JAN ADAM POLÁŠEK
S tímto tvrzením zásadně nesouhlasím. Školské odbory nejenže mé zájmy nehájí, ale v některých případech je naopak poškozují. Požaduji proto, aby školské odbory toto nepravdivé tvrzení nepoužívaly a neobhajovaly jím svou činnost. Jako doklad poškozování zájmů učitele školskými odbory uvedu několik příkladů.Podle odborářů je pedagogická činnost specifická a není možné požadovat po učitelích, aby trávili celou svou pracovní dobu ve škole.
Dokonce jsem slyšel názor, že po šesti vyučovacích hodinách je škola pro učitele natolik stresující prostředí, že už zde nemůže ani opravovat sešity! Nebýt křesťanem, bral bych jméno boží nadarmo a klel. Je-li pro nějakého učitele školní prostředí stresující, co tam ještě dělá? Proč neodejde dělat něco jiného někam, kde ho to nebude stresovat? Nic jiného nepoškozuje v očích veřejnosti pověst učitele tak, jako nedodržování standardní délky pracovní doby. Máme pověst zaměstnání, kde se téměř nepracuje.
Pro zajímavost: Bexhill High School, Anglie – pracovní doba učitele trvá od 8.30 do 18.00. Komu se to nelíbí, druhý den už nemusí chodit.
Dalším příkladem nekorektní argumentace je oblíbené téma platy. Velmi často je srovnáván průměrný plat v tomto státě s tím učitelským, aby bylo dobře vidět, jací jsme chudáci. Jenže! Na průměrný plat nedosáhnou 2/3 pracujících. Zkuste se podívat na výplatní pásku zemědělců, kteří tráví na poli dvanáct hodin denně včetně sobot a nedělí. S učitelským platem se dá slušně vyžít. Nejlepším příkladem budiž moje rodina: já učitel, moje žena zdravotní sestra, dvě děti školou povinné. Nebýt hypotéky na dům, dopřáli bychom si určitě každý rok dovolenou u moře.
Evergreenem školských odborů jsou tarify. Není prý možné, aby měl učitel s dvacetiletou praxí stejný základ jako ten začínající a konečná výše jeho platu byla závislá na příplatcích. Učitelé se tak údajně dostanou do područí ředitelů, kteří odměny přidělí svým kamarádům. Posílení nadtarifní části platu je však správné a může ovlivnit kvalitu vzdělávání. Bude-li složka platu za aktivitu a nasazení dostatečně vysoká, bude učitele k aktivitě a nasazení motivovat. A kdo jiný by měl o konečné výši učitelských platů rozhodovat, když ne ředitel, který jejich práci dnes a denně kontroluje a který je za jejich práci odpovědný?
A opět Bexhill High School: základní plat versus příplatky a odměny jsou zde v poměru 1:1, neboli nadtarifní složky můžou tvořit až polovinu platu.
Je jisté, že učitelské povolání se netěší podpoře, kterou by si pro svou důležitost zasloužilo, je jisté, že politici na učitele a české školství dvacet let kašlou. A je skoro jisté, že to tak ještě nějaký ten pátek zůstane. Ale neomlouvá to odborářskou demagogii. Neboť účel nesvětí prostředky.
Autor je učitel