Např. na jihu Moravy, konkrétně na okrese Břeclav, nepůsobí přicházející chladné počasí zatím vážnější dopravní problémy ani zvýšenou nehodovost, protože teplota vzduchu se na našem teritoriu pohybuje pod bodem mrazu maximálně v pozdních nočních hodinách.Dosud jsme zaznamenali počet nehod šetřených policií v běžném denním průměru, tedy u nás 3–5 událostí. Následky dopravních nehod v poslední době do dneška nepřesáhly běžná čísla z naší každodenní práce. Závažných bylo několik nehod s chodci a cyklisty, zejména v samotné Břeclavi. K dopravním nehodám s úmrtím účastníků silničního provozu došlo např. v Lednici. Řidič osobního vozidla zde narazil do stromu a dále na silnici I/52 byl u obce Bavory usmrcen chodec.

Jako každý rok je část řidičů na zimu dobře připravena, ale jiná málo či vůbec. To vyplývá z našich kontrol na silnicích, kdy řada řidičů nemá dosud na vozidlech zimní pneumatiky. Někteří tyto pneumatiky ani na vozidlo nepřezují a jezdí tedy celou zimu na pneumatikách letních. Tyto zkušenosti máme každoročně i u vyšetřovaných dopravních nehod, kdy nás rovněž zajímá technický stav vozidel a stav pneumatik v době nehody.

Značná část řidičů při prvním náledí nepřizpůsobí rychlost vozidla povětrnostním podmínkám a stavu komunikace. Dochází tedy např. k méně nehodám ve večerních hodinách než nad ránem. Ráno řidiči jezdí do zaměstnání a časově si nenechají rezervu, tedy jedou stejně rychle jako každý pracovní den.

Jenže rozdíl spočívá právě v tom, že na zasněžené vozovce je nutné jet pomalu. Domnívám se, že velká část nehod může být kladně nebo záporně ovlivněna schopností psychologického vnímání možného nebezpečí.

Jakmile udeří silnější mrazy, bývají zrádné některé úseky komunikací pokryté náledím, a to zejména při náledí úsekovém, tedy v případě mostů, které namrzají jako první, lesních úseků atd.

Je tedy nutné vždy před jízdou vyhodnotit co nejvíce nástrah, nevyjímaje počasí, a tomu podřídit jízdu, tedy vlastní bezpečnost a bezpečnost ostatních, vrátit se z cest zdráv.

Připravenost řidičů na zimu se dle mého názoru rok od roku příliš nemění. Kladnou roli by měl hrát i prvek postupného omlazování vozového parku na našich komunikacích. Velký problém však představuje stav některých komunikací, informační systémy pro řidiče, kvalitní dopravní značení atd.

Za léta praxe jsem se setkal s řadou tragédií, kdy lidé přicházejí zbytečně o své blízké. Kéž by všichni při jízdě měli na paměti především pravidlo šťastného návratu.

OLDŘICH POSPÍŠIL