VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta na přejezdech: v republice nehod přibývá, v kraji jich je méně

Jižní Morava - K železničnímu přejezdu se současně blíží vlak a nákladní auto. Přestože svítí červená výstražná světla, řidič vjíždí na koleje a zůstává uvězněný mezi sklopenými závorami. Takový scénář se nedávno na jižní Moravě opakoval hned dvakrát.

13.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Koncem dubna na Hodonínsku i v prvním květnovém týdnu na Břeclavsku se nehoda nakonec nestala. Strojvedoucí vlaků včas zareagovali použitím rychlobrzdy a řidičům se podařilo závory prorazit. K tragédii však v obou případech chybělo jen pár vteřin. Pokaždé chybovali řidiči nákladních aut, shodou okolností cizinci.

Podobné situace však většinou šťastný konec nemívají. „Nehoda s nejhoršími následky se stala před dvěma lety ve Strážnici na Hodonínsku. V ulici Za Drahou se na přejezdu bez závor střetl osobní vlak s dodávkou. Na místě zemřeli dva lidé, další člověk se zranil," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle něho srážek aut s vlaky na přejezdech celostátně přibývá. Výjimkou je jižní Morava, kde se loni stalo nejméně takových případů za posledních osm let. Zatímco před šesti lety tam vyšetřovala Drážní inspekce čtrnáct nehod, loni jen šest. „Podíl na tom mají preventivní kampaně i lepší zabezpečení přejezdů," poznamenal mluvčí inspekce Martin Drápal.

Přejezdy s největším počtem nehod∙ Strážnice na Hodonínsku zabezpečený světelnou signalizací bez závor
∙ Brno-Černovice světelná signalizace bez závor
∙ Nedvědice na Brněnsku výstražné kříže
∙ Rájec-Jestřebí na Blanensku světelná signalizace s celými závorami

Nehody se nejčastěji stávají na přejezdech zabezpečených takzvaným křížem a světelnou signalizací. Hlavně na těch, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Nehodovost tam podle odborníků není zaviněná způsobem zabezpečení, ale intenzitou silničního a železničního provozu. „Nebezpečný přejezd neexistuje. Za převážnou většinu těchto nehod může nevhodné chování řidičů," upozornil Ptačinský.

Podle policistů jsou nejbezpečnější přejezdy se závorami. Jak ale ukázaly nedávné případy, vždy záleží na řidičích. „Za nedodržení dopravních předpisů při přejíždění kolejí hrozí řidiči pokuta až pět tisíc korun. Může také přijít o řidičský průkaz až na půl roku," sdělil policejní mluvčí Pavel Šváb. Pokud řidič prorazí závoru a odjede, hodnotí se jeho přestupek jako ujetí od dopravní nehody.

Přestože by se mezi závorami auto nikdy ocitnout nemělo, počítá se i s touto situací. „Závory mají na konci jen jedno prkno, které lze bez větších problémů prorazit. Při uvěznění mezi závorami to doporučujeme udělat a nečekat na příjezd vlaku," řekl Drápal.

TOMÁŠ HAVLÍK

Autor: Redakce

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.
23

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení