Jak zastavit zánik dělnických oborů, když chce na „učňácích“ studovat už jen málokdo? Kterak nastavit státní maturity, aby v nich nevyhořela třetina žáků? Co provést se soukromými středními školami? Ty podle původního očekávání neprodukují kvalitněji vzdělané absolventy (tak jako na Západě, ale i to by nebylo přece v pořádku, ne?), ale naopak v nich funguje systém – když rodiče platí, ať kantor nedělá potíže.Klínů vtloukaných do hlavy středoškolským pedagogům je dost. Ten nejaktuálnější, populační úbytek, přináší snižování počtu žáků ve třídách. Tedy rušení tříd, následně zkracování úvazků a propouštění pedagogů.

Učitelský stav všem těm redukcím může vzdorovat těžko, když se argumentuje ekonomickou naléhavostí a zvyšováním kvality. Babo raď. Ovšem úplně nejhorší reakce by ovšem byla, pokud by se školy a jednotlivci začali rvát mezi sebou. Ukazovat prstem na tu druhou školu jako na školu nekvalitní a hodnou zrušení, přetahovat si neférově žáky, obviňovat učitele staré, že nejsou kreativní a mladé, že nejsou zkušení atd. Pokud se totiž školství reformuje už 20 let a stále není doreformováno, neleží celý problém někde jinde?