno schopno, resp. spotřeba jeho obyvatelstva schopna uživit další a další nákupní plochy.

23.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jak vidí růst nákupních center ONDŘEJ MORAVANSKÝ

I přes současnou krizi zatím přeplněnost těchto nákupních center (dle mé zkušenosti) dává tušit, že situace kritická není.

Vedle nezmenšeného počtu návštěvníků je další otázkou, kolik činí jejich reálná útrata. Poslední dostupné údaje o českých maloobchodních tržbách však zatím větší pokles neindikují.

Obchodní centra vznikají buď tam, kde jsou blízko lidé, nebo tam, kam se lidé snadno dopraví. Stále tak bude platit to, že úspěšné budou buď lokality v centru města, popř. ve velkých čtvrtích, nebo u dopravních tepen. Plánované nové obchodní lokality tak z tohoto pohledu šanci na úspěch mají. Šance ale ještě neznamená úspěch.

Další podmínkou jsou také ostatní lákadla, jako kavárny, kinosály, popř. výstavy. Ani toto však patrně nebude v budoucí konkurenci stačit. Pravděpodobně budou muset přibýt další možnosti, jak trávit volný čas, v podobě různých sportovních nebo kulturních aktivit. Nákupní centra žijí z přítomnosti lidí, které se snaží všemožně přilákat a udržet.

Doufám však, že se nedočkáme toho, že nakonec u nákupních center začnou vyrůstat bytové jednotky. Obchodní centra, s nadsázkou někdy nazývaná „chrámy“ konzumu, by pak snad opravdu naplnila tento termín. Alespoň nějakou útěchou by mohlo být to, že se podobně jako církevní svatostánky i obchodní centra dají vybudovat tak, že budou hodnotná i z hlediska estetického.

Tradice Brna a volné prostory v budoucím centru města tomu jen nahrávají. Historie lidstva by se také opakovala v tom smyslu, že se lidé usazují tam, kde jsou k tomu dobré přírodní zdroje. Že se tam nevyskytují přirozeně, ale jsou tam přivezeny, to už je asi jen ironie doby.
Nicméně zpět k úvahám více soudobým. Jako v každém podnikání, úspěch záleží na schopnosti přilákat zákazníky.

Že jich je relativně omezené množství, je jasné, a že s každým dalším metrem čtverečním se bude zvyšovat konkurence, je jasné také. Stavět nové kapacity na zelené louce zdá se mi být příliš rizikové, smysl tedy vidím jen v přirozeně rozrůstajícím se centru města, popř. tam, kde už jsou lidé zvyklí dojíždět. I díky krizi myslím, že boom nákupních center z minulých let je již za námi a nové projekty by měly být více než kdy jindy realizovány s ekonomickou obezřetností, pokud vůbec.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

23.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO
3

V Brně vystaví Slovanskou epopej. Na jarním festivalu Re:publika

Konstantin Bazeljuk nastřílel v ruské reprezentaci do 21 let šest branek v osmi duelech.
1

Manželka kývla a Bazeljuk vyrazil do Brna. Radil se i s Karavajevem

Rivalita a konkurence mohou pomoct, říká horký brambor Vejmelka

Brno /FOTOGALERIE/ – Nikde se příliš neohřeje, pendluje sem a tam. Brněnský brankář Karel Vejmelka v aktuálním ročníku hokejové extraligy chytal za Kometu, jihlavskou Duklu a naposledy ve středu v dresu prvoligové Třebíče. Ve čtvrtek už však opět trénoval s týmem na ledě DRFG Areny, kde třetí Kometa v pátek v šest hodin večer vyzve v 41. kole soutěže druhý Hradec Králové.

Vinařstvím roku 2017 se stal rodinný podnik Stávkových z Němčiček

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Růžová vína nemusí být jen mladá a lehká, mohou zrát a nabídnout mnohem víc. Takový pohled předává svým zákazníkům vinař Jan Stávek z Němčiček na Břeclavsku. Za svůj přístup v oboru se ve čtvrtek jeho firma stala Vinařstvím roku 2017. Vyhlášení výsledků se konalo v Brně. Doposud posledním vítězem bylo Zámecké vinařství Bzenec z Hodonínska.

Největší akcí v Brně bude letos festival Re:publika. S hromadným rande

Brno /FOTOGALERIE/ – Vydání nového autentického průvodce Brnem, prohlídka běžně nepřístupných budov ve městě a zejména festival k stému výročí vzniku Československa Re:publika. To je jen zlomek novinek a akcí, které letos Brno čekají. Novinky z oblasti cestovního ruchu a akcí ve městě představili ve čtvrtek na veletrzích Go a Regiontour zástupci města a brněnského Turistického informačního centra.

Směna domů za pozemky: v kavárně se jí obávají, prodejci v tržnici jsou klidní

Brno - Bojí se, co s nimi bude dál. Majitele kavárny Trojka v brněnském Domě pánů z Kunštátu překvapila směna budovy za nemovitosti bránící stavbě stadionů za Lužánkami, o níž uvažují představitelé města. Naopak prodejce z kryté tržnice na Zelném trhu nechává možná výměna budovy s podnikatelem Liborem Procházkou v klidu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>